ECU Tuning en (fabrieks/dealer)garantie?

Alles over aanpassingen aan het motor management systeem. Chip, Piggybag, enz
Plaats reactie
Yskonyn
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 11:58
15
Model: V60
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Robin

ECU Tuning en (fabrieks/dealer)garantie?

Bericht door Yskonyn »

Hebben jullie enig idee hoe het zit met de ECU tuning met betrekking tot de dealer garantie?

Sinds een tijdje heeft Volvo ook ECU-tuning service via Polestar. Als voorbeeld; mijn V60 T3 2.0T kan van 154pk / 230nm naar bijna 190pk / 230nm (volgens de Polestar site komt er gek genoeg geen koppelwinst uit, maar dat lijkt me meer een marketing verhaal omdat Volvo ook de T4 heeft). Dit is tuning incl. behoud van garantie, maar leg je wel dik 800 euro voor neer.

Een betrouwbare externe tuner brengt de T3 2.0T naar 229pk / 400nm koppel voor bedragen rond de 300 - 400 euro.

Maar stel nou dat je een probleem krijgt met de aandrijflijn of iets in de motor, wat misschien helemaal niets te maken heeft met de tuning, hoe groot is dan het risico dat de Volvo Dealer zegt dat je door tunen de garantievoorwaarden hebt verbroken en je nu zelf voor de kosten op draait?

Is het zinnig om dit uberhaupt met de dealer te bespreken of is dat slapende honden wakker maken?
En dus de slotvraag; zou jij wachten met tunen tot de garantietermijn is verlopen of zou je het wel aandurven toch te tunen?
Yskonyn -
Volvo V40 LSE 1.9D 116pk (140pk/340nm nu!), Black Sapphire Metallic, 17" Arcadia's (155.000km t/m 426.500km)
Volvo V60 T3 2.0T Polar+ Dynamic (2018), Onyx Black Metallic, 17" Rodinia velgen. (66.000 t/m heden)
Webdagboek!
Bandbox
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1507
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 19:42
10
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Martijn
Locatie: Pernis Rotterdam

Re: ECU Tuning en (fabrieks/dealer)garantie?

Bericht door Bandbox »

Dat er geen koppeltoename plaats vind heeft met je aandrijflijn te maken. De versnellingsbak kan hoogstwaarschijnlijk niet veel meer koppel aan.
Overigens is Polestar geen chiptuning maar een optimalisatie, er wordt veel meer aangepast en veranderd.

Ga je hem tunen buiten het kunnen van de auto, dan is het meer dan logisch dat je dealer er de handen vanaf trekt.
Yskonyn
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 11:58
15
Model: V60
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Robin

Re: ECU Tuning en (fabrieks/dealer)garantie?

Bericht door Yskonyn »

Ik waag te betwijfelen dat er niet meer koppel op de bak mag komen.
Alle ECU tuners die ik heb gesproken chippen allemaal naar 229pk en 400nm op deze motor en versnellingsbak.

Polestar is van Volvo zelf en de T3 handgeschakeld heeft dezelfde aandrijflijn als de T4 handgeschakeld. Hij wordt enkel softwarematig geknepen.

Tune je de T4 via Polestar dan komt er ineens wel een koppelverbetering uit.

Het lijkt me duidelijk dat het merk een differentiatie wil bewaken tussen de twee modellen, waarom zou je immers anders nog een T4 kopen?

Anyway, het is een beetje off topic. Het gaat erom of in algemene zin dealers snel de ‘u heeft de garantievoorwaarden overtreden’-kaart zullen trekken als je bij een externe partij je ECU hebt laten tunen.
Yskonyn -
Volvo V40 LSE 1.9D 116pk (140pk/340nm nu!), Black Sapphire Metallic, 17" Arcadia's (155.000km t/m 426.500km)
Volvo V60 T3 2.0T Polar+ Dynamic (2018), Onyx Black Metallic, 17" Rodinia velgen. (66.000 t/m heden)
Webdagboek!
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9435
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
13
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: ECU Tuning en (fabrieks/dealer)garantie?

