Alles over koelvloeistof / koelsysteem (lekkage, spoelen enz
- krismazur
- Supporting Member
- Berichten: 6662
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
- 15
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Kris
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: KVS reservoir lek
Nieuwe halen is enige optie
of lekvrije 2dehands (heb nog liggen)
of lekvrije 2dehands (heb nog liggen)
-
- Idle
- Berichten: 82
- Lid geworden op: do 24 mar 2016, 12:53
- 8
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Aalsmeer
Re: KVS reservoir lek
Het gaatje kan niet dicht gekit of epoxyd worden?krismazur schreef:Nieuwe halen is enige optie
S40 T4 1998
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 387
- Lid geworden op: vr 11 mei 2012, 17:21
- 12
- Model: Andere
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Locatie: Noordwijkerhout
Re: Alles over koelvloeistof / koelsysteem (lekkage, spoelen enz
Mijn koelvloeistof stond gisterochtend ineens ver onder de min, was nog net te zien in de staart van het expansietankje... En anderhalve week geleden in NL nog gecheckt zat keurig tussen min en max in.
Nergens lekkage te zien, dus afgevuld, niks gevonden.
Motorruimte droog. Oliepeil en -kleur ook normaal.
Motor gestart. Ook nergens lekkage te zien. Interieurverwarming vol aan gezet, geen nattigheid binnen
Nu na een paar ritjes geen lager peil gezien, maar is lastig vanwege temperatuurverschillen (Frans zonnetje brand lekker).
Morgen weer 1000 km naar huis, maar vaak peil checken onderweg, heb 2,5 l reservevloeistof bij me.
Afgelopen anderhalve week wel veel en redelijk zware km gehad, volle bepakking met dakkoffer over de Franse heuvels. Maar verder geen vreemd hoge temperaturen gehad.
Iemand ervaring met koelwaterverlies zonder duidelijke lekkage?
Nergens lekkage te zien, dus afgevuld, niks gevonden.
Motorruimte droog. Oliepeil en -kleur ook normaal.
Motor gestart. Ook nergens lekkage te zien. Interieurverwarming vol aan gezet, geen nattigheid binnen
Nu na een paar ritjes geen lager peil gezien, maar is lastig vanwege temperatuurverschillen (Frans zonnetje brand lekker).
Morgen weer 1000 km naar huis, maar vaak peil checken onderweg, heb 2,5 l reservevloeistof bij me.
Afgelopen anderhalve week wel veel en redelijk zware km gehad, volle bepakking met dakkoffer over de Franse heuvels. Maar verder geen vreemd hoge temperaturen gehad.
Iemand ervaring met koelwaterverlies zonder duidelijke lekkage?
- svdheijden
- Idle
- Berichten: 91
- Lid geworden op: wo 03 feb 2016, 14:56
- 8
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Budel
Re: Alles over koelvloeistof / koelsysteem (lekkage, spoelen enz
Geen witte rook of zoete geur uit de uitlaat?
S60 2.4 170pk
-
- Engine off
- Berichten: 14
- Lid geworden op: do 02 jun 2016, 23:29
- 8
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2002
Re: Alles over koelvloeistof / koelsysteem (lekkage, spoelen enz
Ik heb dat ook ooit eens gehad met mijn oude Volvo 460, klinkt idd als lekke pakking...
Laatst gewijzigd door MeneerOtten op vr 14 okt 2016, 10:29, 2 keer totaal gewijzigd.
- Kuip
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1999
- Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
- 13
- Model: V70
- Type: T4
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Feiko
- Locatie: Uithoorn
Re: Alles over koelvloeistof / koelsysteem (lekkage, spoelen enz
Een goede garage kan met een apparaatje snuffelen aan je koelvloeistof om te kijken of daar verbrandingsgassen in zitten. Zo ja, dan is je koppakking lek (of kop gescheurd).
Als hij zelfs al druk opbouwt in je koelsysteem bij een koude motor dan vrees ik toch dat je koppakking lek is.
Als hij zelfs al druk opbouwt in je koelsysteem bij een koude motor dan vrees ik toch dat je koppakking lek is.
