Begrijp ik hieruit correct dat een verstopping in carterventilatie kan leiden tot het naar buiten drukken van de keerring(en)? Ik mis even het bericht waarop gereageerd wordt dus mis wat context.wimophof schreef: ↑do 01 apr 2021, 09:20 De carterventilatie en keerring is n klusje die je niet zo even doet.Dat potje onder je spruitstuk kun je schoonmaken of n nieuwe kopen,maar t belangrijkste denk ik is de openingen in t blok waar die koekachtige oliebaksel in zit.De slangetjes kun je doorspoelen/doorblazen en als t weer ventileerd “drukt “door de oliedruk de keerring er niet meer uit.En die keerring moet gewoon vervangen worden ,met t goeie gereedschap en vakkundigheid en niet bang voor vieze handen en krassen op je armen kom je ver.T zit allemaal goed verstopt bij deze wagens maar als je een beetje creatief bent en kunt sleutelen rij je nog jaren door. Ik ben vorig jaar lid geworden hier en heb al veel geleerd.Succes . En die riem hoef je niet te vervangen toch ook al ga je eraan sleutelen? Je kunt m naar achter vastzetten met n spinner en je kunt dan bij de vvt en keerring.
VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
-
- Engine off
- Berichten: 17
- Lid geworden op: zo 18 jul 2021, 12:23
- 3
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
-
- Engine off
- Berichten: 17
- Lid geworden op: zo 18 jul 2021, 12:23
- 3
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
Mijn wagen heeft ook het VVT probleem, heb een vervangingsset gehaald die ligt nu bij de garage en moet nog worden ingebouwd, samen met een nieuwe distri, (moest helaas al na 16 duizend vervangen worden want de keerring en kleppendeksel hebben staan lekken). Ik heb al veel zitten lezen hier, maar om te voorkomen dat ik dingen mis, of informatie die hier simpelweg nog niet staat, de volgende algemene vraag.
Hebben jullie nog tips bij deze vervanging?
Ik ben nu het volgende van plan
1. VVT laten vervangen met volledige set (dus ook de solenoidpakking met het mini-oliefilter/gaasje)
2. motorolie en oliefilter idem dito
3. nieuwe distri inclusief spanners, waterpomp niet want die is nog z.g.a.n.
4. en de kleppendekselpakking.
Zijn er nog andere zaken die wellicht essentieel/aan te raden zijn om te doen nu alles toch open en los ligt? Is het bijvoorbeeld verstandig de keerring van de andere nokkenas ook te doen?
Zie ook de vraag die ik hierboven had gepost over de carterventilatie (ik besloot naderhand toch maar even dit hele verhaal te posten).
Hebben jullie nog tips bij deze vervanging?
Ik ben nu het volgende van plan
1. VVT laten vervangen met volledige set (dus ook de solenoidpakking met het mini-oliefilter/gaasje)
2. motorolie en oliefilter idem dito
3. nieuwe distri inclusief spanners, waterpomp niet want die is nog z.g.a.n.
4. en de kleppendekselpakking.
Zijn er nog andere zaken die wellicht essentieel/aan te raden zijn om te doen nu alles toch open en los ligt? Is het bijvoorbeeld verstandig de keerring van de andere nokkenas ook te doen?
Zie ook de vraag die ik hierboven had gepost over de carterventilatie (ik besloot naderhand toch maar even dit hele verhaal te posten).
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10741
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 15
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
Correct, dat zou kunnen inderdaad afhankelijk van hoe die verstopt is.BlackSaphire schreef: ↑ma 17 jan 2022, 12:12 Begrijp ik hieruit correct dat een verstopping in carterventilatie kan leiden tot het naar buiten drukken van de keerring(en)? Ik mis even het bericht waarop gereageerd wordt dus mis wat context.
Ik zou ook het rubber van je olie vuldop vervangen. Ook daar kan olie langs lekken waardoor je olie op je blok tereht komt.BlackSaphire schreef: ↑ma 17 jan 2022, 12:16 Zijn er nog andere zaken die wellicht essentieel/aan te raden zijn om te doen nu alles toch open en los ligt? Is het bijvoorbeeld verstandig de keerring van de andere nokkenas ook te doen?
