Pagina 10 van 11
Re: Alles over de schakelbusjes (te laten) vervangen
Geplaatst: do 09 feb 2012, 16:34
door volvoS40
Ike schreef:Heb de busjes inmiddels binnen zijn alleen de benodigdheden voor de voorste schakelbussen.
Van de week maar eens vervangen.
"van de week"
wees slim (ben je ongetwijfeld zoiezo al) maar haal dan ook die van de achterste, dan zijn ze alleen in 1x gedaan en hoef je er niet nog eens onder om dat te vervangen
Re: Alles over de schakelbusjes (te laten) vervangen
Geplaatst: vr 10 feb 2012, 10:39
door Ike
Ik zat er inderdaad ook al aan te denken
Bedankt voor het idee iig
. Zal ze van de week ook wel even bestellen :). Had om eerlijk te zijn verwacht dat ik deze ook direct erbij had gekregen. De speling op mijn pook zijn nu nog niet dramatisch. Maar net irritant. Denk eigenlijk dat het vervangen van de voorste bussen al een hele verbetering zijn :), maar ach het is zo gebeurd om gelijk alle bussen te doen.
Re: Kosten om de schakelbusjes te laten vervangen
Geplaatst: za 22 dec 2012, 22:30
door V40 Prestige
Op dit plaatje, en ik weet niet of we het hier nu over een Renault bak of een Volvo bak hebben maar daar zie ik ook busjes zitten met van die kunststof plaatjes. Plaatje 3
Kan ik die dan ook vervangen bij een M56 bak of heb ik die busjes voor jan met de korte achternaam gekocht.....
Re: Kosten om de schakelbusjes te laten vervangen
Geplaatst: zo 23 dec 2012, 13:16
door Roffel-Patje
De afbeelding is van een 1.6/1.8 met Renault bak. Bij een 2.0 met Volvo bak werkt dit helemaal anders. als je een Volvo bak hebt, dan heb je de schakelbusjes dus voor de kat z'n zaligheid gekocht, want daar heb je niets aan.
Re: Alles over de schakelbusjes (te laten) vervangen
Geplaatst: zo 23 dec 2012, 17:30
door R.O.B
In dit topic heb ik de namen er nog even bijgezet.
VIN Versnellingsbakcodes (+ratios) icm motoren
Re: Kosten en hoe de schakelbusjes (te laten) vervangen
Geplaatst: vr 08 mar 2013, 17:25
door scottreeder
madnessmark schreef:heb net het setje opgehaald in Enter.
[
Afbeelding ]
[
Afbeelding ]
Nou nog droog weer om te monteren....
Hoe zit dat dan? Hoeveel scharnierpunten op je schakelstangetjes kun je hiermee reviseren?
Ik heb 12 eu gedokt om 2 scharnierpunten op te kunnen lappen, op volvo-parts.nl
btw, moet er bij het monteren ook nog lagervet ofzo op de delen worden gedaan? zoals de O-ring?
Re: Alles over de schakelbusjes (te laten) vervangen
Geplaatst: za 08 mar 2014, 01:42
door Rob1
Hoi, effe een vraag of mijn probleem het zelfde is van wat ik hier lees.
Schakelen gaat goed, ik vindt het roeren in een soepketel niet erg, juist fijn.
Alleen heb ik nu regelmatig dat hij of niet in z'n 1 wil of niet hij met geen mogelijkheid in z'n achteruit te krijgen is.
Hevel van de pok op tillen en in achteruit zetten is 8 van de 10 keer z'n 1. Bij het in z'n 1 zetten krijg ik de pok er gewoon niet in.
Busjes van de v40 uit 97 vervangen?
Groeten rob
Re: Alles over de schakelbusjes (te laten) vervangen
Geplaatst: di 26 aug 2014, 20:49
door JandeVries
Dus hier ligt dat aan! Ik heb al nieuwe besteld gooi ik er binnenkort wel onder lijkt me een makkelijke fix.
Re: Alles over de schakelbusjes (te laten) vervangen
Geplaatst: zo 16 nov 2014, 10:49
door Jordyb
Hallo
ik heb nu de voorste busjes vervangen en scheelt al een stuk!
nu ook maar voor de achterzijde kopen en vervangen. Maarja het blijft franse uien soep veel beter zal het wel niet worden,
Re: Alles over de schakelbusjes (te laten) vervangen
Geplaatst: zo 16 nov 2014, 14:44
door volvoS40
Alleen de busjes of ook de rubbers die er in zitten ?
Re: Alles over de schakelbusjes (te laten) vervangen
Geplaatst: zo 16 nov 2014, 15:26
door Jordyb
Het is toch een setje?? met rubbere ringetjes?
dan ja ook de rubbers voorzijde dan, achter zal ik dinsdag ook effe halen.
Re: Alles over de schakelbusjes (te laten) vervangen
Geplaatst: vr 04 sep 2015, 12:33
door Pestmeester
Fijn topic! Ik merk dat mijn versnelling lastig in z'n achteruit gaat. Ik moet heel goed de ring omhoog trekken en dan ferm naar links en naar voren. Dat ik echt voel dat-ie 'm pakt. Doe ik het te nonchalant dan schiet de ring naar beneden en zit de versnelling in z'n 1. Als je dan een beetje met die ring speelt dan hoor je iets van veertjes een beetje maf doen. Maar eenmaal goed in de versnelling is er niets aan de hand. Na wat lezen lijkt het me dat even goed afstellen en misschien die schakelbusjes vervangen een oplossing is.
