Interval verversen, welk motorolie geschikt - oliefilter enz
- EnigmaEll
- 5th Gear 3000rpm member
- Berichten: 4768
- Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
- 11
- Model: V50
Re: Olie bijvullen
Nogmaals, gaat het om bijvullen, of om een wissel?
Er zomaar wat bij mikken zou ik dus niet doen.
Stel dat je er 10w 40 semi in hebt zitten, en je gooit er vol bij.. Ik weet niet of dat handig is.
Als je niet weet wat erin zit, dan proberen te achterhalen wat erin zit en deze bij gooien.
Kom je er niet achter, gewoon een volledige oliewissel doen met 5w 40 vol.
Er zomaar wat bij mikken zou ik dus niet doen.
Stel dat je er 10w 40 semi in hebt zitten, en je gooit er vol bij.. Ik weet niet of dat handig is.
Als je niet weet wat erin zit, dan proberen te achterhalen wat erin zit en deze bij gooien.
Kom je er niet achter, gewoon een volledige oliewissel doen met 5w 40 vol.
-
- Idle
- Berichten: 82
- Lid geworden op: do 24 mar 2016, 12:53
- 8
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Aalsmeer
Re: Olie bijvullen
Het gaat om bijvullen. Ik weet inderdaad niet wat er inzit. Wellicht dat dat nog wel te achterhalen is bij de dealer. Wissel is volgens mij niet nodig want hij heeft als het goed is vorige week een grote beurt gehad met verse olie. Dan vraag ik me nu wel af dat als er vorige week een oliewissel is gedaan hoe het kan dat mijn oliepeil afgelopen weekend op het minimum zat. Wel al bijna 1000 km gereden sinds dinsdag.EnigmaEll schreef:Gaat het om een oliewissel, of wat bijvullen van de olie?
Bij een wissel zou ik voor 10w40 of 5w40 gaan. Volsyntetisch is écht een dikke pré. Zou ik zeker bij een turbomodel altijd doen.
Met bijvullen zou ik zeggen dat het belangrijk is dat je achterhaald welke olie erin zit. Maar ik vermoed dat je dit niet weet? Verschillende soorten olie's mixen is denk ik niet aan te raden.
Dan zou ik gewoon voor een volledige wissel gaan. Ik heb de vorige keer 7 liter aangeschaft. 5,4 in de wagen gegooid en de rest achter de hand gehouden voor bijvullen.
Ik heb de 5w 40 volsyntetisch van Castrol Magnetic erin gegooid. Op oliewereld.nl heb je prima prijzen.
Succes!
S40 T4 1998
- EnigmaEll
- 5th Gear 3000rpm member
- Berichten: 4768
- Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
- 11
- Model: V50
Re: Olie bijvullen
Een gezonde wat oudere (turbo) motor zal iets verbruiken. 1 op 8000-10000 is helemaal niet gek.
Maar als je na 1000 km en daarvoor een grote beurt, al op minimum zit, dan gaat het wel hard.
En met minimum bedoel je dan onderaan op de markering op de peilstok denk ik?
Dan kan moet er zeker 1,5 liter bij.
Maar als je na 1000 km en daarvoor een grote beurt, al op minimum zit, dan gaat het wel hard.
En met minimum bedoel je dan onderaan op de markering op de peilstok denk ik?
Dan kan moet er zeker 1,5 liter bij.
- Solaire
- 5th Gear member
- Berichten: 693
- Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
- 10
- Model: V40new
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: Peter
- Locatie: Breda
Re: Olie bijvullen
Als de oliewissel vorige week heeft plaatsgevonden kun je dat aan de kleur van de olie wel bepalen lijkt me. Dealers gebruiken volgens mij vrijwel altijd 5W40 voor de x40.
Wat betreft oliesoort, mixen is niet aan te raden (al zijn de meningen daarover verdeeld), maar alles is beter dan te weinig olie. Dus mocht een volledige oliewissel nog niet uitkomen en moet je er nog een stukje mee rijden gooi er dan gewoon 5W40 of 10W40 bij. Beter 2 olie soorten dan te weinig olie, want dan loopt je hele blok in de soep. Ik heb ook een liter 10W40 in mijn vorige auto gegooid terwijl er 5W40 inzat (wist ik niet, mij was 10W40 verteld ). Heeft geen problemen opgeleverd en een maand na het bijvullen is de olie geheel vervangen.
