Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation
- texaco
- Veteraan
- Berichten: 4923
- Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
- 11
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Nico
- Locatie: Gavere (B)
- Contacteer:
Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation
Inderdaad dankje voor de tip
€12 ongeveer bij volvo, €6 bij renault.
Alle beetjes helpen, is er ook een renault-nummer voor de afdichting van de egr-klep zelf?
[ Geplaatst met Android ]
€12 ongeveer bij volvo, €6 bij renault.
Alle beetjes helpen, is er ook een renault-nummer voor de afdichting van de egr-klep zelf?
[ Geplaatst met Android ]
Laatst gewijzigd door texaco op do 29 mei 2014, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 316
- Lid geworden op: do 08 aug 2013, 16:21
- 11
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Meppel
Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation
na het hele topic een poos in de gaten gehouden te hebben en gelezen te hebben... zit ik nog steeds met de vraag wanneer kan ik het best de stekker lostrekken?
1*als de motor uit staat maakt niet uit welke temperatuur
2*als de motor draait maakt niet uit welke temperatuur
3*als de motor uit en koud is na een nacht stilstaan zeg maar
4*als de motor net draait na een nacht afkoelen
1*als de motor uit staat maakt niet uit welke temperatuur
2*als de motor draait maakt niet uit welke temperatuur
3*als de motor uit en koud is na een nacht stilstaan zeg maar
4*als de motor net draait na een nacht afkoelen
- texaco
- Veteraan
- Berichten: 4923
- Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
- 11
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Nico
- Locatie: Gavere (B)
- Contacteer:
Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation
Ik heb hem vandemorgen uitgetrokken, koude motor na een ganse nacht dus.
Nu al 50km verder en enig verschil is dat de auto iets luider is bij stationair draaien.
Andere effecten zal ik na een weekje eens bekijken (verbruik, beter optrekken, mindere rookontwikkeling enzo)
[ Geplaatst met Android ]
Nu al 50km verder en enig verschil is dat de auto iets luider is bij stationair draaien.
Andere effecten zal ik na een weekje eens bekijken (verbruik, beter optrekken, mindere rookontwikkeling enzo)
[ Geplaatst met Android ]
-
- 5th Gear member
- Berichten: 854
- Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
- 15
- Model: S40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Danny
- Locatie: Nuenen
Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation
Onderdeelnummer pakking egr bij Renault is 82.00.080.147
- texaco
- Veteraan
- Berichten: 4923
- Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
- 11
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Nico
- Locatie: Gavere (B)
- Contacteer:
Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation
hey dank je, zie het bericht nu pas.
die kost £4,-, al veel beter dan de €12 die ik ergens gezien heb
mooi, binnenkort eens langs de renault dealer
die kost £4,-, al veel beter dan de €12 die ik ergens gezien heb
mooi, binnenkort eens langs de renault dealer
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 316
- Lid geworden op: do 08 aug 2013, 16:21
- 11
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Meppel
Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation
gisterochtend de stekker van de egr klep afgehaald bijeen koude motor na een nacht stilstaan.
Ff later de auto gestart geen foutmeldingen.. Maar bij de 2e start ging gelijk mijn emissie lampje branden... vrij logisch aangezien egr een emissie iets is.
Nu maar ff afwachten qua gebruik ed. Het ineens extra gas bij lage toeren in te hoge versnelling doet ie nog wel
Ff later de auto gestart geen foutmeldingen.. Maar bij de 2e start ging gelijk mijn emissie lampje branden... vrij logisch aangezien egr een emissie iets is.
Nu maar ff afwachten qua gebruik ed. Het ineens extra gas bij lage toeren in te hoge versnelling doet ie nog wel
-
- 5th Gear member
- Berichten: 750
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 10:02
- 11
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Aalsmeer
Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation
In jouw geval zou ik eerst eens het hele traject (inlaat + EGR) goed schoonmaken...
Toen ik dat deed haalde ik al ongelofelijk veel troep eruit en had nog maar 120k gelopen. Stotteren o.i.d. kan daardoor komen.
