Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke
Geplaatst: vr 25 nov 2016, 11:46
door volvoS40
Die is eerder om een vvt te wisselen en je geen grip meer hebt om de nokkenas ergens te kunnen blokkeren
Alleen db riem kan ik zonder de tool af
Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke
Geplaatst: vr 25 nov 2016, 11:58
door Bramzel
Ik vond dat truukje van Fuzz Townshend in Car S.O.S. wel geinig. Die snijdt de riem in de lengte door, zodat nog maar de halve riem er op zit. Vervolgens drukt hij de nieuwe er bij, snijdt de oude overdwars door en duwt de nieuwe er op. Zo hoefde hij zich niet druk te maken over de timing. Weet alleen niet hoe makkelijk dat gaat bij een X40? Of uberhaupt of het wel slim is om het zo te doen
Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke
Geplaatst: vr 25 nov 2016, 12:15
door PKing
Lijkt een aardige truc, maar voordat je de nieuwe riem erop kan doen zul je het e.e.a. toch moeten ontspannen, wat ik begrepen heb van het VVT gebeuren verspringt dat tandwiel nogal makkelijk.
Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke
Geplaatst: zo 27 nov 2016, 22:18
door volvonick
Dat gebeurd pas als je bout los draait die het tandwiel op de nokkenas houd. Je bent dan je markering kwijt want die zit op het tandwiel. Daarom blokkeer je de nokkenassen. Wissel je een riem en geen tandwiel, blijft dus gewoon de markering je richtpunt.
Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke
Geplaatst: do 01 dec 2016, 13:38
door 75HarmV40
Hoi,
kon het in dit topic nog niet vinden, maar is er wellicht iemand in Groningen of Drenthe die de hele set in mijn V40 2.0 uit 1999 kan vervangen?
Of iemand die een specifiek adres weet?? Ik woon in Assen.
Wat kost dat? Bij een garage gaat het al gauw richting de 450,- / 500,-
Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke
Geplaatst: do 01 dec 2016, 14:03
door volvoS40
450 a 500 is voor de universiele garage nog netjes, ken duurdere garages.
Maar ik kan dat, alleen woon ik een heel eind bene in NL
Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke
Geplaatst: do 01 dec 2016, 15:06
door 75HarmV40
Ok bedankt, is wat te ver, hahaha. Maar ik zou evt best een uurtje willen rijden ervoor.
Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke
Geplaatst: vr 02 dec 2016, 14:58
door PKing
volvonick schreef:Dat gebeurd pas als je bout los draait die het tandwiel op de nokkenas houd. Je bent dan je markering kwijt want die zit op het tandwiel. Daarom blokkeer je de nokkenassen. Wissel je een riem en geen tandwiel, blijft dus gewoon de markering je richtpunt.
Kijk daar heb ik wat aan, kan ik komende zomer mijn snaar voor de zekerheid ook zelf vervangen, ik was bang dat het VVT gedoe er voor zou zorgen dat het spul makkelijk verspringt, maar dat lijkt dus mee te vallen.
Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke
Geplaatst: vr 02 dec 2016, 15:27
door volvoS40
Als je vvt niet hoeft te vervangen, is het idd een stuk makkelijker.
Nokkenassen en krukas op tijd zetten, nokkenassen blokkeren kan met alles (schroevendraaier, sleutel, boortjes etc) door deze door een gat te steken en blok waar deze achter blijft hangen.
Verschiet er alsnog een nokkenas (door de compressie in het blok wil deze een paar nokjes verschieten), nog geen nood aan de man, zolang deze maar weer op tijd word gezet bij het terugplaatsen van de riem.
Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke
Geplaatst: vr 02 dec 2016, 18:13
door PKing
volvoS40 schreef:Verschiet er alsnog een nokkenas (door de compressie in het blok wil deze een paar nokjes verschieten)
Lmao ik heb een 1.6 met meer dan 3 ton op de teller, compressie van het blok
Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke
Geplaatst: vr 02 dec 2016, 18:20
door volvoS40
Probeer het eens
Als je ze niet blokkeert kan er rustig 1 of alle 2 nokkenassen iets verdraaien.
Draai je de bougies er uit, kan je helemaal lachen, heb al eens een (sloper) hiermee doelbewust de nek omgedraaid (na ook volgelopen te zijn met koelwater)
uitlaat nokkenas tandwiel montage zonder streepje
Geplaatst: zo 16 apr 2017, 14:28
door mikeyall
Hoi
zoals sommige van jullie weten ben ik met de Volvo 2.0t 2001 bezig
de waterpomp was stuk en de snaar eraf gelopen....dus een ander complete kop gekocht
nu heeft alleen het motorblok bedrijf waar ik de kop heb gekocht mijn oude nokkenastandwiel ar af gedraaid zonder markeringen.
ik moet nu de nokkenastandwiel monteren op de nokkenas zelf...maar omdat de tandwiel zonder merk (stiftje) eraf gehaald is weet ik niet hoe de tandwiel goed op nokkenas zelf gedraaid moei worden ten opzichte van de timing voor de kleppen want en zit geen spie ofzo op de tandwielen
nu heb ik wel een tool om de nokkenas vast te zetten en heb op het internet gekeken dat die tool bij de nokkenas sensor vast gezet moet worden...... de inlaat gelijk met je deksel met de text onder en bij de uitlaat gelijk met de deksel en de tekst boven kan iemand dat bevistigen?
