Lamda waarde 1e sensor pendelt
Geplaatst: zo 03 sep 2017, 14:36
Hallo,
Mijn V40 2.0t op lpg uit 1998 komt niet door de akp vanwege een te hoge lamda waarde (1,2). Alle andere uitlaatgas waardes zijn wel goed.
Met de software van het lpg systeem kan ik het signaal van de lambda sondes zien. Wat opvalt is dat de 1e sonde zeer hard pendelt, zowel bij stationair als op toeren (onbelast). En zowel op lpg als op benzine.
Zie filmpje:
Ook bij rijden op constante snelheid merk je dat de snelheid wat pendelt bij gelijke gaspedaal stand
Al geprobeerd:
-Bougies gecontroleerd, alle 4 wit, dus te arme ontbranding. Meteen de electrode afstand bijgesteld, geen effect.
-Omdat ik de sensor verdacht heb ik een nieuwe gemonteerd, maar deze geeft hetzelfde beeld.
-Verder heb ik de luchtmassa meter met contactspray gereinigd, geen effect.
-Uitlaat op lek gecontroleerd, door deze met een compressor op druk te zetten en met zeepsop te besproeien. Zeer kleine bubbels op de turbo-aansluitingen, iets grotere bubbels rond de wastgate as, verder geen lekken. Maar omdat de turbo nog maar een jaar oud is verdacht ik dat dit normaal is.
-Inlaat traject op lek gecontroleerd met remmenreiniger, niks gevonden.
-Accu een tijdje losgekoppeld, geen effect.
Straks ga ik de compressie nog meten.
Iemand een idee waar ik het moet zoeken?
Mijn V40 2.0t op lpg uit 1998 komt niet door de akp vanwege een te hoge lamda waarde (1,2). Alle andere uitlaatgas waardes zijn wel goed.
Met de software van het lpg systeem kan ik het signaal van de lambda sondes zien. Wat opvalt is dat de 1e sonde zeer hard pendelt, zowel bij stationair als op toeren (onbelast). En zowel op lpg als op benzine.
Zie filmpje:
Ook bij rijden op constante snelheid merk je dat de snelheid wat pendelt bij gelijke gaspedaal stand
Al geprobeerd:
-Bougies gecontroleerd, alle 4 wit, dus te arme ontbranding. Meteen de electrode afstand bijgesteld, geen effect.
-Omdat ik de sensor verdacht heb ik een nieuwe gemonteerd, maar deze geeft hetzelfde beeld.
-Verder heb ik de luchtmassa meter met contactspray gereinigd, geen effect.
-Uitlaat op lek gecontroleerd, door deze met een compressor op druk te zetten en met zeepsop te besproeien. Zeer kleine bubbels op de turbo-aansluitingen, iets grotere bubbels rond de wastgate as, verder geen lekken. Maar omdat de turbo nog maar een jaar oud is verdacht ik dat dit normaal is.
-Inlaat traject op lek gecontroleerd met remmenreiniger, niks gevonden.
-Accu een tijdje losgekoppeld, geen effect.
Straks ga ik de compressie nog meten.
Iemand een idee waar ik het moet zoeken?