Wat betreft oliesoort, mixen is niet aan te raden (al zijn de meningen daarover verdeeld), maar alles is beter dan te weinig olie. Dus mocht een volledige oliewissel nog niet uitkomen en moet je er nog een stukje mee rijden gooi er dan gewoon 5W40 of 10W40 bij. Beter 2 olie soorten dan te weinig olie, want dan loopt je hele blok in de soep. Ik heb ook een liter 10W40 in mijn vorige auto gegooid terwijl er 5W40 inzat (wist ik niet, mij was 10W40 verteld ). Heeft geen problemen opgeleverd en een maand na het bijvullen is de olie geheel vervangen.
Laatst gewijzigd door Solaire op di 12 apr 2016, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- dutchlimits
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1704
- Lid geworden op: di 10 sep 2013, 23:48
- 11
- Model: Andere
- Roepnaam: Alex
Re: Olie bijvullen
Mixen had ik niet begrepen nee. Ik neem altijd eigen olie mee als ik het laat doen. Weet je ook zeker dat je hetzelfde erin gooit. Ik zou alles eruit halen en opnieuw vullen of navragen wat erin zit.
Audi S7 4.0TFSI V8
- EnigmaEll
- 5th Gear 3000rpm member
- Berichten: 4768
- Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
- 11
- Model: V50
Re: Olie bijvullen
Als je bij een 'gewone' garage bent geweest, zou het ook kunnen dat ze er 5w30 oid hebben ingegooid.
Als de wagen dan verbruikt, gaat het ook veel sneller i.v.m. de dunnere olie.
Zit dit er in, dan zou ik compleet wisselen overigens.
Gewoon even de garage bellen of ze het hebben meegenomen. En zo ja, wat ze er in geknikkerd hebben. Dan weet je wat je moet bijvullen. En ook hoeveel liter. Er moet 5,4 liter in namelijk. Garages gooien er dikwijls ook maar 5 liter in (dan staat het peil ongeveer in het midden van de markering).
Maar goed, houd het gebruik wel goed in de gaten. Want dit lijkt wel erg hard te gaan zo.
En bij sommige garages doen ze dat niet Alex. Die van mij accepteerde dat niet. Ja meneer, mogen wij ook nog wat verdienen?
Dus toen de man een hand gegeven, bedankt voor de moeite, en aangegeven dat ik niet meer zou terugkomen.
Als de wagen dan verbruikt, gaat het ook veel sneller i.v.m. de dunnere olie.
Zit dit er in, dan zou ik compleet wisselen overigens.
Gewoon even de garage bellen of ze het hebben meegenomen. En zo ja, wat ze er in geknikkerd hebben. Dan weet je wat je moet bijvullen. En ook hoeveel liter. Er moet 5,4 liter in namelijk. Garages gooien er dikwijls ook maar 5 liter in (dan staat het peil ongeveer in het midden van de markering).
Maar goed, houd het gebruik wel goed in de gaten. Want dit lijkt wel erg hard te gaan zo.
En bij sommige garages doen ze dat niet Alex. Die van mij accepteerde dat niet. Ja meneer, mogen wij ook nog wat verdienen?
Dus toen de man een hand gegeven, bedankt voor de moeite, en aangegeven dat ik niet meer zou terugkomen.
Laatst gewijzigd door EnigmaEll op di 12 apr 2016, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
- dutchlimits
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1704
- Lid geworden op: di 10 sep 2013, 23:48
- 11
- Model: Andere
- Roepnaam: Alex
Re: Olie bijvullen
Oh, geen probleem, dan zoek ik wel een andere garage ja :) Mijn garage leent mij zelfs gereedschap enz. Topgozers.EnigmaEll schreef:En bij sommige garages doen ze dat niet Alex. Die van mij accepteerde dat niet. Ja meneer, mogen wij ook nog wat verdienen?
