Pagina 11 van 22

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Geplaatst: do 30 mar 2017, 10:50
door Shell
Mocht er iemand nog een nieuwe bout nodig hebben voor het vvt tandwiel t.b.v. dit klusje. Ik heb er nog 1 liggen.

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Geplaatst: di 11 apr 2017, 09:39
door leo22
Gisteren terug geweest naar de verkoper, alles vernieuwd incl. distributie set, gratis leenauto, en verwelkomd met koffie.
Op de terugweg van Den Helder naar Rotterdam een nieuw probleem, bij een snelheid van 90 of 100 k pu loopt hij geweldig, motor klinkt super gezond, maar laat ik hem terug zakken tot onder de 80 en wil dan weer optrekken ontstaat er een trilling en een brommend geluid, het voelt of ook het vermogen afneemt, en je steeds meer gas moet geven om weer op snelheid te komen.

Tijdens die terugrit werd het filerijden, het voelde steeds meer onplezierig aan, optrekken voelde rauw aan, schakelen van 2 naar 3 ging soms met een sprong voorwaarts, eenmaal weer op snelheid loopt hij prima.

Om een lang verhaal kort te maken, lijkt het er op dat het Volvo avontuur in de kiem gesmoord wordt, ik denk aan de koppelomvormer, en begrijp dat de kosten hiervan dusdanig hoog zijn dat het de vraag is of een auto uit 2003 dit nog waard i, jammer want verder is het een plaatje.
Ik betwijfel of de verkoper hier weer net zo coulant mee omgaat, wordt vervolgd.

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Geplaatst: di 11 apr 2017, 10:07
door Bramzel
Mijn auto bokt ook best wel als ik hem teveel terug laat lopen in de toeren, ik weet eigenlijk niet beter en pas m'n rijstijl er op aan. Is het geen kwestie van gewenning?

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Geplaatst: di 11 apr 2017, 11:03
door leo22
Dat denk ik niet, hij voelt en klinkt niet goed, al meerdere automaten gehad, dit nog niet eerder meegemaakt

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Geplaatst: di 11 apr 2017, 12:23
door volvoS40
Tandje ernaast :-D

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Geplaatst: di 11 apr 2017, 15:53
door bluemaster
Denk het ook, gebeurt de besten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Geplaatst: wo 12 apr 2017, 09:57
door leo22
De klachten van het defecte VVT wiel waren verholpen, geen vreemde geluiden meer, loopt stationair als een zonnetje, de latere klachten betrefd het schakelen van de automaat.
Oorzaak waarschijnlijk de koppelomvormer, de verkoper had geen trek meer om dit te verhelpen, en stelde voor om de gesloten deal terug te draaien.
Ben nu dus weer voor even eigenaar van een Ford Mondeo.
Of er weer een Volvo komt weet ik nog niet, maar even zien wat er op mijn pad komt.

De mensen op deze site bedankt voor hun advies.

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Geplaatst: vr 26 mei 2017, 20:51
door V40Richard
Mijn VVT is waarschijnlijk ook aan vervanging toe. Maakt ook het bekende ratelende klok achtige geluid.
Maar nu het volgende. Wanneer ik de stekker van de solenoid afhaal wanneer het tandwiel stil is begint ie juist te rammelen ipv dat het geluid weg is/blijft.

Heb ik dan het tandwiel defect of de solenoid ?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Geplaatst: vr 26 mei 2017, 22:06
door volvoS40
Dus met stekker erop heb je het geratel
En met stekker eraf blijft het geratel..

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Geplaatst: vr 26 mei 2017, 22:17
door V40Richard
Euh ja in principe wel. Maar het geratel is niet altijd. Tenzij ik de stekker eraf haal, dan sowieso wel stop ik em gauw weer terug. Duurt even en is ie stil. Afhankelijk van hoe warm de motor is. Met dit hete weer hoor ik de VVT wel vaker dan eerder.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Geplaatst: zo 28 mei 2017, 21:57
door DHVOLVO81
80000 km geleden is mijn VTT en distributie vervangen. Sinds enkele weken is de motor harder gaan tikken. Met enige regelmaat is ook het 'pulserende terugkerende tikken' hoorbaar. Ik snap niet hoe dit al na 80000 km kan met normaal goed onderhoud en dagelijks langere stukken in gebruik. Als ik de solenoid lostrek tijdens stationair draaien is de motor plotseling enorm veel stiller. Het geratel is dan weg. Dit geloof je toch niet!??? :(

Ik hoor dat het met juiste olie en onderhoud te maken kan hebben. Ik ververs elk anderhalf jaar de olie of zeg elke 35000 km. Gebruik Valvoline vol synthetisch 5w30. Dit zou gewoon goed moeten zijn toch?