-
- Engine off
- Berichten: 17
- Lid geworden op: zo 18 jul 2021, 12:23
- 3
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
Ik heb mijn vragen ook voorgelegd aan R&D car parts, zij adviseren sowieso de carterventilatie (preventief) te vervangen, ook als de handschoentest niks uitwijst - evenals de keerring van de andere nokkenas. Goed advies? (Wil niet alleen maar op één bron afgaan).
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9433
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 13
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
Na 20 jaar kan het iig nooit geen kwaad
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- Idle
- Berichten: 61
- Lid geworden op: zo 15 mar 2020, 10:53
- 4
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
In veel gevallen wel.
-
- Engine off
- Berichten: 17
- Lid geworden op: zo 18 jul 2021, 12:23
- 3
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
Nog een update, VVT is bij mij nu vervangen en de ratel is weg, dus veel dank aan de mensen die hun kennis hebben gedeeld op dit forum. Garagist heeft naar de carterventilatie gekeken maar die zag geen verstopping en oliefilter was ook alleen normaal vervuild, zeker geen sludge of dergelijke waargenomen.
-
- Engine off
- Berichten: 8
- Lid geworden op: vr 18 mar 2022, 16:50
- 2
- Model: S40
- Bouwjaar: 2003
Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
Mijn oudste zoon rijdt nu iets meer dan een jaar met een S40.
Benzine 1600cc B4164S2 van 2003.
Sinds enige tijd hoor ik de VVT rammelen.
Ik zou die gelijk willen vervangen met de distributieriem.
Rekbout en andere kleinigheden vind ik bij RenDcarparts.
Maar waar vind ik deze dagen een VVT tandwiel 6900015?
Alleszins niet bij Volvo Belgie, niet bij de brave man uit Barneveld, en bij alle mij gekende webshops is die niet leverbaar…
Alle hulp is welkom.
Benzine 1600cc B4164S2 van 2003.
Sinds enige tijd hoor ik de VVT rammelen.
Ik zou die gelijk willen vervangen met de distributieriem.
Rekbout en andere kleinigheden vind ik bij RenDcarparts.
Maar waar vind ik deze dagen een VVT tandwiel 6900015?
Alleszins niet bij Volvo Belgie, niet bij de brave man uit Barneveld, en bij alle mij gekende webshops is die niet leverbaar…
Alle hulp is welkom.
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9433
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 13
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
Dealer oa, verder is er niks beschikbaar
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: za 26 mar 2011, 15:55
- 13
Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
Volvo België kon 'm ook niet leveren.
-
- Engine off
- Berichten: 8
- Lid geworden op: vr 18 mar 2022, 16:50
- 2
- Model: S40
- Bouwjaar: 2003
Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
Inderdaad.
Maar misschien probeer ik eens bij een andere dealer.
Het zal toch niet zijn dat het onderdeel in Belgie niet te krijgen is en wel in Nederland
-
- 1st Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: za 26 mar 2011, 15:55
- 13
Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
Het valt te proberen. Wellicht ligt er nog eentje in een magazijn. Weet niet waar je precies in België woont, maar je zou Bluekens kunnen proberen. Die zitten in Nederland in Brabant, dicht tegen de Belgische grens.
-
- Engine off
- Berichten: 8
- Lid geworden op: vr 18 mar 2022, 16:50
- 2
- Model: S40
- Bouwjaar: 2003
Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
Ik heb Bluekens Chaam gebeld. Niet in stock bij hun vestigingen en niet meer verkrijgbaar van de fabriek.V40special schreef: ↑ma 21 mar 2022, 10:38 Het valt te proberen. Wellicht ligt er nog eentje in een magazijn. Weet niet waar je precies in België woont, maar je zou Bluekens kunnen proberen. Die zitten in Nederland in Brabant, dicht tegen de Belgische grens.
Scandcar staat op de website als leverbaar maar is het dan toch niet.
Estateservices.nl bingo!
Wel prijzig
-
- 1st Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: za 26 mar 2011, 15:55
- 13
Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
Top dat het gelukt is!
