Gebrom Bromt (bij +/- 1900 - 2000 t/min
-
- Idle
- Berichten: 59
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 14:58
- 15
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Drenthe
Gebrom Bromt (bij +/- 1900 - 2000 t/min
Mijn V40 phase 2, met 1.9D 115 PK, bromt bij +/-1900 toeren/min. Ik heb geen eerdere ervaring met een dieselauto, en ik vraag mij af of dit normaal is bij een diesel, en dan speciaal deze motor, of dat er misschien een afstelling niet helemaal goed is.
Hij trekt wel goed, ook bij dit toerental, maar op een 80-weg waar ik dan meestal 90 rijd is dit net die +/- 1900 toeren, en dat rijdt niet lekker. Verder is de motor mooi stil over het hele bereik (zo,n diesel maakt toch wel prachtig geluid hoor)
Herkent iemand dit??
Henk
Hij trekt wel goed, ook bij dit toerental, maar op een 80-weg waar ik dan meestal 90 rijd is dit net die +/- 1900 toeren, en dat rijdt niet lekker. Verder is de motor mooi stil over het hele bereik (zo,n diesel maakt toch wel prachtig geluid hoor)
Herkent iemand dit??
Henk
V40 1.9D 115PK PHII Tit Grey
-
- 5th Gear member
- Berichten: 723
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
- 15
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Hengelo
Re: Diesel Bromt bij +/- 1900 t/min
misschien dat er iets resoneert bij dat bepaalde toerental. Zet de auto 's in de vrij en laat 'm dan 's 1900 toeren draaien. Zelf of anderen even laten luisteren of je ergens iets hoort rammelen of dat je het geluid uberhaubt nog hoort?
suc6
suc6
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
-
- Idle
- Berichten: 59
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 14:58
- 15
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Drenthe
Re: Diesel Bromt bij +/- 1900 t/min
Ik zal dat eens proberen. Maar ter toelichting: het is het geluid van een motor die te zwaar belast word, bij te laag toental.
V40 1.9D 115PK PHII Tit Grey
-
- Idle
- Berichten: 59
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 14:58
- 15
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Drenthe
Re: Diesel Bromt bij +/- 1900 t/min
Nou, dan moet ik mij daar maar niet te druk over maken, maar toch.....volvo rijder schreef:dat gebrom bij 1900rpm is normaal heb ik ook met de 115pk diesel.
Voor mijn gemoedsrust wil ik toch nog een oproep doen aan alle dieselrijders met 1.9D 115 pk.
Is dit bij jullie ook het geval?
Henk
V40 1.9D 115PK PHII Tit Grey
-
- Idle
- Berichten: 33
- Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 15:17
- 15
- Locatie: Ophoven ( BE )
Re: D Bromt bij +/- 1900 t/min
Hoi Henk,
Mijn auto bromt ook rond dat toerental even.. Bij mij is het te wijten aan de katalysator.. Deze heeft eens een tik gekregen met als gevolg een loszittend segmentje dat rond 1900tr/min in resonantie komt.. Helemaal geen erg, enkel ff een zwaarder geluid..
Buiten het voertuig hoor je hier niets van, ook geen uitwendige schade ofzo, dacht eerst een scheur in m'n uitlaat te hebben opgelopen..
Succes met de wagen
Volvo greetz,
Steef
Mijn auto bromt ook rond dat toerental even.. Bij mij is het te wijten aan de katalysator.. Deze heeft eens een tik gekregen met als gevolg een loszittend segmentje dat rond 1900tr/min in resonantie komt.. Helemaal geen erg, enkel ff een zwaarder geluid..
Buiten het voertuig hoor je hier niets van, ook geen uitwendige schade ofzo, dacht eerst een scheur in m'n uitlaat te hebben opgelopen..
Succes met de wagen
Volvo greetz,
Steef
The man, the legend, the car ... Volvo
-
- Idle
- Berichten: 59
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 14:58
- 15
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Drenthe
Re: D Bromt bij +/- 1900 t/min
He Steef,
Ik heb bij mijn weten geen katalysator, ik weet ook niet of die dingen wel in diesels zitten, ik dacht het niet.
