V40 classic Bifuel schakelt vrijwel nooit (meer) over naar LPG
-
- Idle
- Berichten: 43
- Lid geworden op: vr 18 jan 2019, 12:30
- 5
- Model: V40
- Type: 1.8 Bi-Fuel
- Bouwjaar: 2001
V40 classic Bifuel schakelt vrijwel nooit (meer) over naar LPG
Hoi,
Ik heb een probleem met het lopen op LPG. Normaal schakelde hij altijd netjes over (beetje afhankelijk vd temperatuur) naar LPG bij een koude start en bij een warme start vrijwel direct na de auto te starten.
Helaas gebeurde dat overschakelen (je hoort duidelijk een tik bij de gastank als hij overschakelt) steeds minder vaak tot op het punt dat hij, vaak compleet random, hooguit eens in 20 ritjes 1x wil overschakelen naar LPG.
Het volgende uitgezocht/geconstateerd:
- Auto loopt perfect op benzine
- Auto loopt, als hij over wil schakelen op LPG, redelijk netjes, houdt niet in en loopt niet onregelmatig.
- geen storingslampjes
- knop "LPG" op het dashboard lijkt me in orde, ledje brandt ook en geen speling o.i.d. daar
- ik heb geen LPG indicatie op het dashboard overigens
- auto start prima
- lpg tank zit goed vol
- hij springt compleet random over naar LPG, soms bij een koude start, soms bij een warme start, soms bij vochtig weer, soms ook niet,
- het probleem wordt steeds erger, gisteren 300km gereden, 6x gestart, geen enkele keer overgeschakeld.
Ikzelf vermoed een elektrisch probleem want die heb ik helaas wel meer in mijn v40 vanwege een lekkend raamrubber en 3L koelvloeistof is gelekt uit een stukke jerrycan en dit is allemaal op en onder de LPG tank terechtgekomen.
Geen relais denk ik want dan zou helemaal nooit omschakelen, maar vochtschade of een versleten kabeltje of stekker zou zeker kunnen ergens. Mogelijk is er troep (of zelfs koelvloeistof?) gelekt op een belangrijk onderdeel? Filters smerig wellicht?
Hopelijk kan iemand mij op weg helpen, bedankt!
Ik heb een probleem met het lopen op LPG. Normaal schakelde hij altijd netjes over (beetje afhankelijk vd temperatuur) naar LPG bij een koude start en bij een warme start vrijwel direct na de auto te starten.
Helaas gebeurde dat overschakelen (je hoort duidelijk een tik bij de gastank als hij overschakelt) steeds minder vaak tot op het punt dat hij, vaak compleet random, hooguit eens in 20 ritjes 1x wil overschakelen naar LPG.
Het volgende uitgezocht/geconstateerd:
- Auto loopt perfect op benzine
- Auto loopt, als hij over wil schakelen op LPG, redelijk netjes, houdt niet in en loopt niet onregelmatig.
- geen storingslampjes
- knop "LPG" op het dashboard lijkt me in orde, ledje brandt ook en geen speling o.i.d. daar
- ik heb geen LPG indicatie op het dashboard overigens
- auto start prima
- lpg tank zit goed vol
- hij springt compleet random over naar LPG, soms bij een koude start, soms bij een warme start, soms bij vochtig weer, soms ook niet,
- het probleem wordt steeds erger, gisteren 300km gereden, 6x gestart, geen enkele keer overgeschakeld.
Ikzelf vermoed een elektrisch probleem want die heb ik helaas wel meer in mijn v40 vanwege een lekkend raamrubber en 3L koelvloeistof is gelekt uit een stukke jerrycan en dit is allemaal op en onder de LPG tank terechtgekomen.
Geen relais denk ik want dan zou helemaal nooit omschakelen, maar vochtschade of een versleten kabeltje of stekker zou zeker kunnen ergens. Mogelijk is er troep (of zelfs koelvloeistof?) gelekt op een belangrijk onderdeel? Filters smerig wellicht?
Hopelijk kan iemand mij op weg helpen, bedankt!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: za 25 mar 2023, 22:51
- 1
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2002
- Roepnaam: Rick
Re: V40 classic Bifuel schakelt vrijwel nooit (meer) over naar LPG
Controleer de temperatuursensor voor het koelwater eens. De meeste installaties hebben een eigen sensor ergens in de aanvoerslang richting de verdamper.
Bij mij was kabelbreuk naar de sensor de veroorzaker van ongeveer dit gedrag. Maar bij mij was in in- en uitschakelen compleet willekeurig.