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek
- svdheijden
- Idle
- Berichten: 91
- Lid geworden op: wo 03 feb 2016, 14:56
- 8
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Budel
Re: Alles over koelvloeistof / koelsysteem (lekkage, spoelen enz
Met draaiende motor kijken of je bubbeltjes omhoog ziet komen in je koelwaterreservoir. Zo ja, koppakking lek.
S60 2.4 170pk
-
- Engine off
- Berichten: 24
- Lid geworden op: zo 04 sep 2016, 17:26
- 8
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
Re: Alles over koelvloeistof / koelsysteem (lekkage, spoelen enz
hallo allemaal,ik wilde een nieuwe topic maken,maar kan niet vinden hoe.
dus... ik voeg mijn probleem maar bij deze topic.
ik heb een v40 t2 uit2000 en heb laatst de koppakking,distributie, waterpomp en meteen ook de turbo vervangen.
bij het losdraaien vd kopbouten brak de laatstse kopbout en die zag er een beetje roestig uit.
dit vermeld ik extra omdat ik bang ben dat er ergens een scheur in mijn blok zit.
de symptomen:
blijft mooi op temperatuur,koelvl.stofpeil zakt geregeld onder minimaal als ik harder rijd dan 160km/pu.,slangen zijn keihard,lucht in verwarming/borrelend geluid met starten en als motor uitgezet word.dit alles gaat goed als ik normaal rijd.helaas heb ik mijn auto niet voor niks getuned en rijd ik (soms) 230km/pu en dan gaat het dus mis.
koelvloeisttofreservoirdop loopt te sissen,slangen hard en er zit weer lucht in het systeem.bovenste koelslang leeg en er moet weer 2ltr kvs bij.
wat ik vreemd vind is dat als het koelsysteem ontlucht en bijgevuld,deze niet borrelt in expansievat en geen uitlaatgassen daarin te ruiken is.alles blijft goed als ik maar onder de 160km/pu blijf.
iemand ervaring met een gescheurd blok of cilinderkop of toch weer een koppakking.
iemand ook ervaring met een gebroken kopbout bij het loshalen? licht met roest?
dus... ik voeg mijn probleem maar bij deze topic.
ik heb een v40 t2 uit2000 en heb laatst de koppakking,distributie, waterpomp en meteen ook de turbo vervangen.
bij het losdraaien vd kopbouten brak de laatstse kopbout en die zag er een beetje roestig uit.
dit vermeld ik extra omdat ik bang ben dat er ergens een scheur in mijn blok zit.
de symptomen:
blijft mooi op temperatuur,koelvl.stofpeil zakt geregeld onder minimaal als ik harder rijd dan 160km/pu.,slangen zijn keihard,lucht in verwarming/borrelend geluid met starten en als motor uitgezet word.dit alles gaat goed als ik normaal rijd.helaas heb ik mijn auto niet voor niks getuned en rijd ik (soms) 230km/pu en dan gaat het dus mis.
koelvloeisttofreservoirdop loopt te sissen,slangen hard en er zit weer lucht in het systeem.bovenste koelslang leeg en er moet weer 2ltr kvs bij.
wat ik vreemd vind is dat als het koelsysteem ontlucht en bijgevuld,deze niet borrelt in expansievat en geen uitlaatgassen daarin te ruiken is.alles blijft goed als ik maar onder de 160km/pu blijf.
iemand ervaring met een gescheurd blok of cilinderkop of toch weer een koppakking.
iemand ook ervaring met een gebroken kopbout bij het loshalen? licht met roest?
De autotechnicus: Michel
- krismazur
- Supporting Member
- Berichten: 6662
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
- 15
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Kris
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Alles over koelvloeistof / koelsysteem (lekkage, spoelen enz
Vervang thermostaat en zeker te koelvloeistoftankje deze kunnen makkelijk scheuren en is vaak bijna niet te zien
-
- Engine off
- Berichten: 24
- Lid geworden op: zo 04 sep 2016, 17:26
- 8
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
Re: Alles over koelvloeistof / koelsysteem (lekkage, spoelen enz
Thermostaat was al vervangen. Reservoir Lek? Waarom blijft ie dan wel op peil als ik niet zo hard rij? Ook geen lekkage sporen.
