Luchtmassameter probleem op LPG, niet op benzine
-
- Idle
- Berichten: 83
- Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 17:28
- 11
- Model: V40
- Type: 1.8 Bi-Fuel
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Amstelveen
Luchtmassameter probleem op LPG, niet op benzine
Deze week heeft mijn V40 bi-fuel uit 2003 een nieuwe koppeling gekregen. Op benzine rijdt-ie weer als een zonnetje. Maar als ik op LPG overschakel dan mis ik vermogen en begint de motor onregelmatig te lopen en te schokken bij lage toerental in lage versnellingen. Niet handig als je langzaam door een bocht moet of op wil trekken bij het stoplicht.
Maar als ik op benzine overschakel trekt-ie weer prima op.
Ik heb de wagen uit laten lezen en hij geeft de melding dat het 'em in de luchtmassameter zit.
Deze kan ik vervangen maar is het niet iets anders?
Want hoe is het dan te verklaren dat de wagen op benzine wel probleemloos rijdt?
Maar als ik op benzine overschakel trekt-ie weer prima op.
Ik heb de wagen uit laten lezen en hij geeft de melding dat het 'em in de luchtmassameter zit.
Deze kan ik vervangen maar is het niet iets anders?
Want hoe is het dan te verklaren dat de wagen op benzine wel probleemloos rijdt?
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1507
- Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 19:42
- 10
- Model: C30
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: Martijn
- Locatie: Pernis Rotterdam
Re: Luchtmassameter probleem op LPG, niet op benzine
Is het een originele bi-fuel? Of een later ingebouwd systeem?
-
- Idle
- Berichten: 83
- Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 17:28
- 11
- Model: V40
- Type: 1.8 Bi-Fuel
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Amstelveen
Re: Luchtmassameter probleem op LPG, niet op benzine
Het is een originele bi-fuel, fabrieks-af ingebouwd.
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1507
- Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 19:42
- 10
- Model: C30
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: Martijn
- Locatie: Pernis Rotterdam
Re: Luchtmassameter probleem op LPG, niet op benzine
Vergeet die luchtmassameter, als die stuk is moet het op beide brandstoffen zijn.
Aangezien het een origineel af-fabrieks systeem is raad ik je aan om naar een specialist of dealer te gaan die VIDA heeft, die kan dan het LPG systeem ook uitlezen.
Aangezien het een origineel af-fabrieks systeem is raad ik je aan om naar een specialist of dealer te gaan die VIDA heeft, die kan dan het LPG systeem ook uitlezen.
-
- Idle
- Berichten: 83
- Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 17:28
- 11
- Model: V40
- Type: 1.8 Bi-Fuel
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Amstelveen
Re: Luchtmassameter probleem op LPG, niet op benzine
Goede tip, misschien moet ik langs de gasboer gaan.
We vreemd dat het probleem is ontstaan nadat er een nieuwe koppeling in zit.
Kan het daar mee te maken hebben? Of is het gewoon toevallige pech?
We vreemd dat het probleem is ontstaan nadat er een nieuwe koppeling in zit.
Kan het daar mee te maken hebben? Of is het gewoon toevallige pech?
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1507
- Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 19:42
- 10
- Model: C30
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: Martijn
- Locatie: Pernis Rotterdam
Re: Luchtmassameter probleem op LPG, niet op benzine
Lijkt me niet. Ik heb het toevallig met mijn 1.8 met Vialle LPi ook gehad, bleek een defecte injector. Dat zou je kunnen checken met een schroevendraaier en je oor erop leggen.
Ik weet overigens niet in hoeverre een LPG specialist het fabriekssysteem van Volvo in kan voor uitlezen, maar proberen kan altijd.
Ik weet overigens niet in hoeverre een LPG specialist het fabriekssysteem van Volvo in kan voor uitlezen, maar proberen kan altijd.
-
- Idle
- Berichten: 83
- Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 17:28
- 11
- Model: V40
- Type: 1.8 Bi-Fuel
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Amstelveen
Re: Luchtmassameter probleem op LPG, niet op benzine
Injector? Is dat wat anders dan de LPG pomp?