Toen ik dat deed haalde ik al ongelofelijk veel troep eruit en had nog maar 120k gelopen. Stotteren o.i.d. kan daardoor komen.
- JohanH
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 14:17
- 15
- Roepnaam: Johan
- Locatie: Brabant
- Contacteer:
Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation
Misschien juist daardoor, korte rustige stukjes dan slipt ie wel dicht.
[ Geplaatst met Android ]
[ Geplaatst met Android ]
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 316
- Lid geworden op: do 08 aug 2013, 16:21
- 11
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Meppel
Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation
gister en vandaag met kar gereden, volgens mij heb ie nu minder pit zo met de egr stekker los
tot nu toe lijkt ie wel zuiniger
tot nu toe lijkt ie wel zuiniger
- texaco
- Veteraan
- Berichten: 4923
- Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
- 11
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Nico
- Locatie: Gavere (B)
- Contacteer:
Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation
bijna een weekje later nu, en nu merk ik toch de positieve gevolgen.
iets vlotter in het optrekken, motor lijk wat rustiger maar toch pittiger, waardoor ik soms sneller dan gewild aan een iets hogere snelheid kom
over het verbruik, dat lijkt mij een beetje het zelfde..
als het donker is, zie ik in het licht van mijn achterligger wel nog steeds een redelijke stofwolk als ik krachtig optrek, en de motor is iets luidruchtiger ook.
als hij gewoon stationair draait, hoor je hem goed, toen de steker er nog opzat, hoorde je niet dat de auto draaide als je aan het achtereinde stond, nu dus wel.
maar goed, geen storinglampjes, iets vlotter, minder kans op langdurige motorschade, die stekker blijft er dus uit
iets vlotter in het optrekken, motor lijk wat rustiger maar toch pittiger, waardoor ik soms sneller dan gewild aan een iets hogere snelheid kom
over het verbruik, dat lijkt mij een beetje het zelfde..
als het donker is, zie ik in het licht van mijn achterligger wel nog steeds een redelijke stofwolk als ik krachtig optrek, en de motor is iets luidruchtiger ook.
als hij gewoon stationair draait, hoor je hem goed, toen de steker er nog opzat, hoorde je niet dat de auto draaide als je aan het achtereinde stond, nu dus wel.
maar goed, geen storinglampjes, iets vlotter, minder kans op langdurige motorschade, die stekker blijft er dus uit
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 316
- Lid geworden op: do 08 aug 2013, 16:21
- 11
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Meppel
Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation
nu n dikke 1500 km gereden met de stekker van de egr af en met het emissie storings lampje aan
ervaringen:
*vind het lampje minder fijn dit stoort mij aanzienlijk...
*verbruik van gemiddeld 1 op 16.5 naar 1 op 19.3 nou moet ik wel zeggen dat t weer mee zit en ik ook circa 30% met alleen stadslicht heb gereden, maar net als voorheen ook weer pak m beet 200km met kar gereden
* hou houd in tijdens voluit gas geven..... ergens is ie qua luchtafstelling oid een beetje de weg kwijt denk ik
ik ga n onderhoudsbeurt geven bij Volvo furness meppel en m is grondig laten doorlezen zij waren ook wel benieuwd naar de tuning , en maar s goed met ze overleggen wat ik nou zal doen met die egr
even een edit heb als tip van een automonteur gekregen dat t lampje klopt en dat ik beter t goed kan schoonmaken en met egr kan rijden dat zonder zuiniger zou zijn is puur een vervuiling verhaal
het inhouden bij voluit gas geven is ook hoogstwss te wijten aan dat de stekker eraf ligt
ervaringen:
*vind het lampje minder fijn dit stoort mij aanzienlijk...