Audi S7 4.0TFSI V8
-
- Idle
- Berichten: 82
- Lid geworden op: do 24 mar 2016, 12:53
- 8
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Aalsmeer
Re: Olie bijvullen
Ik bedoel inderdaad op de peilstok op het minimum. Ik heb de dealer gevraagd wat voor olie er in is gegaan. Nu staat er op het APK rapport dat er overmatige olie lekkage op het blok is aangetroffen. Nu hoop ik niet dat daar alle olie heen gaat. En hoop ik dat het de kleppendekselpakking is. Dan moet die maar snel vervangen worden.
S40 T4 1998
- krismazur
- Supporting Member
- Berichten: 6662
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
- 15
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Kris
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Olie bijvullen
kleppendekselpakking gaat niet zo snel lekken bij t4
wel is de toevoer en afvoer olie van turbo gevoelig voor lekkage
ook krukaskeeringen zijn niet de beste bij volvo
bij t4 1 liter olie op 4000km is normaal (staat ook in het boekje, Phase 2) ook dealer bevestigd dat
wel is de toevoer en afvoer olie van turbo gevoelig voor lekkage
ook krukaskeeringen zijn niet de beste bij volvo
bij t4 1 liter olie op 4000km is normaal (staat ook in het boekje, Phase 2) ook dealer bevestigd dat
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9432
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 13
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Interval verversen, welk motorolie geschikt - oliefilter enz
Heb vandaag bij zijn auto gekeken, en het lijkt of er een nieuwe turbo op zit....
olielekkage heeft hij ook aan de achterkant van het blok, en is afkomstig van de olie retourleiding.
bij lekker planken, spuit dan de olie eruit en kan het olieverlies verklaren.
olielekkage heeft hij ook aan de achterkant van het blok, en is afkomstig van de olie retourleiding.
bij lekker planken, spuit dan de olie eruit en kan het olieverlies verklaren.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- Idle
- Berichten: 82
- Lid geworden op: do 24 mar 2016, 12:53
- 8
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Aalsmeer
Re: Interval verversen, welk motorolie geschikt - oliefilter enz
Bij de dealer achterhaald dat er 5w40 inzit. Heb een litertje erbij gegooid en toen kwam hij net boven het minimum op de peilstok. Na een grote beurt vorige week met een oliewissel is hij volgens de dealer helemaal afgevuld. Ik ga dus wel erg hard door mijn olie heen.
Ik heb de vaste monteur van mijn schoonouders en vriendin advies gevraagd. Die gaf eigenlijk meteen aan als er olie uit de retourleiding komt is er 99% kans dat de turbo dan ook om zeep is. Ik vind zijn advies vrij kort door de bocht maar hij heeft wel 30 jaar sleutelervaring. Hij heeft de auto ook niet gezien dus dan lijkt het mij moeilijk om een goed advies te geven. Ik hoop gewoon dat de turbo nog goed is.
Gisteren de dealer laten weten dat de auto olie lekt en die gaf aan even langs te komen. Gisteren na mijn werk de auto bij de dealer op de brug gehad en de hele achterkant en onderkant van het blok is over de volledige breedte van het blok zeiknat van de olie. Doordat alles zeiknat was, was niet goed te zien waar het lek precies zit. Het kan uit de retourleiding komen maar er leek ook een bout te ontbreken. De monteur wist ook niet precies of die bout er standaard niet in zit of ontbrak. Maandag ga ik hem naar de dealer brengen. Disndag spuiten ze dan het blok schoon om na een stuk rijden te kijken waar de olie vandaan komt. Hopelijk is het leidingkje vervangen en dan weer gaan met die turbo, maar op een blok wat 307000 km heeft gelopen ben ik niet helemaal gerust op zo'n goede afloop. De turbo zag er schoon en fris uit maar gezien de ontbrekende onderhoudshistorie kan die er ook al 3 ton opzitten en de geest gegeven hebben. In dat geval heb ik toch een week genoten van een erg fijne machine die 1.9 turbo. We gaan er gewoon vanuit dat ik hem komende woensdag weer op kan halen zodat ik hem het laatste weekend van april is fijn uit kan laten op de autobahn richting Berlijn.