Bij mij was kabelbreuk naar de sensor de veroorzaker van ongeveer dit gedrag. Maar bij mij was in in- en uitschakelen compleet willekeurig.
03 S60 2.3 T5 - 305 331k - Project
03 Clio 1.6 - 200 217k - Boodschappen/backup
02 V40 T4 LPG - 362 372k - Project
73 Manta A 1.9S - 260 264k - Tour
V40 T4:
+18T
+Veerpootbrug
+Coilovers
S60 T5:
+18T
+Veerpootbrug
+Coilovers
+Intercooler
+Gebouwd blok
03 Clio 1.6 - 200 217k - Boodschappen/backup
02 V40 T4 LPG - 362 372k - Project
73 Manta A 1.9S - 260 264k - Tour
V40 T4:
+18T
+Veerpootbrug
+Coilovers
S60 T5:
+18T
+Veerpootbrug
+Coilovers
+Intercooler
+Gebouwd blok
-
- Idle
- Berichten: 43
- Lid geworden op: vr 18 jan 2019, 12:30
- 5
- Model: V40
- Type: 1.8 Bi-Fuel
- Bouwjaar: 2001
Re: V40 classic Bifuel schakelt vrijwel nooit (meer) over naar LPG
Bedankt voor de tip, ga ik zeker even testen :)Nox95 schreef: ↑di 05 mar 2024, 15:19 Controleer de temperatuursensor voor het koelwater eens. De meeste installaties hebben een eigen sensor ergens in de aanvoerslang richting de verdamper.
Bij mij was kabelbreuk naar de sensor de veroorzaker van ongeveer dit gedrag. Maar bij mij was in in- en uitschakelen compleet willekeurig.
Nog een toevoeging: LPG meter op het dashboard geeft vrijwel altijd "leeg "aan ook al zit de LPG tank stampvol. Zou dit misschien kunnen zorgen voor een afleesfout/sensorprobleem die van directe invloed is op het overschakelen naar LPG? Immers, als de tank "leeg" aangeeft dan is er dus geen brandstof.. of is dit enkel een cosmetisch iets?
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1507
- Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 19:42
- 10
- Model: C30
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: Martijn
- Locatie: Pernis Rotterdam
Re: V40 classic Bifuel schakelt vrijwel nooit (meer) over naar LPG
Als hij leeg aangeeft zou hij automatisch kunnen overschakelen, zou dat eens nakijken.
Is het een origineel LPG systeem?
Is het een origineel LPG systeem?
-
- Idle
- Berichten: 43
- Lid geworden op: vr 18 jan 2019, 12:30
- 5
- Model: V40
- Type: 1.8 Bi-Fuel
- Bouwjaar: 2001
-
- 1st Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: za 25 mar 2023, 22:51
- 1
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2002
- Roepnaam: Rick
Re: V40 classic Bifuel schakelt vrijwel nooit (meer) over naar LPG
Het is logisch dat hij afschakelt wanneer hij denkt leeg te zijn. Dat hij altijd leeg aangeeft zou betekenen dat de sensor op de tank kaduuk is. Of de bedrading ernaartoe. Dat ligt ook in lijn met je verhaal over nattigheid rond de lpg tank.
03 S60 2.3 T5 - 305 331k - Project
03 Clio 1.6 - 200 217k - Boodschappen/backup
02 V40 T4 LPG - 362 372k - Project
73 Manta A 1.9S - 260 264k - Tour
V40 T4:
+18T
+Veerpootbrug
+Coilovers
S60 T5:
+18T
+Veerpootbrug
+Coilovers
+Intercooler
+Gebouwd blok
03 Clio 1.6 - 200 217k - Boodschappen/backup
02 V40 T4 LPG - 362 372k - Project
73 Manta A 1.9S - 260 264k - Tour
V40 T4:
+18T
+Veerpootbrug
+Coilovers
S60 T5:
+18T
+Veerpootbrug
+Coilovers
+Intercooler
+Gebouwd blok
-
- Supporting Member
- Berichten: 653
- Lid geworden op: ma 15 aug 2011, 08:55
- 13
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Arnold
- Locatie: Oudega (DFM)
- Contacteer:
Re: V40 classic Bifuel schakelt vrijwel nooit (meer) over naar LPG
Ik heb ook een echte bifuel en ook dit soort problemen gehad.
De gastank heeft een sensor die een signaal geeft aan het metertje op het dashboard maar ook een signaal naar de gascomputer geeft.
De sensor zit in de aluminimum box. op de gastank.
In de motorruimte zit de gasverdeler, necam/koldijk deze heeft een sensor ook deze is gevoelig.