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Geplaatst: ma 29 mei 2017, 00:13
door volvoS40
Zou geen problemen moeten opleveren.
Wel raar dat het geratel blijft

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Geplaatst: zo 23 jul 2017, 18:14
door V40Richard
Zojuist op joetjoeb een filmpje gevonden van exact mijn huidige situatie. Volgens de maker van het filmpje is in dit geval de pully kapot. Delen jullie die mening, of kan het alsnog de actuator zijn ?
Voordat ik 180 euro neerleg voor een nieuwe....

https://youtu.be/amxQBBZr91c

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk




Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Geplaatst: zo 23 jul 2017, 18:39
door daan27
Pas na 35.000 je motor olie verversen? Vindt dat wel een beetje veel hoor. Ik houdt max 25.000 km aan. Ook volsynt 5w30

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Geplaatst: zo 23 jul 2017, 19:10
door krismazur
Olie is prima maar de onderhoud is veel te laat
oorzaak nr 1 van defecte vvt is verkeerde of vuile olie (woorden van de dealer zelf)
onderhoud volgens het boekje zegt dat olie om de 20000km moet vervangen worden
jij heb het bijna bij dubbele staand gedaan
ik geloof dat de vvt wederom kapot is :wall :wall :'( :'( maar dat is mijn kijk op dit probleem
ieder geval succes

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Geplaatst: ma 24 jul 2017, 14:40
door DHVOLVO81
VVT is vervangen inclusief de Solenoid (foutje van de dealer). Daarna ook direct de olie door Castrol 5W40 C3 vervangen inclusief een vers filtertje. Zal het nu iets eerder vervangen

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Geplaatst: vr 11 aug 2017, 12:02
door marcelsmit
Kun je die solenoid/nokkenasversteller zelf vervangen? lijkt me niet zo moeilijk. De sloop om de hoek heeft er eentje liggen, vraag me nog af of het uitmaakt of je het onderdeel nog hetzelfde is voor turbo en non turbo.

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Geplaatst: vr 11 aug 2017, 21:12
door Shell
Solenoid vervangen is een kwestie van 4 bouten en een stekker loshalen en vice versa.

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Geplaatst: vr 11 aug 2017, 23:27
door DHVOLVO81
En een pakking vervangen!

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Geplaatst: di 15 aug 2017, 11:20
door jbruijs
Heren en Dames... oh nee dat mag niet meer.... uhm... mensen:

Heb het idee dat mijn benzine auto meer klinkt als een diesel motor, wat zwaar en soort van tikkend geluid. Geluiden zijn altijd lastig te beschrijven ;) Bij een koude start hoor ik ook om de paar seconden af en aan een soort tikkend geluid. Heb het idee dat dit bij de VVT vandaan komt. Zeker na wat uitzoekwerk, komen de beschreven geluiden wel overeen met wat ik lijk te horen. Onlangs heb ik de motor olie vervangen voor de door Volvo aanbevolen Castrol 5w30 (incl. filter uiteraard). De olie die eruit kwam leek op hoe ik mijn koffie drink. Hartstikke zwart. Kan in de onderhoudshistorie ook niet 123 vinden wanneer dit voor het laatst was gebeurd... zou dus zomaar kunnen dat mede hierdoor de VVT is beschadigd. Onderhoud is bij de vorige eigenaar niet al te best geweest ben ik bang....

Nu is de hamvraag ligt het aan de sensor (solenoid) of aan de pully zelf? Is er een manier waarop ik dit kan testen? In mijn hoofd is het logische antwoord hierop: stekker van solenoid af en laten lopen. Geluid weg dan is het de solenoid. Geluid nog aanwezig dan is het de pully. Is dat een redelijk correcte aanname of sla ik de plank dan mis?

Ik kan natuurlijk gewoon de solenoid vervangen en hopen dat het hiermee is opgelost. Maar aangezien een nieuwe ongeveer € 140,- kost incl. pakking bij de Volvo dealer vind ik dat ook wel zonde van mijn geld als dit voor niets gebeurd.

Please advise.