-
- Engine off
- Berichten: 8
- Lid geworden op: vr 18 mar 2022, 16:50
- 2
- Model: S40
- Bouwjaar: 2003
Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
Met wat geluk is de postman onderweg met de spullen.
Het echte werk moet nog beginnen
Voorlopig gepland voor half april.
Ik zal niet nalaten foto's te posten.
Alvast bedankt voor de hulp
Het echte werk moet nog beginnen
Voorlopig gepland voor half april.
Ik zal niet nalaten foto's te posten.
Alvast bedankt voor de hulp
-
- Engine off
- Berichten: 8
- Lid geworden op: vr 18 mar 2022, 16:50
- 2
- Model: S40
- Bouwjaar: 2003
Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
Wat een ellende!
We hebben de distributieriem, de VVT poelie en de VVT solenoidklep vervangen maar het cyclisch geratel bij stationair draaien is er nog steeds.
Als ik de stekker van de regelklep lostrek stopt het geluid.
Rijden met de stekker los geeft een lome motor tot gevolg.
Krukassensor lijkt te werken want als ik zijn stekker losmaak valt de motor stil.
Luchtmassameter reageert ook als ik de stekker losmaak, stationair gaat dan wat wild beginnen doen.
Idem voor nokkenassensor. Er is reactie als ik zijn stekker losmaak: het geratel op stationair valt dan weg. Het leek me geen goed idee om te gaan rijden zonder deze sensor aangesloten.
Er is een foutmelding voor een van de lambdasondes. Iets met de heating circuit. Het is de sonde die onlangs door een garagist vervangen is. Ik zie niet direct een verband met de werking van de VVT.
Ik kan de foutmelding resetten maar die komt binnen de kortste keren terug.
Ik ben gaan rondrijden met een 5W lampje parallel geschakeld op de twee draden van de klep en dat geeft het volgende.
Het lampje brandt altijd continu tijdens het rijden en gaat alleen minder fel branden bij stationair draaien. Het alterneert dan tussen fel en minder fel, gelijk met de cadans van het aan- en uitgaand geratel.
Het geluid is er bij stationair draaien niet als het lampje flauw brandt en wel als het lampje fel brandt.
Terug in de garage heb ik de oscillocoop erop aangesloten.
De pulsen zijn ongeveer 14 Volt, 18ms breed als het geluid er is en 5ms als het geluid er niet is, wat overeenkomt met de aanduiding door het lampje.
Jammer dat Imgur geen geluid mee opslaat. Ik krijg de link naar het filmpje niet ik de tekst geplakt. Nog effen proberen.
https://i.imgur.com/A5Dx7B7.mp4
Wat mij betreft doet de VVT dan precies wat de ECU hem vraagt. Alleen zou die de solenoid niet mogen openen op stationair.
In het Zweeds: elände.
Heeft er iemand een idee?
We hebben de distributieriem, de VVT poelie en de VVT solenoidklep vervangen maar het cyclisch geratel bij stationair draaien is er nog steeds.
Als ik de stekker van de regelklep lostrek stopt het geluid.
Rijden met de stekker los geeft een lome motor tot gevolg.
Krukassensor lijkt te werken want als ik zijn stekker losmaak valt de motor stil.
Luchtmassameter reageert ook als ik de stekker losmaak, stationair gaat dan wat wild beginnen doen.
Idem voor nokkenassensor. Er is reactie als ik zijn stekker losmaak: het geratel op stationair valt dan weg. Het leek me geen goed idee om te gaan rijden zonder deze sensor aangesloten.
Er is een foutmelding voor een van de lambdasondes. Iets met de heating circuit. Het is de sonde die onlangs door een garagist vervangen is. Ik zie niet direct een verband met de werking van de VVT.
Ik kan de foutmelding resetten maar die komt binnen de kortste keren terug.
Ik ben gaan rondrijden met een 5W lampje parallel geschakeld op de twee draden van de klep en dat geeft het volgende.
Het lampje brandt altijd continu tijdens het rijden en gaat alleen minder fel branden bij stationair draaien. Het alterneert dan tussen fel en minder fel, gelijk met de cadans van het aan- en uitgaand geratel.
Het geluid is er bij stationair draaien niet als het lampje flauw brandt en wel als het lampje fel brandt.