Is het nu gewoon een kwestie van de tool erop en dan de tandwielen erop monteren met de markeringen op de tandwielen gelijk met de uitsparingen op de plastic kleppendeksel?
Dan kan ik daarna beide nokkenassen en de krukas gelijk zetten om de snaar te monteren
Re: uitlaat nokkenas tandwiel montage zonder streepje
Geplaatst: ma 17 apr 2017, 21:16
door trimix1970
inderdaad tool gebruiken om nokkenassen te vergrendelen op de nokkenas tandwielen staan streepjes die moet je gelijk zetten met de steepjes op de zwarte kap van de dsitributiekap die moet je even terug leggen op zijn plaats
en dan het krukas onder goed zetten zit een heel klein uitspaaringkje op het tandwiel wat achter de krusas poelie zit krukaspoelie even eraf pakken dat gelijk zetten met markingspunt wat op het onderblok zit ongeveer recht naar boven
Re: uitlaat nokkenas tandwiel montage zonder streepje
Geplaatst: ma 17 apr 2017, 21:21
door volvoS40
Er is zelfs een how to van hier op het forum.
Re: uitlaat nokkenas tandwiel montage zonder streepje
Geplaatst: di 18 apr 2017, 10:20
door mikeyall
het is gelukt en het topic mag op slot!
Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke
Geplaatst: do 09 aug 2018, 10:29
door RobertV
Weet niet of ik het hier juist post, want er zijn meerdere toppics ook over de vvt hub.
Motor is een bs4202s2 non turbo. 2.0
Ik ben bezig met de koppakking te vervangen.
Wil ik de kleppendeksel kunnen lichten moet de vvt eraf. Omdat de deksel daar tegenaan komt. Nou, ze hebben het makkelijk gemaakt.
Maar daar gaat het niet om.
De vvt moet er dus af.
Nu heb ik de timings gecontroleerd en deze staan goed.
Wil ik de lockingtool tool plaatsen dan zie ik dat de sleuven aan de intake hiervoor niet in lijn staan.
Klopt dat wel? Ik kan deze nu bijdraaien, maar dan draait ook de vvt, en deze zit vergrendeld met inwendige lockpin. Ik heb er geen speling op wat ik sommige YouTube filmpjes wel zie, maar dat is niet deze motor, en de vvt zit dan op de uitlaatkant.
Als ik de distributieriem eraf haal, de lockingtool plaats, de riem terugleggen, zit er een tand verschil in, tegen de klok in dan.
Heeft mijn vvt nu dan altijd verkeerd gezeten?
Mogelijk is hij er in het verleden een keer af geweest, de dop op de uitlaat as zat namelijk met kit dicht.
Ik kan hem natuurlijk zo terugzetten, ik ken de positie. Maar naar wat ik zie en lees, moet ik hem eigenlijke op de distributiekap weer in lijn zetten.
Kent iemand deze motor zodanig?
Ik dacht Ivar deze vraag eens te stellen, maar kon zijn naam zo snel niet vinden, hoop dat hij dit leest.
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke
Geplaatst: vr 10 aug 2018, 00:25
door RobertV
Alles gemarkeerd en vvt is losgenomen.
Al kwam de vvt dop later los dan de vvt bout.
Iemand de vorige keer de aanhaalmomenten van 90nm en 35nm verwisseld?
Als iemand ervaring heeft met de vvt terugplaatsen en de afwijking in timing markeringen hoor ik dat graag.
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke
Geplaatst: vr 10 aug 2018, 09:17
door rejaatje
Je kunt Ivar (volvos40) even contacten, die kan bij wijze van spreken de VVT inmiddels met z'n ogen dicht vervangen, zo vaak heeft hij het al uitgevoerd.
En naar mijn idee is dit het meest actieve draadje rondom de VVT.
Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke
Geplaatst: vr 10 aug 2018, 17:32
door volvoS40
tool er op zetten, en als het inderdaad een tand afwijkt, heeft je moter inderdaad al die tijd er een tandje naast gestaan. kan opzich geen kwaad, maar merkt het wel in vermogen.
Kortom, beide assen goed uitlijnen met de tool, vvt los halen, en bij terug plaatsen op tijd zetten als er een markering op staat.
er zijn ook vvt assen waarbij geen markering opstaan, dan maakt het weinig uit hoe deze staat.
beetje slordig dat de dop gekit is. deze hoort vervangen te zijn door een nieuw exemplaar en er goed in gedrukt in te zitten.
de torx afdicht dop bij de vvt kan soms rottig vast zitten, heb daar soms ook behoorlijk wat ellende mee gehad, terwijl andere weer er haast los op zitten.
de bout waar de vvt mee vast zit, mag je geen 2e keer gebruiken, dit dient een hagelnieuwe te zijn.
de kans dat deze breekt bij het terug steken is groot, en je nokkenas is dan gelijk afgeschreven.
plaats tevens een nieuwe solonoid pakking, dit om versmering van je vvt te verkomen.
Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke
Geplaatst: vr 10 aug 2018, 18:32
door RobertV
Ivar helemaal super. Daar kan ik wat mee. Die bout had ik effe niet voorzien. Zit die ook in het rekgebied. Net als de kopbouten?
Ga in ieder geval voor de zekerheid, en als het wat meer PK geeft helemaal ok