*verbruik van gemiddeld 1 op 16.5 naar 1 op 19.3 nou moet ik wel zeggen dat t weer mee zit en ik ook circa 30% met alleen stadslicht heb gereden, maar net als voorheen ook weer pak m beet 200km met kar gereden
* hou houd in tijdens voluit gas geven..... ergens is ie qua luchtafstelling oid een beetje de weg kwijt denk ik
ik ga n onderhoudsbeurt geven bij Volvo furness meppel en m is grondig laten doorlezen zij waren ook wel benieuwd naar de tuning , en maar s goed met ze overleggen wat ik nou zal doen met die egr
even een edit heb als tip van een automonteur gekregen dat t lampje klopt en dat ik beter t goed kan schoonmaken en met egr kan rijden dat zonder zuiniger zou zijn is puur een vervuiling verhaal
het inhouden bij voluit gas geven is ook hoogstwss te wijten aan dat de stekker eraf ligt
-
- 5th Gear member
- Berichten: 854
- Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
- 15
- Model: S40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Danny
- Locatie: Nuenen
Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation
Vandaag maar eens de EGR afgesloten! omdat er helaas bij afkoppelen van het stekkertje een storingsmelding komt bij mijn 2003 diesel, besloten om de klep 180 graden te draaien!
Hierdoor draai je de klep zo dat hij het kanaal van de uitlaat afsluit, en er geen uitlaatgassen meer in het inlaatspruitstuk kunnen komen.
enigste nadeel is dat je er nog maar 1 boutje kan indraaien! de andere 2 heb ik door middel van een extra ring over de bout wel kunnen gebruiken om de klep vast te zetten! dus eigenlijk zit het nog steeds met 3 bouten gemonteerd.
van de stopklep heb ik een klein hoekje vanaf moeten vijlen, omdat de flens van de egr nu in de weg zat.
De eerste bevindingen is dat ik bij een warme motor minder roetuitstoot heb!
Hierdoor draai je de klep zo dat hij het kanaal van de uitlaat afsluit, en er geen uitlaatgassen meer in het inlaatspruitstuk kunnen komen.
enigste nadeel is dat je er nog maar 1 boutje kan indraaien! de andere 2 heb ik door middel van een extra ring over de bout wel kunnen gebruiken om de klep vast te zetten! dus eigenlijk zit het nog steeds met 3 bouten gemonteerd.
van de stopklep heb ik een klein hoekje vanaf moeten vijlen, omdat de flens van de egr nu in de weg zat.
De eerste bevindingen is dat ik bij een warme motor minder roetuitstoot heb!
- texaco
- Veteraan
- Berichten: 4923
- Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
- 11
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Nico
- Locatie: Gavere (B)
- Contacteer:
Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation
een dikke maand later is het nu, de wagen is daadwerkelijk zuiniger geworden.. niet super veel maar toch iet, van 6,8l/100km naar 6,6l/100km.
kan weer een dagje langer rijden met een tank
trekt iets beter op, maar de rookontwikkeling is niet verandert. zie nog altijd een flinke wolk in de koplampen van mijn achterligger, als ik eens flink optrek richting 3500rpm.
maar dat stoort mij persoonlijk niet
kan weer een dagje langer rijden met een tank
trekt iets beter op, maar de rookontwikkeling is niet verandert. zie nog altijd een flinke wolk in de koplampen van mijn achterligger, als ik eens flink optrek richting 3500rpm.
maar dat stoort mij persoonlijk niet
- JohanH
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 14:17
- 15
- Roepnaam: Johan
- Locatie: Brabant
- Contacteer:
Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation
Dat is ook kenmerkend voor de diesel he, als je ook maar even rustig aan doet dat krijg je toch wat neerslag. Ik deed regelmatig (ok soms dagelijks :+) na een km of 15 goed warm rijden met het invoegen op de snelweg even een stuk vol doortrekken dat hij even weer schoon was. Maar met mijn rijstijl was die na een 50dkm nog vrijwel helemaal schoon van binnen.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 316
- Lid geworden op: do 08 aug 2013, 16:21
- 11
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Meppel
Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation
nou sinds me schatje naar de garage is geweest zit de egr stekker er weer op , en loopt de auto iets zuiverder en meer pit maar helder weg minder zuinig , ook is het emissie storings lampje uit.