De autotechnicus: Michel
- texaco
- Veteraan
- Berichten: 4923
- Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
- 11
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Nico
- Locatie: Gavere (B)
- Contacteer:
Re: Alles over koelvloeistof / koelsysteem (lekkage, spoelen enz
Sinds kort heb ik een 'probleempje' met de V..
Na een stevig stuk rijden in hogere toeren of snel accelereren etc heb ik soms de geur van KVS in de wagen.
Als ik er dan aan denk om onder de kap te kijken, zie ik dat het niveau klein beetje gedaald is.
Dus ik denk dan dat er ofwel
-Tijdelijk veel druk op systeem komt en vloeistof naar buiten spuit
-Ofwel lekje in het reservoir, al zie ik nergens nattigheid onder de kap.
Wat denken jullie..
Hij maakt geen belletjes in reservoir, geen witte damp of zoete geur aan uitlaat, interieur is lekker droog.
Na een stevig stuk rijden in hogere toeren of snel accelereren etc heb ik soms de geur van KVS in de wagen.
Als ik er dan aan denk om onder de kap te kijken, zie ik dat het niveau klein beetje gedaald is.
Dus ik denk dan dat er ofwel
-Tijdelijk veel druk op systeem komt en vloeistof naar buiten spuit
-Ofwel lekje in het reservoir, al zie ik nergens nattigheid onder de kap.
Wat denken jullie..
Hij maakt geen belletjes in reservoir, geen witte damp of zoete geur aan uitlaat, interieur is lekker droog.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 577
- Lid geworden op: vr 22 apr 2016, 11:55
- 8
- Model: S60
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2020
- Roepnaam: Marnix
- Locatie: Lelystad
Re: Alles over koelvloeistof / koelsysteem (lekkage, spoelen enz
even onder de motor hangen misschien dat er ergens een leiding roestig is die KVS lekt en waarschijnlijk meer als er meer druk op komt.
-
- Engine off
- Berichten: 24
- Lid geworden op: zo 04 sep 2016, 17:26
- 8
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
Re: Alles over koelvloeistof / koelsysteem (lekkage, spoelen enz
Wat ik bij mijn v40 denk en wel bijna zeker weet,dat is dat er een scheurtje in de cilnderwand zit.theoretisch klopt dit met de symptomen. Hoge snelheid,hoge druk in de cilinder en zet het koelsysteem verder onder druk.keiharde slangen.bij afkoelen,motor uit,door hoge druk in het koelsysteem word de koelvloeistof in de cilinder geperst tot de cilinder afgekoeld is en de scheur weer dicht gekrompen is.ik heb inmiddels een 2e hands compleet blok gekocht voor 500euro.158000 kms met turbo,koppeling en alles erop.koopje dus..
Ik ga de motor aankomende zomer vervangen en dan moet het probleem bij mij over zijn.dan ga ik het oude blok onderzoeken of het echt zo is.wel Balen ,want mijn oude blok heeft een splinternieuwe turbo en distributie met waterpomp.eigenlijk was alles al vervangen.
Ik ga de motor aankomende zomer vervangen en dan moet het probleem bij mij over zijn.dan ga ik het oude blok onderzoeken of het echt zo is.wel Balen ,want mijn oude blok heeft een splinternieuwe turbo en distributie met waterpomp.eigenlijk was alles al vervangen.
De autotechnicus: Michel
-
- Engine off
- Berichten: 18
- Lid geworden op: di 10 jan 2017, 20:22
- 7
- Model: V40
- Bouwjaar: 1997
- Roepnaam: Thomas
Kleur koelvloeistof
Hoi,
Mijn temperatuurmeter van mijn V40 '97 benzine komt ongeveer een derde omhoog, terwijl ik begreep hier op het forum dat halfverwege ongeveer 90 graden is. Ik wil nu de thermostaat vervangen en de KVS maar weet niet welke kleur erin gaat. Roze of blauwe?