Volgende week moet de auto naar de garage, er wordt dan naar gekeken, ophanging etc.
Als hier iets uit komt, laat ik dit hier wel weten.
Overigens bedankt voor de reactie,
Henk
Ik heb bij mijn weten geen katalysator, ik weet ook niet of die dingen wel in diesels zitten, ik dacht het niet.
Volgende week moet de auto naar de garage, er wordt dan naar gekeken, ophanging etc.
Als hier iets uit komt, laat ik dit hier wel weten.
Overigens bedankt voor de reactie,
Henk
V40 1.9D 115PK PHII Tit Grey
-
- Idle
- Berichten: 33
- Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 15:17
- 15
- Locatie: Ophoven ( BE )
Re: D Bromt bij +/- 1900 t/min
Mag ik jou deze pagina uit de handleiding S40 / V40 aanbieden
...De Turbo Diesel heeft een ongeregelde tweeweg katalysator voor koolmonoxide en koolwaterstof...
Volvo greetz,
Steef
...De Turbo Diesel heeft een ongeregelde tweeweg katalysator voor koolmonoxide en koolwaterstof...
Volvo greetz,
Steef
The man, the legend, the car ... Volvo
- V40 bezitter
- 2nd Gear member
- Berichten: 244
- Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 22:57
- 15
- Locatie: Zuid Limburg
Re: Diesel Bromt bij +/- 1900 t/min
Ik heb ook de 1.9d, waarschijnlijk rijdt je dan in de 5. Schakel maar eens terug naar de 4 dan loopt de auto niet alleen lekkerder, maar ook zuiniger. (kijk maar eens naar je verbruik, scheelt een hoop) Iedereen waaronder ik dacht ook hoe lager de toeren, hoe zuiniger maar dit blijkt bij duidelijk niet te kloppen.
Je opmerking van het feit dat je hem te zwaar belast zal zeker kloppen.
Je opmerking van het feit dat je hem te zwaar belast zal zeker kloppen.
Volvo for life
-
- Idle
- Berichten: 59
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 14:58
- 15
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Drenthe
Re: D Bromt bij +/- 1900 t/min
Steef, bedankt voor deze tip. Ik wist dit niet, en ik weet dat ik veel meer niet weet, (wat een zin) maar dit forum heeft mij al een hoop geleerd over de V40, wel een katalysator dus.
V40 bezitter, jij kon de spijker wel eens precies op de kop slaan. Ik heb dat wel eens geprobeerd, 80 a 90 in zijn 4, en volgens de boordcomputer rijd hij dan zuiniger dan in z'n 5. Maar ik hield het op rekenfouten van de boordcomputer. De motor loopt inderdaad veel beter in de 4, maar om een beetje zuing te rijden, schakel ik al eerder naar de 5. Men noemt dat het nieuwe rijden, flauwe kul dus. Ik kan dus beter op de "oude" manier rijden, even lekker doortrekken (ondanks dat het een diesel is).
Overigens loopt mijn diesel het best bij plm 150 km/h. , maar dat is best link
V40 bezitter, jij kon de spijker wel eens precies op de kop slaan. Ik heb dat wel eens geprobeerd, 80 a 90 in zijn 4, en volgens de boordcomputer rijd hij dan zuiniger dan in z'n 5. Maar ik hield het op rekenfouten van de boordcomputer. De motor loopt inderdaad veel beter in de 4, maar om een beetje zuing te rijden, schakel ik al eerder naar de 5. Men noemt dat het nieuwe rijden, flauwe kul dus. Ik kan dus beter op de "oude" manier rijden, even lekker doortrekken (ondanks dat het een diesel is).