Ik heb de vaste monteur van mijn schoonouders en vriendin advies gevraagd. Die gaf eigenlijk meteen aan als er olie uit de retourleiding komt is er 99% kans dat de turbo dan ook om zeep is. Ik vind zijn advies vrij kort door de bocht maar hij heeft wel 30 jaar sleutelervaring. Hij heeft de auto ook niet gezien dus dan lijkt het mij moeilijk om een goed advies te geven. Ik hoop gewoon dat de turbo nog goed is.
Gisteren de dealer laten weten dat de auto olie lekt en die gaf aan even langs te komen. Gisteren na mijn werk de auto bij de dealer op de brug gehad en de hele achterkant en onderkant van het blok is over de volledige breedte van het blok zeiknat van de olie. Doordat alles zeiknat was, was niet goed te zien waar het lek precies zit. Het kan uit de retourleiding komen maar er leek ook een bout te ontbreken. De monteur wist ook niet precies of die bout er standaard niet in zit of ontbrak. Maandag ga ik hem naar de dealer brengen. Disndag spuiten ze dan het blok schoon om na een stuk rijden te kijken waar de olie vandaan komt. Hopelijk is het leidingkje vervangen en dan weer gaan met die turbo, maar op een blok wat 307000 km heeft gelopen ben ik niet helemaal gerust op zo'n goede afloop. De turbo zag er schoon en fris uit maar gezien de ontbrekende onderhoudshistorie kan die er ook al 3 ton opzitten en de geest gegeven hebben. In dat geval heb ik toch een week genoten van een erg fijne machine die 1.9 turbo. We gaan er gewoon vanuit dat ik hem komende woensdag weer op kan halen zodat ik hem het laatste weekend van april is fijn uit kan laten op de autobahn richting Berlijn.
Laatst gewijzigd door Topruler op vr 15 apr 2016, 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.
S40 T4 1998
- svdheijden
- Idle
- Berichten: 91
- Lid geworden op: wo 03 feb 2016, 14:56
- 8
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Budel
Re: Interval verversen, welk motorolie geschikt - oliefilter enz
Als je niks aan de turbo zelf merkt (rare geluiden, inhouden, weinig druk etc..) dan lijkt het me inderdaad kort door de bocht dat een olielekkage aan de retourleiding betekent dat de turbo is overleden . De retour kan lekken bij de aansluiting op de turbo (pakking), of aansluiting op het blok (hier lekt hij bij mij ook nog steeds ietswat). Moet er binnekort dus ook eens aan gaan beginnen.
Lekker laten fixen en inderdaad op zijn staartje trappen in Duitsland
Lekker laten fixen en inderdaad op zijn staartje trappen in Duitsland
S60 2.4 170pk
-
- Idle
- Berichten: 82
- Lid geworden op: do 24 mar 2016, 12:53
- 8
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Aalsmeer
Re: Interval verversen, welk motorolie geschikt - oliefilter enz
Nog niets vreemds gemerkt. Turbo fluit vrolijk als ik het gaspedaal eens goed indruk (natuurlijk alleen als hij goed warm is). Heb nog niet gemerkt dat hij inhoud. Druk weet ik niet heb geen turbodrukmeter dus weet niet hoe ik zou kunnen merken dat ik weinig turbodruk heb behalve dat hij niet goed zou accelereren zodra de turbo inkicked.svdheijden schreef:Als je niks aan de turbo zelf merkt (rare geluiden, inhouden, weinig druk etc..) dan lijkt het me inderdaad kort door de bocht dat een olielekkage aan de retourleiding betekent dat de turbo is overleden . De retour kan lekken bij de aansluiting op de turbo (pakking), of aansluiting op het blok (hier lekt hij bij mij ook nog steeds ietswat). Moet er binnekort dus ook eens aan gaan beginnen.