Uitlezen met Vida geeft overigens redelijk duidelijk aan wat het probleem is.
De gastank heeft een sensor die een signaal geeft aan het metertje op het dashboard maar ook een signaal naar de gascomputer geeft.
De sensor zit in de aluminimum box. op de gastank.
In de motorruimte zit de gasverdeler, necam/koldijk deze heeft een sensor ook deze is gevoelig.
Uitlezen met Vida geeft overigens redelijk duidelijk aan wat het probleem is.
V40 Sports Edition 2003 zilver metalic 2.0t automaat
V40 Europa Navigator 2004 saphire black 2.0t chiptuned sports edition
Special: Volvo 480 Collection
Special: Volvo C30 T5 2012 Hello Yellow automaat
V40 Europa Navigator 2004 saphire black 2.0t chiptuned sports edition
Special: Volvo 480 Collection
Special: Volvo C30 T5 2012 Hello Yellow automaat
-
- Idle
- Berichten: 43
- Lid geworden op: vr 18 jan 2019, 12:30
- 5
- Model: V40
- Type: 1.8 Bi-Fuel
- Bouwjaar: 2001
Re: V40 classic Bifuel schakelt vrijwel nooit (meer) over naar LPG
Bedankt voor je antwoord! :) De LPG meter op het dashboard is eigenlijk al jaren raar aan het doen, of hij geeft veel te veel aan of veel te weinig maar de laatste weken geeft hij elke keer hetzelfde aan, namelijk zo goed als leeg. Het klinkt inderdaad logisch dat dit mogelijk voor het probleem zorgt...Telegraphroad schreef: ↑wo 06 mar 2024, 08:02 Ik heb ook een echte bifuel en ook dit soort problemen gehad.
De gastank heeft een sensor die een signaal geeft aan het metertje op het dashboard maar ook een signaal naar de gascomputer geeft.
De sensor zit in de aluminimum box. op de gastank.
In de motorruimte zit de gasverdeler, necam/koldijk deze heeft een sensor ook deze is gevoelig.
Uitlezen met Vida geeft overigens redelijk duidelijk aan wat het probleem is.
Weet je toevallig hoe gemakkelijk(moeilijk) die sensor(-en) te vervangen zijn? Ik zal ook nog zoveel mogelijk proberen alle nattigheid rondom de tank en naar de gastank en sensor toe te controleren en droog te maken, daar zal wel tijd en moeite in gaan zitten. Misschien ga ik de v40 bij een vriend in de schuur zetten, alle kappen en bekleding naar achteren toe weg te halen en een paar weken alles goed laten opdrogen, evt. echt natte stukken de fohn erop zetten enzo
-
- 1st Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: za 25 mar 2023, 22:51
- 1
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2002
- Roepnaam: Rick
Re: V40 classic Bifuel schakelt vrijwel nooit (meer) over naar LPG
Als het al zo lang nat is durf ik wel te stellen dat je nu niet meer hoeft te verwachten dat het werkt wanneer het droogt. Alles zal wel gecorrodeerd zijn inmiddels. Ik denk dat het sneller droogt als je alles los haalt en gewoon de airco zijn werk laat doen. Een ritje van een uur met de achterbank plat en het meeste vocht zal er wel uit zijn.
Maar die sensor bij de tank kun je redelijk goed bij, toch? Is daar niets aan te zien?
Maar die sensor bij de tank kun je redelijk goed bij, toch? Is daar niets aan te zien?
03 S60 2.3 T5 - 305 331k - Project
03 Clio 1.6 - 200 217k - Boodschappen/backup
02 V40 T4 LPG - 362 372k - Project
73 Manta A 1.9S - 260 264k - Tour
V40 T4:
+18T
+Veerpootbrug
+Coilovers
S60 T5:
+18T
+Veerpootbrug
+Coilovers
+Intercooler
+Gebouwd blok
03 Clio 1.6 - 200 217k - Boodschappen/backup
02 V40 T4 LPG - 362 372k - Project
73 Manta A 1.9S - 260 264k - Tour
V40 T4:
+18T
+Veerpootbrug
+Coilovers
S60 T5:
+18T
+Veerpootbrug
+Coilovers
+Intercooler
+Gebouwd blok
-
- Supporting Member
- Berichten: 653
- Lid geworden op: ma 15 aug 2011, 08:55
- 13
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Arnold
- Locatie: Oudega (DFM)
- Contacteer:
Re: V40 classic Bifuel schakelt vrijwel nooit (meer) over naar LPG
Je kunt er vrij makkelijk bij.
het makkelijkste is om de kap over de gastank los te halen, deze zit met twee schroeven vast.