Terug in de garage heb ik de oscillocoop erop aangesloten.
De pulsen zijn ongeveer 14 Volt, 18ms breed als het geluid er is en 5ms als het geluid er niet is, wat overeenkomt met de aanduiding door het lampje.
Jammer dat Imgur geen geluid mee opslaat. Ik krijg de link naar het filmpje niet ik de tekst geplakt. Nog effen proberen.
https://i.imgur.com/A5Dx7B7.mp4
Wat mij betreft doet de VVT dan precies wat de ECU hem vraagt. Alleen zou die de solenoid niet mogen openen op stationair.
In het Zweeds: elände.
Heeft er iemand een idee?
- proman58
- Engine off
- Berichten: 19
- Lid geworden op: zo 03 apr 2011, 20:11
- 13
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2002
- Roepnaam: Pim
Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
Hallo ieder, ook ik heb dit rare geluid bij mijn V40 1.8 uit 2002, iemand misschien een goed adres voor reparatie of maar gewoon naar de dealer, en wat zijn normaal gesproken ongeveer de kosten daarvan?
- Arie
- 40forum team
- Berichten: 5690
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
- 15
- Model: V40new
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Arie
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
Goed adres voor reparatie van de VVT is Ivar (volvoS40 op het forum). Je kunt hem vragen of hij tijd en gelegenheid heeft.
Zoek je prijzen van een dealer of Volvo specialist, kun je die het best bellen of mailen en vragen. Dan heb je dat ook meteen duidelijk.
Zoek je prijzen van een dealer of Volvo specialist, kun je die het best bellen of mailen en vragen. Dan heb je dat ook meteen duidelijk.
You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
Voorsteltopic <> Webdagboek
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
-
- Idle
- Berichten: 98
- Lid geworden op: di 18 jul 2017, 06:57
- 7
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Utrecht
Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
Wie o wie weet er nog een nokkenasversteller te liggen?? Het enige wat nog te vinden is chinese dingen van Ebay en Ali maar daar heb ik niet echt vertrouwen in. Ik heb het halve internet afgestruind naar:
Volvo 6900015 - 9454787
Febi Bilstein 43783
Aisin VCV-001
VAICO - V95-0508
SWAG - 55 94 3783
Metzger 2410072
Maxgear 541500
INA 427105530
AT Germany at23105
maar er is letterlijk nergens voorraad, zelfs Estateservices (zoals gemeld in het forum) heeft niets meer. Ik heb nu de stekker losgelegd om geen verdere schade te veroorzaken maar mijn s40 rijdt nu weel heel erg duur. Wel erg rustig ook
Maar liever heb ik dit zo snel mogelijk gefixed, ding zal er niet voor niks opzitten.
Volvo 6900015 - 9454787
Febi Bilstein 43783
Aisin VCV-001
VAICO - V95-0508
SWAG - 55 94 3783
Metzger 2410072
Maxgear 541500
INA 427105530
AT Germany at23105
maar er is letterlijk nergens voorraad, zelfs Estateservices (zoals gemeld in het forum) heeft niets meer. Ik heb nu de stekker losgelegd om geen verdere schade te veroorzaken maar mijn s40 rijdt nu weel heel erg duur. Wel erg rustig ook
Maar liever heb ik dit zo snel mogelijk gefixed, ding zal er niet voor niks opzitten.
- Arie
- 40forum team
- Berichten: 5690
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
- 15
- Model: V40new
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Arie
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
Heb er een gezien in een webshop uit Oostenrijk. Je kunt vragen of ze hem naar Nederland kunnen verzenden.
https://kfzteile-billigshop.com/nockenw ... eller.html
Verder zijn de VVT tandwielen Europees zo goed als uitverkocht. 1 Duitse website zag ik melden dat ze pas over 139 dagen weer kunnen verzenden.
https://kfzteile-billigshop.com/nockenw ... eller.html
Verder zijn de VVT tandwielen Europees zo goed als uitverkocht. 1 Duitse website zag ik melden dat ze pas over 139 dagen weer kunnen verzenden.
You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
Voorsteltopic <> Webdagboek
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver