Volvo S40 & V40 geschiedenis bij NedCar in Born.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9687
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
15
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Volvo S40 & V40 geschiedenis bij NedCar in Born.

Bericht door R.O.B »

Bron: NedCar. Een historisch overzicht.

Hierin staat de geschiedenis van NedCar. Van het begin in 1965 tot aan 2006.
Hieronder alleen het gedeelte dat betrekking heeft op de Volvo S40 & V40 1995 - 2004.

Er is ook een Nederlandstalige documentaire van NedCar "Wij bouwen de auto".
In deze film is te zien hoe de Volvo S40 & V40 tot stand is gekomen.
Zie ook: DVD Wij bouwen de auto, ready to go - Volvo S/V 40
Een fragment uit de film.
[youtube][/youtube]

1995: het jaar van de introducties
Het jaar 1995 is het introductiejaar.
Op de Amsterdamse Auto-RAI wordt in februari de Carisma onthuld, de eerste Mitsubishi van Nederlandse makelij.
In mei start de serieproductie van de Carisma en vanaf juni begint de verkoop in Europa.
De International Automobil Ausstellung in het Duitse Frankfurt am Main is in september het decor voor de lancering van het nieuwe Volvo-model, de S40.
Deze gaat medio november in serie-productie, terwijl begin december een tweede Volvo-model, de vijfdeurs V40, zijn tentoonstellingsdebuut beleeft in het Italiaanse Bologna.

1996: nieuwe topstructuur
Het transformatieproces (de opbouw van de Nieuwe Fabriek) kan in 1996 definitief worden afgerond.
Het accent komt hoofdzakelijk op de productie te liggen.
Als gevolg hiervan beslissen de aandeelhouders, Raad van Commissarissen en Raad van Bestuur tot invoering van een nieuwe topstructuur.

In dit jaar heeft NedCar ook voor het eerst het volledige gamma nieuwe auto’s op de lijn kunnen zetten: de Volvo’s S40 en V40 en de Mitsubishi Carisma Sedan en Hatchback.
Werd aanvankelijk nog verwacht om in 1996 163.000 auto’s te gaan produceren, halverwege het jaar blijkt dit aantal niet haalbaar.
Dit wordt veroorzaakt door technische, organisatorische en opstartproblemen bij de nieuwe productielijn.

Met de twee aandeelhouders Volvo en Mitsubishi wordt overeengekomen om de productie-aantallen bij te stellen op 145.000 auto’s.
Dit aantal is gerealiseerd omdat de opstartproblemen in de tweede helft van 1996 geleidelijk zijn weggewerkt

1997: Bijna 200.000 auto’s
1997 is, na de voltooiing van de eerste fase van het transformatieproces (1991 - 1996), het eerste jaar waarin uitsluitend de nieuwe modellen van Volvo, de S40/V40, en de Mitsubishi Carisma’s worden geproduceerd.
De Raad van Commissarissen heeft met voldoening geconstateerd dat NedCar grote vorderingen heeft gemaakt in de beheersing van de productieprocessen, zowel in volume als in kwaliteit.
Reeds in de tweede helft van 1997 kan de volledige productiecapaciteit worden benut.

Naast aandacht voor kwaliteit staan nog twee begrippen centraal: volledige effectiviteit en efficiency.
Hierdoor is het mogelijk geworden de productie te laten oplopen tot 197.225 auto’s per jaar.
Dat zijn er ruim 52.000 meer dan in 1996 en een ruimschootse verdubbeling ten opzichte van 1995.
Hiernaast loopt het aantal productieuren terug van 42 eind 1996 naar 26 eind 1997.

In ditzelfde jaar krijgt NedCar modeljaar-wijzigingen van Volvo en Mitsubishi te verwerken met daaraan gekoppeld de productie van een aantal nieuwe varianten zoals Mitsubishi Carisma GDI en Volvo’s met Turbomotor.
Met betrekking tot deze productie worden alle kwaliteitstargets gehaald.

Op dinsdag 9 september 1997 ontvangt President Chris Dewulf uit handen van de heer C. Dam, senior Principal Surveyor Netherlands van Lloyd’s Register, het ISO 9002-certificaat.

1998: A new star is Born; de Mitsubishi Space Star
In 1998 wordt er opnieuw een productierecord gevestigd: 242.804 auto’s, een stijging van ruim 45.000 auto’s ten opzichte van 1997.
Het einde is echter nog niet in zicht, want door een verdere efficiencyverbetering en de overgang op ‘Lean Logistics’ kan de opgaande lijn worden doorgetrokken.

1998 is tevens het jaar waarin de driemiljoenste auto uit Born kan worden verwelkomd.
Een donkergroene Volvo V40, waarvan de contactsleutels door President Chris Dewulf persoonlijk aan de nieuwe eigenaar worden overhandigd.

1999: all time high productie-record
Nooit eerder slaagde NedCar er in om in één jaar zoveel auto’s te produceren als in 1999: 262.196.
Een absoluut en all time high productierecord.
1999 is het eerste jaar waarin het Flex-convenant van toepassing is.
Een unieke overeenkomst tussen NedCar, de Vakorganisaties en de Ondernemingsraad, die flexibiliteit in de meest ruime zin van het woord mogelijk maakt.
NedCar kan hiermee alert reageren op schommelingen in de markt.
Bij een tijdelijke dip op de automarkt wordt er even wat gas teruggenomen en draaien de medewerkers minder uren (min-diensten) om deze vervolgens bij een aantrekkende markt weer te compenseren (plus-diensten).

Nederlandse Staat treedt uit de joint venture Op 15 februari 1999 wordt de aandeelhoudersstructuur gewijzigd.
De Nederlandse Staat is niet langer deelnemer in de joint venture.
Dit betekent dat er een 50/50-verhouding ontstaat tussen de industriële aandeelhouders Mitsubishi Motors Corporation (MMC) en Volvo Car Corporation (VCC).
Twee weken later, op 28 februari, wordt het voorgenomen besluit bekend gemaakt dat Ford Motors Company de personenautodivisie van Volvo zal overnemen.
Dit besluit wordt op 8 maart bekrachtigd.

2000: nieuwe aandeelhoudersstructuur
Op 21 februari 2000 rolt de 500.000e VX (Volvo S40/V40) van de band.
Dit gebeurt onder grote belangstelling van de landelijke en regionale (auto)pers.
Ruim twee maanden later, op 27 maart, maakt Mitsubishi Motors Corporation bekend dat zij een intentieverklaring heeft ondertekend met DaimlerChrysler voor een alliantie m.b.t. ontwerp, ontwikkeling, productie en distributie van personenauto’s en lichte bedrijfswagens.
DaimlerChrysler neemt daarmee een belang van 34% in MMC en geeft aan dat ze in de toekomst een belang van 50% in NedCar wil nemen.

Productie-aantallen
Het boeiende en veelbewogen jaar 2000 wordt afgesloten met een productie-aantal van 214.974 auto’s.

2001: handhaving productie- aantallen en voorbereiding New Compact Car project'
In 2001 werden 189.188 auto’s geproduceerd.
Deze werden echter niet meer in drie, maar in twee ploegen gemaakt.
Kwaliteit, Kostenbewustzijn, Efficiëntie-verhoging, Leveringsbetrouwbaarheid en Flexibiliteit bleven de kernbegrippen.

De Mitsubishi Carisma blijft in productie tot eind 2003.
De Volvo’s S40 en V40 tot 19 mei 2004. Productie van
de Mitsubishi Space Star loopt door tot eind 2004.

2002: Ondertekening contract voor productie New Compact Cars

Productie-aantallen 2002
Ofschoon zowel de Volvo S40/V40 als de Mitsubishi Carisma het eind van hun levenscyclus naderden - productie van de Carisma stopt einde 2003 en productie van de Volvo S40/V40 op 19 mei 2004 - rolden er in 2002 nog altijd 182.368 auto’s bij NedCar van de band.
Dat zijn er maar ruim zesduizend minder als in 2001.

4.000.000ste auto, 35 jaar productie
Sinds de officiële opening van de fabriek in 1968 rolden er heel wat auto’s van de band in Born.
In de beginperiode diverse DAF-types, daarna Volvo’s en Mitsubishi’s.
Op 9 juli 2003 bereikte NedCar de mijlpaal van 4.000.000 auto’s.
Tegelijkertijd werd op deze dag stilgestaan bij het feit dat het bedrijf 35 jaar bestaat.
Reden temeer om de medewerkers alsook relaties en de pers uit te nodigen om gezamenlijk het glas te heffen ter ere van dit bijzondere moment.

Einde Volvo-tijdperk
Op 19 mei 2004 werd afscheid genomen van Volvo.
Die dag rolden de laatste V40’s en S40’s van de band.
Bij de afscheidsceremonie werd op spectaculaire wijze de 1 miljoenste V40 onthuld en geschonken aan Volvo Car Engeland.
Afbeelding
In totaal zijn er meer dan 2,6 miljoen Volvo’s van verschillende modellen in Born geproduceerd.
De twee laatste V40’s en de laatste S40 die van de lijn kwamen, werden door Volvo geschonken aan het Volvo museum in Göteborg en, via Volvo Nederland, aan de Nederlandse Kankerbestrijding.
Afbeelding
Afbeelding

Na meer dan 30 jaar is er een einde gekomen aan een tijdperk waarin Volvo auto’s bouwde in Born.
Voor veel medewerkers van Volvo en NedCar viel het afscheid zwaar.
Plaats reactie