Lekker laten fixen en inderdaad op zijn staartje trappen in Duitsland
Laatst gewijzigd door Topruler op vr 15 apr 2016, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
S40 T4 1998
- EnigmaEll
- 5th Gear 3000rpm member
- Berichten: 4768
- Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
- 11
- Model: V50
Re: Interval verversen, welk motorolie geschikt - oliefilter enz
Fluiten zou niet goed zijn :-).
Maar ik denk dat je bedoelt dat je hem hoort opspoelen.
Een t4 moet toch zeker wel voor een goede duw in de rug zorgen. En zonder een centje pijn en nog enigszins snel naar de 200 moeten gaan.
Maar ik denk dat je bedoelt dat je hem hoort opspoelen.
Een t4 moet toch zeker wel voor een goede duw in de rug zorgen. En zonder een centje pijn en nog enigszins snel naar de 200 moeten gaan.
-
- Idle
- Berichten: 82
- Lid geworden op: do 24 mar 2016, 12:53
- 8
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Aalsmeer
Re: Interval verversen, welk motorolie geschikt - oliefilter enz
Fluiten is idd misschien niet de juiste woordkeuze. Ik hoor de turbo aangaan. (Opspoelen blijkbaar ) Die duw in de rug is er zeker. Als je hem in zijn 2 doortrekt gaat hij heerlijk. 200 heb ik nog niet kunnen testen. Heb weinig trek in mijn rijbewijs inleveren. 160 heb ik wel aangetikt. In zijn 5 begint hij bij 120-130 net weer lekker te komen. Eind april krijgt hij de autobahn te zien. Als de weersomstandigheden en het verkeer het toelaten wil ik toch wel kijken hoe hard hij gaat.EnigmaEll schreef:Fluiten zou niet goed zijn :-).
Maar ik denk dat je bedoelt dat je hem hoort opspoelen.
Een t4 moet toch zeker wel voor een goede duw in de rug zorgen. En zonder een centje pijn en nog enigszins snel naar de 200 moeten gaan.
S40 T4 1998
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10741
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 15
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Interval verversen, welk motorolie geschikt - oliefilter enz
Mijn turbo tje klinkt zo, en ik heb nog zat power, getest op de ring in Anschau.
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
- EnigmaEll
- 5th Gear 3000rpm member
- Berichten: 4768
- Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
- 11
- Model: V50
Re: Interval verversen, welk motorolie geschikt - oliefilter enz
Geef eens wat gas Marco
Maaruh, bij mij hoor je toch echt iets anders. Niet die toon zeg maar.
Maar veel subtieler.
Of is dat het verschil in de turbo van de t4 en die van de 2.0t?
Of het ligt aan het filmpje.
Maaruh, bij mij hoor je toch echt iets anders. Niet die toon zeg maar.
Maar veel subtieler.
Of is dat het verschil in de turbo van de t4 en die van de 2.0t?
Of het ligt aan het filmpje.
- René
- Beheerder
- Berichten: 31687
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
- 15
- Model: V40new
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2014
- Roepnaam: Bompa
- Locatie: Oldenzaal
- Contacteer:
Re: Interval verversen, welk motorolie geschikt - oliefilter enz
Je was me voor EmilEnigmaEll schreef:Geef eens wat gas Marco
V40new 1.6 T3 R-Design 2014
2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
-
- Idle
- Berichten: 82
- Lid geworden op: do 24 mar 2016, 12:53
- 8
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Aalsmeer
Re: Interval verversen, welk motorolie geschikt - oliefilter enz
Mijn turbo klinkt ook heel anders. Die klinkt ook veel subtieler. Fluit minder zeg maar.
Sent from my A0001 using Tapatalk
Sent from my A0001 using Tapatalk
S40 T4 1998
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10741
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 15
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Interval verversen, welk motorolie geschikt - oliefilter enz
Tja mijn turbo zit er ook bijna 3ton op. Normaal zouden ze iets van 260k mee moeten gaan geloof ik.
Maar fluiten is niet persee slecht lijkt me. Bij vol gas hoor je de turbo niet meer.
Maar fluiten is niet persee slecht lijkt me. Bij vol gas hoor je de turbo niet meer.