Overigens loopt mijn diesel het best bij plm 150 km/h. , maar dat is best link
V40 1.9D 115PK PHII Tit Grey
- TPW
- Idle
- Berichten: 65
- Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 16:16
- 13
Re: Bromt bij +/- 1900 t/min
Een beetje gerelateerd hieraan: bij mij lijkt er vooral in het dashboard een trilling te zitten als ik zo 80-100 rij in zn 5. Vergelijkbare toerentallen dus, maar ik ben vrij zeker dat er iets in het dashboard zit.
Nu heb ik dat alleen bij een warme motor, koud trilt er niks in het dash. Ik had het nu net ook bij stationair toerental. Pedalen lijke een beetje mee te trillen.
Trillen snap ik en kan ik mee leven, een 7,5jaar oude diesel met 223.000 op de klok, okee. Maar het lijkt wel erger te worden. En dus alleen bij warme motor. Kan het iets kwalijks zijn?
Nu heb ik dat alleen bij een warme motor, koud trilt er niks in het dash. Ik had het nu net ook bij stationair toerental. Pedalen lijke een beetje mee te trillen.
Trillen snap ik en kan ik mee leven, een 7,5jaar oude diesel met 223.000 op de klok, okee. Maar het lijkt wel erger te worden. En dus alleen bij warme motor. Kan het iets kwalijks zijn?
Trotse eigenaar van een phase II S40 1.9d 115pk Nordic Edition uit 2004.
- Rob Koning
- 4th Gear member
- Berichten: 478
- Lid geworden op: vr 08 okt 2010, 16:31
- 14
- Model: V50
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2005
- Locatie: Oosthuizen (NH)
Re: Bromt bij +/- 1900 t/min
Zijn de ophangrubbers van je motor nog in orde?
Dit zou meer oscillatie kunnen geven bij een bepaald toerental.
Dit kan erger worden in tijd.
Nu is het bij een diesel altijd zo dat er een oscillatiefrequentie is.
Zit meestal tussen de 1750 en 2000 toeren. Is gewoon.
Ik heb dit ook al zit die zo rond de 1850 rpm's. Klein beetje extra gas
en het is weg. Rubbers zijn bij mij in orde.
Dit zou meer oscillatie kunnen geven bij een bepaald toerental.
Dit kan erger worden in tijd.
Nu is het bij een diesel altijd zo dat er een oscillatiefrequentie is.
Zit meestal tussen de 1750 en 2000 toeren. Is gewoon.
Ik heb dit ook al zit die zo rond de 1850 rpm's. Klein beetje extra gas
en het is weg. Rubbers zijn bij mij in orde.
- Volvo V50 Momentum 2.0D 100kW -136Pk (D4204T)
Bouwjaar: 1-2005 Kleur: Barents Blue Metallic (Mica)
- TPW
- Idle
- Berichten: 65
- Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 16:16
- 13
Re: Bromt bij +/- 1900 t/min
Ik heb nog eens goed geluisterd. De trilling is meer een soort rateltje en komt echt gewoon uit het luchtrooster. Ik verdenk de slangetjes die een beetje lek kunnen zijn ofzo (zo zacht is het geluid). Ik kan er wel aan wennen denk ik, ik was alleen het forum eens aan het doorspitten en dan zie je toch wel ernstige trilling-gerelateerde problemen. Het is mn eerste diesel, trouwens. Trilt sowieso meer dan een benzinemotor...
De rubbers zien er goed uit, maarja, ik ben maar een leek. Die 1850 rpm komt me wel bekend voor overigens :). Zelfde motor toch.
De rubbers zien er goed uit, maarja, ik ben maar een leek. Die 1850 rpm komt me wel bekend voor overigens :). Zelfde motor toch.
Trotse eigenaar van een phase II S40 1.9d 115pk Nordic Edition uit 2004.
- jakenl
- Idle
- Berichten: 27
- Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 19:36
- 12
- Model: S40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Elburg
Re: Bromt bij +/- 1900 t/min
De 115pk diesel van mij heeft ook die brom maar ik vind het eigenlijk wel een beetje vervelend.
Het is net of de aandrijflijn ergens tegen de carrosserie/chassis trilt.