Bericht door volvoS40 »

Ik de k dat volvo zelf je dot het beste kan vertellen.

In de hoofdzaak zal de garantie vervallen omdat je zelf aan de wagen knutselt, om het zo even te noemen.
Waarom zou dan een dealer, mocht er iets mis gaan, dan zijn handen aan iets willen branden wat ze niet hebben gedaan.

Veel fabrikanten doen dit, zie je niet alleen bij auto's, maar ook oa game consoles, hifi, compressors en ander gereedschap.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Yskonyn
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 11:58
15
Model: V60
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Robin

Re: ECU Tuning en (fabrieks/dealer)garantie?

Bericht door Yskonyn »

Als in de gebruiksovereenkomst of garantiebepaling staat dat een ECU software aanpassing in elk geval door Volvo gedaan dient te worden dan zijn we snel uitgepraat inderdaad.

Als dat echter nergens te vinden is dan was mijn punt meer dat je natuurlijk de pech kunt hebben op een ‘maandagochtend’ modelletje en er zaken stuk gaan die mogelijk geen moer met de ECU tuning te maken hebben.
Ik vroeg me dan af of de dealer snel zal vinden dat de ECU is overschreven en ze dat dan aangrijpen om onder de garantie uit te komen.
Yskonyn -
Volvo V40 LSE 1.9D 116pk (140pk/340nm nu!), Black Sapphire Metallic, 17" Arcadia's (155.000km t/m 426.500km)
Volvo V60 T3 2.0T Polar+ Dynamic (2018), Onyx Black Metallic, 17" Rodinia velgen. (66.000 t/m heden)
Webdagboek!
V40special
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: za 26 mar 2011, 15:55
13

Re: ECU Tuning en (fabrieks/dealer)garantie?

Bericht door V40special »

Tijdens uitlezen zien ze welke software er in alle modules staat. Dus je zult meteen door de mand vallen als je garantie gaat claimen bij Volvo, als blijkt dat een derde aan het motormanagement heeft lopen werken.

Daarnaast als je je auto naar de dealer brengt voor een beurt/reparatie en je je mond houdt, overschrijven ze je tuning met originele software tijdens een eventuele update. Dus zorg dat je een tuner zoekt die in zo'n situatie of gratis de tune herlaadt of je meldt de dealer dat ze geen update van het motormanagement mogen doen.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4748
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: ECU Tuning en (fabrieks/dealer)garantie?

Bericht door myalexx »

Die waarde die jij uit je 1,6 TE wilt persen lijkt me sowieso geen strak plan.. dan draait je waarschijnlijk je bak aan gort ( heb je al onderzocht hoeveel nm je bak aan kan ?? )

Als ik kijk bij een bekende goeie tuner die voornamelijk alleen Volvo doet die geeft veel logischere waarden aan..

Van 150pk 240nm --->> 190pk 340nm
Dat is een veel geloofwaardiger verhaal.

Natuurlijk kan je alles tot max doen, maar zoek je maximale of betrouwbaar??
Heb genoeg verhalen van die waarden van jou aangehoord en na 30km turbo kapot etc..

:-D :dance
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Yskonyn
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 11:58
15
Model: V60
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Robin

Re: ECU Tuning en (fabrieks/dealer)garantie?

Bericht door Yskonyn »

Myalexx, ik heb het niet over een 1.6TE. Ik heb een 2 liter 4 cilinder met een turbo en een M66 bak.
Die bak zit ook in een V40 D4 waar af fabriek al 400nm op wordt losgelaten.

Mijn data is gecheckt met dmv VIN nr bij een volvo specialist, dus ik weet waar ik over praat.