Maar waarom gaat het lampje branden bij mij?
als ik de egr eraf haal en het gat afdicht zou die dan nog gaan branden dus?
het is namelijk een afkeur punt zon lampje :(
Maar waarom gaat het lampje branden bij mij?
als ik de egr eraf haal en het gat afdicht zou die dan nog gaan branden dus?
het is namelijk een afkeur punt zon lampje :(
-
- 5th Gear member
- Berichten: 854
- Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
- 15
- Model: S40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Danny
- Locatie: Nuenen
Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation
Je kunt de egr in het inlaatspruitstuk draaien? Hierna kun je de stekker er gewoon weer opzetten zodat her lampje niet meer gaat branden!
[ Geplaatst met iPhone ]
[ Geplaatst met iPhone ]
-
- Idle
- Berichten: 33
- Lid geworden op: zo 01 sep 2013, 14:41
- 11
- Model: S40
- Type: 1.9D 102pk
- Bouwjaar: 2004
Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation
Hier ook lekkage bij de luchtinlaat / egr klep. Nu heb ik al diverse malen het onderdeelnummer voorbij zien komen. Is dit nummer bij een 102 pk diesel hetzelfde (D4192T4)?
Overigens, heb ik de hele discussie zitten lezen. Is een 2de egr klep geen idee? Je laat er 1 in zitten zonder stekkertje en de andere sluit je wel aan en maak je gewoon ergens anders vast.
Overigens, heb ik de hele discussie zitten lezen. Is een 2de egr klep geen idee? Je laat er 1 in zitten zonder stekkertje en de andere sluit je wel aan en maak je gewoon ergens anders vast.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 854
- Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
- 15
- Model: S40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Danny
- Locatie: Nuenen
Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation
Onderdeel nummers zijn van de 102 en 115 pk hetzelfde!!!
Een "dummie" erbij hangen kan natuurlijk ook, maar die moet je dan ook kopen.
[ Geplaatst met iPhone ]
Een "dummie" erbij hangen kan natuurlijk ook, maar die moet je dan ook kopen.
[ Geplaatst met iPhone ]
-
- Idle
- Berichten: 33
- Lid geworden op: zo 01 sep 2013, 14:41
- 11
- Model: S40
- Type: 1.9D 102pk
- Bouwjaar: 2004
Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation
Dankjewel.
Vanavond de pakking vervangen van de inlaat bij de EGR.
Geprobeerd om de klep eruit te halen. Busjes van het elektronische deel zijn zo goed als verdwenen (op 1 na), maar dat is volgens mij geen probleem.
EGR klep kreeg ik doormiddel van doorslag wel gedraaid (totaal 1 rondje geweest), maar verder zat er weinig beweging in.
Klep ging wel netjes in en uit als ik op het pennetje drukte.
Alles maar weer terug gezet. Klopt het dat er geen afdichting tussen het elektrische deel en klep zit (wel tussen inlaat en klep).
Of zijn dat officieel geen 2 delen (elektrisch en klep zelf)?
Vanavond de pakking vervangen van de inlaat bij de EGR.
Geprobeerd om de klep eruit te halen. Busjes van het elektronische deel zijn zo goed als verdwenen (op 1 na), maar dat is volgens mij geen probleem.
EGR klep kreeg ik doormiddel van doorslag wel gedraaid (totaal 1 rondje geweest), maar verder zat er weinig beweging in.
Klep ging wel netjes in en uit als ik op het pennetje drukte.
Alles maar weer terug gezet. Klopt het dat er geen afdichting tussen het elektrische deel en klep zit (wel tussen inlaat en klep).
Of zijn dat officieel geen 2 delen (elektrisch en klep zelf)?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 854
- Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
- 15
- Model: S40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Danny
- Locatie: Nuenen
Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation
Het is normaal 1 gedeelte! Nu is hij gebroken! Geen probleem. Je zou nu ook het pennetje kunnen afzagen. Dan kan de klep ook niet meer open!
[ Geplaatst met iPhone ]
[ Geplaatst met iPhone ]