Want voor zover ik weet heeft de fabrieks-affe bi-fuel installatie van de V40 geen LPG pomp.
Met een schroevedraaier en je oor er op leggen? Hoe werkt dat? Ik probeer het me voor te stellen.
Ik heb trouwens een V50 met een LPI Vialle installatie gehad, maar met een 1.8 Ford motor bleek dat geen goed idee, daar had ik alleen maar problemen mee. De motor dronk ook veel olie, dat is meestal geen goed teken. Bij mijn V40 bi-fuel heb ik nog nooit olie hoeven bijvullen.
Achteraf bleek Ford en LPG een slechte combi te zijn en had ik beter een 2.4 Volvo motorblok moeten hebben.
Toen gewoon maar weer terug naar de V40 bi-fuel gegaan uit een zo laat mogelijk bouwjaar met zo weinig mogelijk km's.
Never change a winning team.
Wel jammer dat Volvo gestopt is met bi-fuel overigens.
Ik ga eerst die garage waar ik de koppeling heb laten doen er naar laten kijken want hopelijk valt het onder garantie van de koppeling.
Het probleem was er eerst immers niet.
Want voor zover ik weet heeft de fabrieks-affe bi-fuel installatie van de V40 geen LPG pomp.
Met een schroevedraaier en je oor er op leggen? Hoe werkt dat? Ik probeer het me voor te stellen.
Ik heb trouwens een V50 met een LPI Vialle installatie gehad, maar met een 1.8 Ford motor bleek dat geen goed idee, daar had ik alleen maar problemen mee. De motor dronk ook veel olie, dat is meestal geen goed teken. Bij mijn V40 bi-fuel heb ik nog nooit olie hoeven bijvullen.
Achteraf bleek Ford en LPG een slechte combi te zijn en had ik beter een 2.4 Volvo motorblok moeten hebben.
Toen gewoon maar weer terug naar de V40 bi-fuel gegaan uit een zo laat mogelijk bouwjaar met zo weinig mogelijk km's.
Never change a winning team.
Wel jammer dat Volvo gestopt is met bi-fuel overigens.
Ik ga eerst die garage waar ik de koppeling heb laten doen er naar laten kijken want hopelijk valt het onder garantie van de koppeling.
Het probleem was er eerst immers niet.
- Arie
- 40forum team
- Berichten: 5688
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
- 15
- Model: V40new
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Arie
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Luchtmassameter probleem op LPG, niet op benzine
Punt van de schroevendraaier op bijvoorbeeld een plek op je blok drukken en dan een oor op het handvat van de schroevendraaier leggen.
Dat is een techneuten stetoscoop
Gefabriceerd door op een glasplaatje te tikken
Dat is een techneuten stetoscoop
Gefabriceerd door op een glasplaatje te tikken
You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
Voorsteltopic <> Webdagboek
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
-
- Idle
- Berichten: 83
- Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 17:28
- 11
- Model: V40
- Type: 1.8 Bi-Fuel
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Amstelveen
Re: Luchtmassameter probleem op LPG, niet op benzine
Bedankt voor de tip, ik ga dit met mijn garage overleggen.
Wat bedoel je met "Gefabriceerd door op een glasplaatje te tikken"
Die snap ik niet helemaal
Wat bedoel je met "Gefabriceerd door op een glasplaatje te tikken"
Die snap ik niet helemaal
-
- Idle
- Berichten: 83
- Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 17:28
- 11
- Model: V40
- Type: 1.8 Bi-Fuel
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Amstelveen
Re: Luchtmassameter probleem op LPG, niet op benzine
Bedankt voor de tip, ik ga dit met mijn garage overleggen.
Wat bedoel je met "Gefabriceerd door op een glasplaatje te tikken"
Die snap ik niet helemaal.
Vraagje:
Wordt de luchtmassameter ook losgekoppeld bij het vervangen van de koppeling?
Moet er van het LPG systeem ook zaken worden losgekoppeld als je de koppeling vervangt?
Wat bedoel je met "Gefabriceerd door op een glasplaatje te tikken"
Die snap ik niet helemaal.
Vraagje:
Wordt de luchtmassameter ook losgekoppeld bij het vervangen van de koppeling?