Achterbank plat en dan kun je er bij.
In de grijze bak op de tank zit een manometer die aangeeft hoeveel gas er nog in de tank zit, daarnaast zit de dubbele sensor.
deze mag alleen vervangen worden als de tank leeg is!!
Ik zou als eerde de connectoren schoonmaken
Controleer ook de zekeringen van de gasinstallatie.
het makkelijkste is om de kap over de gastank los te halen, deze zit met twee schroeven vast.
Achterbank plat en dan kun je er bij.
In de grijze bak op de tank zit een manometer die aangeeft hoeveel gas er nog in de tank zit, daarnaast zit de dubbele sensor.
deze mag alleen vervangen worden als de tank leeg is!!
Ik zou als eerde de connectoren schoonmaken
Controleer ook de zekeringen van de gasinstallatie.
V40 Sports Edition 2003 zilver metalic 2.0t automaat
V40 Europa Navigator 2004 saphire black 2.0t chiptuned sports edition
Special: Volvo 480 Collection
Special: Volvo C30 T5 2012 Hello Yellow automaat
V40 Europa Navigator 2004 saphire black 2.0t chiptuned sports edition
Special: Volvo 480 Collection
Special: Volvo C30 T5 2012 Hello Yellow automaat
-
- Idle
- Berichten: 43
- Lid geworden op: vr 18 jan 2019, 12:30
- 5
- Model: V40
- Type: 1.8 Bi-Fuel
- Bouwjaar: 2001
Re: V40 classic Bifuel schakelt vrijwel nooit (meer) over naar LPG
Bedankt voor de tips. Ik heb de connectoren schoongemaakt, gekeken voor kabelschade daar (geen) en de zekeringen gecontrolerd. Uiteindelijk even een test gedaan om de LPG niveau meter te "misleiden" met een magneetje en de lpg meter op het dashboard geeft nu voldoende aan om te kunnen overschakelen en dat doet hij nu ook telkens weer.
Dit is uiteraard enkel een tijdelijke oplossing, het probleem zit hem dus echt in die lpg niveau meter / sensor, is deze te vervangen zodat zowel het overschakelen als de lpg meter op het dashboard het (eindelijk) weer goed gaan doen?
Dit is uiteraard enkel een tijdelijke oplossing, het probleem zit hem dus echt in die lpg niveau meter / sensor, is deze te vervangen zodat zowel het overschakelen als de lpg meter op het dashboard het (eindelijk) weer goed gaan doen?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: za 25 mar 2023, 22:51
- 1
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2002
- Roepnaam: Rick
Re: V40 classic Bifuel schakelt vrijwel nooit (meer) over naar LPG
Alles is te vervangen. Maar dit zou ik toch even door een specialist laten doen. Er staat behoorlijk wat druk op die tank, dus die moet helemaal leeg voordat je de sensor kunt vervangen.
03 S60 2.3 T5 - 305 331k - Project
03 Clio 1.6 - 200 217k - Boodschappen/backup
02 V40 T4 LPG - 362 372k - Project
73 Manta A 1.9S - 260 264k - Tour
V40 T4:
+18T
+Veerpootbrug
+Coilovers
S60 T5:
+18T
+Veerpootbrug
+Coilovers
+Intercooler
+Gebouwd blok
03 Clio 1.6 - 200 217k - Boodschappen/backup
02 V40 T4 LPG - 362 372k - Project
73 Manta A 1.9S - 260 264k - Tour
V40 T4:
+18T
+Veerpootbrug
+Coilovers
S60 T5:
+18T
+Veerpootbrug
+Coilovers
+Intercooler
+Gebouwd blok
-
- Idle
- Berichten: 43
- Lid geworden op: vr 18 jan 2019, 12:30
- 5
- Model: V40
- Type: 1.8 Bi-Fuel
- Bouwjaar: 2001
Re: V40 classic Bifuel schakelt vrijwel nooit (meer) over naar LPG
Ik laat het voorlopig zo, dus niet vervangen nog want op dit moment werkt de gasinstallatie weer perfect en moet ik alleen even rekenen hoeveel ik heb gereden en wanneer ik weer moet tanken. Ik wacht even op de APK over een paar maanden en dan kan ik alsnog besluiten om het te vervangen of niet. Bedankt voor alle suggesties, het was dus inderdaad het feit dat de vlotter/meter/sensor stuk was gegaan en de tank constant "leeg" aangaf waardoor je inderdaad nooit meer kon overschakelen op LPG :)