Motor: deze is Kapot! maar wat is de oorzaak

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Plaats reactie
Novofine
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 59
Lid geworden op: di 10 okt 2023, 01:16
1
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Ronald

Motor: deze is Kapot! maar wat is de oorzaak

Bericht door Novofine »

net voor mijn vakantie de defecte B4204t3 van de v40 Automaat opengemaakt om uit te zoeken waarom hij kapot was.

totdat de kop er af ging niets vreemds gezien maar zodra deze eraf was geen enkele twijfel meer wat er mis was met de motor.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

aanschouw Cilinder 3 en zijn zichtbare zuiger ring :wall

nu ben ik benieuwd wat jullie denken dat hier de oorzaak van kan zijn.

zelf vind ik het eruitzien als een gesmolten zuiger, met mijn verder ietwat beperte kennis van defecte motoren denk ik wel te weten dat met dit beeld het meest waarschijnlijke pingelen/kloppen is geweest mogelijk mede door slechte verneveling/ontsteking van de brandstof aangezien de zuiger, kop, kop pakking en cilinder voor cilinder 3 allemaal compleet zwart verkleurt zijn.

relevante informatie:

de auto heeft in 2021 een tune gekregen en sindsdien zeker 30d km gereden met deze tune.
mij is onduidelijk wat voor tune aangezien er op het certificaat geen vermogens staan maar enkel een type, en hier zit een van mijn vermoedens.
op het certificaat staat dat het een V40 T4 tune is van rica waar de auto echt maar een 2.0t is, volgens de website van rica is het verschil tussen de correcte tune voor een 2.0t (163PK -> 195PK) en de T4 (200PK -> 235PK) dus een grove 40PK.

ook zal er voor deze tune altijd 98 getankt dienen te worden naar mijn idee. van de vorige eigenaar begrepen dar hij structureel 95 E10 heeft getankt de afgelopen 5 maanden
Nox95
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: za 25 mar 2023, 22:51
1
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Rick

Re: Motor: deze is Kapot! maar wat is de oorzaak

Bericht door Nox95 »

Poeh, die is heet geweest :O

Aantal redenen die ik zo kan bedenken:
Pingelen- denk het niet want dat ziet er rauw uit. Deze heeft een gladde rand.
Te vroege ontsteking - zou kunnen, hoe eerder je ontbrandt hoe meer vermogen je kunt draaien. Kan zijn dat de ontsteking iets te vroeg stond in sommige situaties.
Gefaalde oliesproeier onder de zuiger - Lijkt me niet, deze zuigers kunnen ongeveer 100pk per zuiger hebben dus ook zonder oliekoeling zitten ze nog ruim binnen de marge.
Te arm - Injector gaat niet zomaar stuk, maar 't kan natuurlijk.
Slechte menging - zie hierboven.

Detonatie en te vroege ontsteking zou de ECU in principe zelf op moeten ingrijpen. Hij heeft niet voor niets een pingelsensor. Tenzij deze veiligheden bij de tune zijn uitgeschreven. Maar dat lijkt me sterk. Dus E10 rijden zou gewoon moeten kunnen. Je hebt natuurlijk wel minder vermogen tot je beschikking.

Dat er een T4 tune op een 2.0T staat is wel gek. Er zitten kleinere injectoren op een 2.0T meende ik. Dus het kan best zijn dat hij gewoon flink te arm gelopen heeft. Bij normaal rijden trimt de ECU continu en kan hij dat waarschijnlijk wel opvangen, maar bij volgas leest hij gewoon een tabel uit. Als de dutycycle van de injector dan niet de gewenste hoeveelheid brandstof oplevert, doet hij daar helemaal niks mee.
03 S60 2.3 T5 - 305 331k - Project
03 Clio 1.6 - 200 217k - Boodschappen/backup
02 V40 T4 LPG - 362 372k - Project
73 Manta A 1.9S - 260 264k - Tour

V40 T4:
+18T
+Veerpootbrug
+Coilovers

S60 T5:
+18T
+Veerpootbrug
+Coilovers
+Intercooler
+Gebouwd blok
Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 31687
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
15
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2014
Roepnaam: Bompa
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Motor: deze is Kapot! maar wat is de oorzaak

Bericht door René »

Niet toevallig 1 verkeerde bougie er tussen zitten? ... zal niet de eerste keer zijn dat zoiets gebeurt :wall
Afbeelding
Afbeelding V40new 1.6 T3 R-Design 2014 Afbeelding

2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
Gebruikersavatar
BartJongedijk
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 05 nov 2017, 22:01
6
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2000

Re: Motor: deze is Kapot! maar wat is de oorzaak

Bericht door BartJongedijk »

Dat gat komt ongetwijfeld van detoneren oid.

Mijn voorstel is om er een fris blok in te hangen en de software voor de juiste hardware die jij hebt af te stellen.

Beide kan ik je mee helpen :)

Mocht je advies willen of interesse hebt laat het maar even weten.

Groetjes
Gebruikersavatar
Bigdog
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 7502
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 18:42
9
Model: XC40
Type: Recharge
Bouwjaar: 2024
Roepnaam: Hans
Locatie: De glimlach van Twente
Contacteer:

Re: Motor: deze is Kapot! maar wat is de oorzaak

Bericht door Bigdog »

BartJongedijk schreef: di 13 aug 2024, 21:07 Mijn voorstel is om er een fris blok in te hangen en de software voor de juiste hardware die jij hebt af te stellen.
Beide kan ik je mee helpen :)
Dat is nog eens een mooi aanbod ! :duimomhoog
Volvo, what else.
Novofine
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 59
Lid geworden op: di 10 okt 2023, 01:16
1
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Ronald

Re: Motor: deze is Kapot! maar wat is de oorzaak

Bericht door Novofine »

BartJongedijk schreef: di 13 aug 2024, 21:07 Dat gat komt ongetwijfeld van detoneren oid.

Mijn voorstel is om er een fris blok in te hangen en de software voor de juiste hardware die jij hebt af te stellen.

Beide kan ik je mee helpen :)

Mocht je advies willen of interesse hebt laat het maar even weten.

Groetjes
"Vers" motortje ligt er al in en de auto rijd alweer. Software terug naar standaard of iets wat wel zeker goed werkt heb ik denk ik wel intresse in. Hoe regelen we dat?
Novofine
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 59
Lid geworden op: di 10 okt 2023, 01:16
1
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Ronald

Re: Motor: deze is Kapot! maar wat is de oorzaak

Bericht door Novofine »

René schreef: di 13 aug 2024, 18:52 Niet toevallig 1 verkeerde bougie er tussen zitten? ... zal niet de eerste keer zijn dat zoiets gebeurt :wall
Bougies leken wel de juiste en hadden zelfs volvo branding, of ze nog goed waren heb ik verder niet getest in het nieuwe blok zijn meteen nieuwe bougies gegaan
Plaats reactie