Volgende week maar even een afspraak gemaakt bij een Volvo-specialist in Wijk bij Duurstede. Kijken of ze daar zo geweldig zijn als recensies doen geloven. ^_^
Problemen achteruit - beschermkap?
Geplaatst: di 10 nov 2015, 10:37
door RvdL
Hi,
Ik heb al een aantal keer flink last van het 'schakelbusjes-probleem'. Via een garage is dit al 3 keer vervangen, voor het laatst afgelopen september. Nu doet het probleem zich weer(!) op: ik krijg de auto niet in zn achteruitversnelling geschakeld. Ook de eerste versnelling is lastig.
Nu valt me op dat dit m.n. is bij vochtig weer is. Gisteravond was zo'n avond, uiteindelijk heb ik de V40 (1998) in het parkeervak moeten duwen. Echter vanmorgen (bij droog weer) vind ik de achteruitversnelling wél.
Nu bedacht ik mij het volgende, wat ik bij jullie wil toetsen:
Klopt het dat er een plastic beschermkap hoort te zitten rondom de schakelbusjes? Zo ja, heeft iemand hier een foto van?
Een aantal jaar terug vond ik namelijk een kap, waarbij ik niet kon bedenken waar deze hoorde... Het ontbreken van deze kap zou een reden kunnen zijn waardoor er bij nat weer opspattend vocht tussen/bij de busjes kan komen en problemen kan veroorzaken.
Re: Problemen achteruit - beschermkap?
Geplaatst: di 10 nov 2015, 14:18
door volvoS40
Alleen de busjes met plastic vervangen of ook de rubbers waar ze doorheen gedrukt moeten worden ?
[ Geplaatst met iPhone ]
Re: Problemen achteruit - beschermkap?
Geplaatst: di 10 nov 2015, 14:44
door RvdL
Goeie vraag, heb de vervanging zelf niet gedaan, maar een garagebedrijf. Ik denk de complete set (op de factuur staat een 'schakelblokkenpakket' a 40,-).
Maar hoort er aan de onderzijde van de motor een beschermplaat te zitten?
Re: Problemen achteruit - beschermkap?
Geplaatst: di 10 nov 2015, 15:27
door ChristiaanW200
Op de bak wel.
Wat ook kan is dat je pook defect is. Zit boven en onder een geleidebus die meegaat als je je pook omhoog doet. De onderste wil wel eens losraken. Dan werkt het ook niet meer.
Verstuurd vanaf mn CatS50
Re: Problemen achteruit - beschermkap?
Geplaatst: di 10 nov 2015, 22:17
door volvoS40
en het kan zelfs een afstelling zijn van dat hele ding zelf waar je pook inhangt
Staat wel ergens beschreven hoe je dat afstelt / loshaalt.
Re: Problemen achteruit - beschermkap?
Geplaatst: wo 11 nov 2015, 08:08
door RvdL
Allen,
Probleem is momenteel gefixt. Er ontbrak inderdaad een beschermkap. Alles stangen en schakelbussen waren nat en vervuild. Deze zijn gister gereinigd en de kap is gemonteerd. Daarnaast is er bij de pook ook het e.e.a. hersteld. Een metalen plaat aan de linkerzijde (waar je de pook tegen aan zet) is iets omgebogen.
Al met al schakelt het geheel nu soepel, nu afwachten hoe lang
Re: Alles over de schakelbusjes (te laten) vervangen
Geplaatst: wo 06 apr 2016, 11:07
door RemoveBeforeFlight
Maandag gebeld naar de dealer in Maastricht. Rekende 40 euro incl. BTW voor een setje, uiteraard zonder montage. Uiteindelijk via volvo-parts.nl besteld voor 15 euro... Vandaag binnen
Automatische bak bushing schakelpositiestang vanwege speling
Geplaatst: do 07 jul 2016, 14:35
door mikeyall
Hoi,
Ik heb sinds enige tijd speling op mijn schakel positie kabel
Nu heb ik vandaag de rubber bushing volgekit met polymax
Dit is natuurlijk een snelle reparatie zodat ik voorlopig even kan rijden en schakelen hahaha
met een tang erop de het geheel niet te laten bewegen en dicht gekit
Hopelijk werkt het en dat merk ik morgen pas ivm de droogtijd :)
Maargoed nu komt het lezers!!!!!
Nu weer ik dat er voor de handmatige bak reparatie bushing setjes te koop zijn maar voor de automaat type aw55-50sn ben ik ze nog niet tegengekomen via google....
Dus vandaar mijn vraag op het forum.
Weet iemand de oplossing voor de dit probleem Of word het een hele nieuwe kabel kopen....?
bedankt voor het meelezen meedenken en alle reacties zijn natuurlijk welkom
update: Ik ben ondertusssen bezig met een ander proefje
de verveling sloeg even toe
Ik ben nu zelf een bushing rubber aan het maken
maar denk dat het niks word omdat de rubber beweegt wanneer je de versnelling positie gebruikt But we will see!?!??!
tevens ook nog een waxinekaasje volgekit dat is volgens mij precies de maat 40mm
met een telfon busje erin :)
Als hij droog is dan even om maat snijden en monteren