Wat ik ook heb is bij constante snelheid wanneer ik dan wat met het gas speel zodat er de ene keer aangedreven wordt en de andere keer afgeremd op de motor, dan hoor je duidelijk een tik. Alsof de motor bij het kantelen los in z'n motorsteunen hangt. Maar nergens in de aandrijfaslijn of ophanging is speling te vinden.
De mijne gromt ook behoorlijk bij flink optrekken. Of dat komt door het chippen weet ik niet.
Het is net of de aandrijflijn ergens tegen de carrosserie/chassis trilt.
Wat ik ook heb is bij constante snelheid wanneer ik dan wat met het gas speel zodat er de ene keer aangedreven wordt en de andere keer afgeremd op de motor, dan hoor je duidelijk een tik. Alsof de motor bij het kantelen los in z'n motorsteunen hangt. Maar nergens in de aandrijfaslijn of ophanging is speling te vinden.
De mijne gromt ook behoorlijk bij flink optrekken. Of dat komt door het chippen weet ik niet.
van 115 pk naar 145 pk middels chiptuning.
- Rob Koning
- 4th Gear member
- Berichten: 478
- Lid geworden op: vr 08 okt 2010, 16:31
- 14
- Model: V50
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2005
- Locatie: Oosthuizen (NH)
Re: Bromt bij +/- 1900 t/min
115pk diesel gromt altijd als je flink op zijn staart trapt.
Zou ik ook doen als ik op m'n staart wordt getrapt
Zou ik ook doen als ik op m'n staart wordt getrapt
- Volvo V50 Momentum 2.0D 100kW -136Pk (D4204T)
Bouwjaar: 1-2005 Kleur: Barents Blue Metallic (Mica)
-
- Idle
- Berichten: 39
- Lid geworden op: ma 27 jul 2009, 19:26
- 15
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Antwerpen
Gebrom rond 2000t/m typisch voor de 115 pk td?
V40 1.9td 2004 86000 km
Door (voorlopig) een houten spietje te plaatsen tussen de dwarse lat en de overlangse balk onder de motor was het gebrom verdwenen. Zonder spie raakten ze mekaar juist (de motorsteunen lijken mij nog in goede staat)
Aangezien ik las dat dit gebrom typisch was voor de 115pk bij 2000t/m heb ik de volgende vragen:
- hebben de andere motoren ook die dwarse lat?
- wat is de normale afstand tussen de dwarse lat en de overlangse balk (ongeveer)
Heb nu de spie vervangen door rubber.
Alvast bedankt voor de antwoorden!
Door (voorlopig) een houten spietje te plaatsen tussen de dwarse lat en de overlangse balk onder de motor was het gebrom verdwenen. Zonder spie raakten ze mekaar juist (de motorsteunen lijken mij nog in goede staat)
Aangezien ik las dat dit gebrom typisch was voor de 115pk bij 2000t/m heb ik de volgende vragen:
- hebben de andere motoren ook die dwarse lat?
- wat is de normale afstand tussen de dwarse lat en de overlangse balk (ongeveer)
Heb nu de spie vervangen door rubber.
Alvast bedankt voor de antwoorden!
- R.O.B
- Veteraan
- Berichten: 9687
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
- 15
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Veldhoven
- Contacteer:
-
- Idle
- Berichten: 39
- Lid geworden op: ma 27 jul 2009, 19:26
- 15
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Antwerpen
Re: Gebrom rond 2000t/m typisch voor de 115 pk td?
Ja, inderdaad dat is hem.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 549
- Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
- 15
- Locatie: Elst Gelderland
Re: Gebrom rond 2000t/m typisch voor de 115 pk td?
stang vervangen is 15 minuten werk, ik had hem van een sloopauto. je kan hem ook nieuw bestellen alleen ben je dan veel meer kwijt. vervangen is ook zelf te doen, bouten moeten gewoon vast, geen speciaal aanhaalmoment. als hij krom raakt door beschadiging dan kan hij problemen geven. succes