Moet er van het LPG systeem ook zaken worden losgekoppeld als je de koppeling vervangt?
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9432
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 13
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Luchtmassameter probleem op LPG, niet op benzine
Alles wat boven de bak zit en hangt moet los, verwijderd worden of aan de kant.worden gelegd
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- Idle
- Berichten: 83
- Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 17:28
- 11
- Model: V40
- Type: 1.8 Bi-Fuel
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Amstelveen
Re: Luchtmassameter probleem op LPG, niet op benzine
...dus ook de LPG aansluitingen en de luchtmassameter.
Diezelfde garage was ook bezig met het vervangen van een koppeling van een V70. Dat was een stuk gecompliceerder want de hele motor moest een halve meter omlaag. Als je koppeling vervangen moet worden in je V70, dan ben je echt aan de beurt.
Diezelfde garage was ook bezig met het vervangen van een koppeling van een V70. Dat was een stuk gecompliceerder want de hele motor moest een halve meter omlaag. Als je koppeling vervangen moet worden in je V70, dan ben je echt aan de beurt.
- Mickos
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1407
- Lid geworden op: zo 14 apr 2013, 09:35
- 11
- Model: V40new
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: Michel
- Locatie: Waddinxveen
- Contacteer:
Re: Luchtmassameter probleem op LPG, niet op benzine
Dat is een standaard gegenereerde zin dit volgens mij door de app tapatalk onder elk bericht van iemand wordt gezet, verschilt per merk telefoon wat er als zin komt te staan. Heeft dus niks met je vraag te maken maar is een generiek iets.
-
- Idle
- Berichten: 83
- Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 17:28
- 11
- Model: V40
- Type: 1.8 Bi-Fuel
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Amstelveen
Re: Luchtmassameter probleem op LPG, niet op benzine
Zoiets vermoedde ik al; dat het niets met de inhoud van het bericht te maken had
- Arie
- 40forum team
- Berichten: 5688
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
- 15
- Model: V40new
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Arie
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Luchtmassameter probleem op LPG, niet op benzine
Klopt helemaal
You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
Voorsteltopic <> Webdagboek
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
-
- Idle
- Berichten: 83
- Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 17:28
- 11
- Model: V40
- Type: 1.8 Bi-Fuel
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Amstelveen
Re: Luchtmassameter probleem op LPG, niet op benzine
Uiteindelijke oplossing: koelvloeistof bleek niet op niveau
Hierdoor kon de door de motor opgewarmde koelvloeistof de LPG verdamper niet bereiken en werd deze niet genoeg verwarmd om de LPG te verdampen.
Gelukkig maar dat zoiets simpels het oploste, want de kosten van een nieuwe koppeling wilde ik alleen maar neertellen als ik op LPG kon blijven rijden.
Bedankt voor het meedenken en hopelijk heeft iemand met een soortgelijk probleem hier iets aan in de toekomst.
Hierdoor kon de door de motor opgewarmde koelvloeistof de LPG verdamper niet bereiken en werd deze niet genoeg verwarmd om de LPG te verdampen.
Gelukkig maar dat zoiets simpels het oploste, want de kosten van een nieuwe koppeling wilde ik alleen maar neertellen als ik op LPG kon blijven rijden.
Bedankt voor het meedenken en hopelijk heeft iemand met een soortgelijk probleem hier iets aan in de toekomst.
Laatst gewijzigd door Feddo op vr 15 jan 2021, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10741
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 15
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Luchtmassameter probleem op LPG, niet op benzine
Fijn dat het opgelost is en je geen grote kosten hebt gehad
-
- Idle
- Berichten: 83
- Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 17:28
- 11
- Model: V40
- Type: 1.8 Bi-Fuel
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Amstelveen
Re: Luchtmassameter probleem op LPG, niet op benzine
Alleen maar koelvloeistof er bij. Frappant dat de garage dit niet kon vinden, ook niet na 2x terug komen. Gelukkig heb ik een collega heb die docent op een automonteur opleiding is geweest. Die constateerde dit meteen. Nu rijdt-ie weer als een zonnetje op LPG.