Gelijk maar even goed doen toch?
Vast bedankt
Mijn temperatuurmeter van mijn V40 '97 benzine komt ongeveer een derde omhoog, terwijl ik begreep hier op het forum dat halfverwege ongeveer 90 graden is. Ik wil nu de thermostaat vervangen en de KVS maar weet niet welke kleur erin gaat. Roze of blauwe?
Gelijk maar even goed doen toch?
Vast bedankt
Met vriendelijke groet,
Thomas
Thomas
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10741
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 15
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Kleur koelvloeistof
Wat zit er nu in dan?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 577
- Lid geworden op: vr 22 apr 2016, 11:55
- 8
- Model: S60
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2020
- Roepnaam: Marnix
- Locatie: Lelystad
Re: Kleur koelvloeistof
die van mij gaat onder het rijden ook maar voor 1/3 omhoog tijdens idlen rond 50% ik heb er van de dealer blauw/groenachtig ingegooid.
-
- Engine off
- Berichten: 18
- Lid geworden op: di 10 jan 2017, 20:22
- 7
- Model: V40
- Bouwjaar: 1997
- Roepnaam: Thomas
Re: Kleur koelvloeistof
Geen idee wat er in zit. Kan het niet goed zien. Het is niet roze iig. Maar wat zit er origineel in?
Met vriendelijke groet,
Thomas
Thomas
-
- 5th Gear member
- Berichten: 577
- Lid geworden op: vr 22 apr 2016, 11:55
- 8
- Model: S60
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2020
- Roepnaam: Marnix
- Locatie: Lelystad
Re: Alles over koelvloeistof / koelsysteem (lekkage, spoelen enz
Origineel is wat lastig vast te stellen maar wat ik bij d dealer gehaald heb en wat zij mij aanraden was blauw/groen.
je kan het ook snel testen door je radiatortap even open te zetten glas eronder en na een half glas gelijk weer dicht draaien, zie je wat er in zit en dat glas gooi je gewoon je reservoir weer in.
je kan het ook snel testen door je radiatortap even open te zetten glas eronder en na een half glas gelijk weer dicht draaien, zie je wat er in zit en dat glas gooi je gewoon je reservoir weer in.
-
- Supporting Member
- Berichten: 653
- Lid geworden op: ma 15 aug 2011, 08:55
- 13
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Arnold
- Locatie: Oudega (DFM)
- Contacteer:
Re: Alles over koelvloeistof / koelsysteem (lekkage, spoelen enz
Als je niet meer weet wat er in zit, dan zit het er al lang in.
volgens Haynes moet elke twee jaar de koelvloeistof vervangen worden.
thermostaat vervangen en koelvloeistof vervangen.
standaard is groen/blauw, echter je mag rood en groen nooit door elkaar gebruiken.
Langzaaaaaaam vullen anders komt er lucht in.
volgens Haynes moet elke twee jaar de koelvloeistof vervangen worden.
thermostaat vervangen en koelvloeistof vervangen.
standaard is groen/blauw, echter je mag rood en groen nooit door elkaar gebruiken.
Langzaaaaaaam vullen anders komt er lucht in.
V40 Sports Edition 2003 zilver metalic 2.0t automaat
V40 Europa Navigator 2004 saphire black 2.0t chiptuned sports edition
Special: Volvo 480 Collection
Special: Volvo C30 T5 2012 Hello Yellow automaat
V40 Europa Navigator 2004 saphire black 2.0t chiptuned sports edition
Special: Volvo 480 Collection
Special: Volvo C30 T5 2012 Hello Yellow automaat
- krismazur
- Supporting Member
- Berichten: 6662
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
- 15
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Kris
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Alles over koelvloeistof / koelsysteem (lekkage, spoelen enz
rood is Longlife, mag wel gebruikt worden maar nooit mengen met blauw of groen
ik heb bij thermostaatwissel ook koelvloeistof ververst en ipv groen heb ik rood gebruikt
ik heb bij thermostaatwissel ook koelvloeistof ververst en ipv groen heb ik rood gebruikt