Nogmaals, het gaat niet om de details van het tunen. De vraag gaat over het verhaal van garantie icm tunen en ik geloof dat we daar inmiddels uit zijn; het lijkt me verstandig te wachten tot de dealer garantie verlopen is. :duimomhoog :-D
Yskonyn -
Volvo V40 LSE 1.9D 116pk (140pk/340nm nu!), Black Sapphire Metallic, 17" Arcadia's (155.000km t/m 426.500km)
Volvo V60 T3 2.0T Polar+ Dynamic (2018), Onyx Black Metallic, 17" Rodinia velgen. (66.000 t/m heden)
Webdagboek!
drlow
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: zo 07 aug 2011, 00:23
13
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Kerkrade

Re: ECU Tuning en (fabrieks/dealer)garantie?

Bericht door drlow »

Heel makkelijk.

Geen garantie.
Bovendien is interne garantie van die dealer want is een auto van meer dan 2 jaar oud begrijp ik.
V60 2.0 t3.

Als er wordt gechipt, wordt een beveiliging eruit gehaald, deze is iedere uitlezing weer aanwezig.

Zou ik het doen. JA :tumbup .

Ik heb zelf ook een t3 2.0 en deze is ook gechipt.
Op de testbank 230pk en 407nm. Een handbak kan meer aan dan een automaatbak.
Zolang je normaal rijd en hem warm rijdt zal er niets met je blok gebeuren. Want het onderblok is t/m een t5 gelijk.
Yskonyn
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 11:58
15
Model: V60
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Robin

Re: ECU Tuning en (fabrieks/dealer)garantie?

Bericht door Yskonyn »

Dank! Dat ik het ga laten doen is zeker, alleen ik ben niet bereid het risico op garantieproblemen te nemen, dus het zal even moeten wachten. :hand :dance
drlow schreef: vr 22 jul 2022, 17:00 Ik heb zelf ook een t3 2.0 en deze is ook gechipt.
Op de testbank 230pk en 407nm. Een handbak kan meer aan dan een automaatbak.
Zolang je normaal rijd en hem warm rijdt zal er niets met je blok gebeuren. Want het onderblok is t/m een t5 gelijk.
Hoe is het rijgedrag veranderd? Is hij een stuk nerveuzer geworden of valt dat reuze mee?

Op dit moment merk ik vooral in de 1e en 2e versnelling nogal wat turbolag, maar vanaf de 3e komt t koppel nu al goed vrij.
Yskonyn -
Volvo V40 LSE 1.9D 116pk (140pk/340nm nu!), Black Sapphire Metallic, 17" Arcadia's (155.000km t/m 426.500km)
Volvo V60 T3 2.0T Polar+ Dynamic (2018), Onyx Black Metallic, 17" Rodinia velgen. (66.000 t/m heden)
Webdagboek!
drlow
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: zo 07 aug 2011, 00:23
13
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Kerkrade

Re: ECU Tuning en (fabrieks/dealer)garantie?

Bericht door drlow »

Heel eerlijk.

Hij rijdt best nerveus.

De v40 2.0t 2004 is ook gechipt, en deze rijdt eigenlijk als origineel, alleen meer boost zeg maar altijd.

De v60 rijdt nu vooral in de 1 2 en 3 best nerveus.
Bij regen 1 en 2 wielspin, asr krijgt het niet geregeld zeg maar.
Bij onze auto is van weinig boost, in eens veel boost.
Ik weet er ondertussen mee te rijden. En dan merk je haast niets van het nerveuze.
Maar hij trekt behoorlijk veel harder dan een standaard t4 en t5. Je merkt dat dat origineel is en hier een hogere boost op zit

Ik weet niet hoe lang je de auto hebt, en wat de kmstand is. Maar als alles wel klopt, en geen olie verbruik. Dan verwacht ik ook geen motorslijtage.

Ook pas 1 keer een defecte motor gezien van de 0w20 generatie vanaf 2014-heden (benzines) heb ik het dan over
Plaats reactie