Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke
-
- 5th Gear member
- Berichten: 854
- Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
- 15
- Model: S40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Danny
- Locatie: Nuenen
Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke
Vergeet ook zeker niet de looprol van de multieriem.
Zijn ook setjes van multieriem, spanner en looprol.
Voor de d-riem, waterpomp, spanner en riem.
Zijn ook setjes van multieriem, spanner en looprol.
Voor de d-riem, waterpomp, spanner en riem.
-
- Idle
- Berichten: 29
- Lid geworden op: za 28 jul 2018, 22:36
- 6
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Alkmaar
Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke
Eindelijk iemand.
Dank je Rene, dit wordt het.
Groet PawPatrol
Suprême Volvo Fanaticus
- jbruijs
- Beheerder
- Berichten: 1246
- Lid geworden op: za 04 jul 2015, 17:35
- 9
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Jelle
- Locatie: Druten (GLD)
- Contacteer:
Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke
INA wordt door volvo ook als OEM gebruikt voor bijvoorbeeld de spanrol. Dus idd prima spul
Volvo S40 2.0T //bouwjaar: 2003 (modeljaar: 2004) // motor: B4202T3 // versnellingsbak: AW55-50SN
Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
-
- 1st Gear member
- Berichten: 134
- Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 21:09
- 5
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Delluf "Shire"
Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke
Beste collega's,
Ik heb de hele boel momenteel uit elkaar liggen om de distributieriem, multiriem en vvt pulley te vervangen.
Alles is redelijk straight foreward, maar de krukas pulley krijg ik niet goed los (met een luchtsleutel). Is er speciaal gereedschap om de pulley te blokkeren bij het losdraaien, of is er een andere truc (behalve die enge met de startmotor )
Ik heb de hele boel momenteel uit elkaar liggen om de distributieriem, multiriem en vvt pulley te vervangen.
Alles is redelijk straight foreward, maar de krukas pulley krijg ik niet goed los (met een luchtsleutel). Is er speciaal gereedschap om de pulley te blokkeren bij het losdraaien, of is er een andere truc (behalve die enge met de startmotor )
- Kuip
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1999
- Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
- 13
- Model: V70
- Type: T4
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Feiko
- Locatie: Uithoorn
Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke
Die krukas pulley hoeft helemaal niet los om die dingen te vervangen.....
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek
-
- 1st Gear member
- Berichten: 134
- Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 21:09
- 5
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Delluf "Shire"
Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke
Ik had net zoiets al gelezen.
Ik ga dan eerst nog even verder prutsen. Scheelt weer wat werk zo
Ik ga dan eerst nog even verder prutsen. Scheelt weer wat werk zo
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9432
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 13
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke
Zit een klein plaatje onder de pully, zit vast met 2x m10 boutjes. Die verwijderen, en dan kan de riem er net langs gevoerd worden.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 134
- Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 21:09
- 5
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Delluf "Shire"
Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke
Thanks, is intussen verwijderd en ik kan weer door.
Kan ik de starterkrans ook nog blokkeren?
Ik heb de timing kit van Draper Tools, volgens mij zit er een pen om de starterkrans te blokkeren, maar waar?
Overigens als ik het metalen afdekkapje op de starterkrans nabij de aandrijfas loshaal zie ik wel iets van timing markeringen zitten. Kan ik die ook bebruiken i.p.v. die op de pulley?
Kan ik de starterkrans ook nog blokkeren?
Ik heb de timing kit van Draper Tools, volgens mij zit er een pen om de starterkrans te blokkeren, maar waar?
Overigens als ik het metalen afdekkapje op de starterkrans nabij de aandrijfas loshaal zie ik wel iets van timing markeringen zitten. Kan ik die ook bebruiken i.p.v. die op de pulley?
-
- Idle
- Berichten: 28
- Lid geworden op: ma 18 jan 2016, 20:22
- 8
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Breezand
Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke
Als je bij de starter krans een pen in kan doen is dat naar mijn weten een teken dat de krukaspoelie spieloos is, maar PH1 en PH2 van de x40 zijn naar mijn weten niet spieloos. Weet niet hoe dat met de PH3 gesteld is?
Wat ik altijd doe is de krukas/nokkenassen op de merktekens zetten, hightlighten d.m.v een banden stift en de riem losnemen.
Evt de nokkenas blokkeren met een tooltje.
Wat ik altijd doe is de krukas/nokkenassen op de merktekens zetten, hightlighten d.m.v een banden stift en de riem losnemen.
Evt de nokkenas blokkeren met een tooltje.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 134
- Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 21:09
- 5
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Delluf "Shire"
Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke
Nou, ik zie 123 even niet waar ik de blokkeerpen in moet steken, maar hij zat erbij in de timing kit (nokkenassen staan dus uiteraard geblokkeerd :-)
Maar bij de krukas pulley staat het merkteken op het blok en het V-tje op de pulley zo ver uit elkaar dat je gemakkelijk een kleine afleesfout maakt (parralax-fout)
Vandaar dat ik 'm liever even wil blokkeren
De Pulley:
De starterkrans.
Edit: Gevonden!
In dit zelfde draadje notabene
https://www.volvo40forum.nl/forum/viewt ... 8&p=380589
Maar bij de krukas pulley staat het merkteken op het blok en het V-tje op de pulley zo ver uit elkaar dat je gemakkelijk een kleine afleesfout maakt (parralax-fout)
Vandaar dat ik 'm liever even wil blokkeren
De Pulley:
De starterkrans.
Edit: Gevonden!
In dit zelfde draadje notabene
https://www.volvo40forum.nl/forum/viewt ... 8&p=380589
-
- 1st Gear member
- Berichten: 134
- Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 21:09
- 5
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Delluf "Shire"
Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke
Nou, het was een hele bevalling zo'n eerste keer, maar de boel zit weer in elkaar, draait weer, en ook belangrijk: Ik heb geen onderdelen overgehouden
1e testrit in principe goed, maar ik vind 'm toch niet lekker lopen.
Het blijk nu dat de VVT (die ik dus zelf heb gemarkeerd zodat hij identiek is aan de oude) 1 tandje is versprongen, of niet.... Het is maar hoe je het bekijkt.
Aangezien het VVT tandwiel los op de as zit, zodat de vanen hun werk kunnen doen en de zaak met oliedruk kan worden afgesteld: wordt de vrije slag door veerspanning in de uitgangspositie gehouden?
Dit zodat bij montage de timing goed geborgd blijft totdat de riem weer in positie is.
Het getik is overigens keurig verdwenen :-)
1e testrit in principe goed, maar ik vind 'm toch niet lekker lopen.
Het blijk nu dat de VVT (die ik dus zelf heb gemarkeerd zodat hij identiek is aan de oude) 1 tandje is versprongen, of niet.... Het is maar hoe je het bekijkt.
Aangezien het VVT tandwiel los op de as zit, zodat de vanen hun werk kunnen doen en de zaak met oliedruk kan worden afgesteld: wordt de vrije slag door veerspanning in de uitgangspositie gehouden?
Dit zodat bij montage de timing goed geborgd blijft totdat de riem weer in positie is.
Het getik is overigens keurig verdwenen :-)
- Horecaspoilert
- Supporting Member
- Berichten: 353
- Lid geworden op: di 16 aug 2016, 21:44
- 8
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: André
- Locatie: Tholen, Zeeland
Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke
De vvt keert vanzelf terug naar het nulpunt, zonder veerdruk. Als de olie niet meer naar de vvt gestuurd wordt draait de vvt zichzelf terug door interne weerstand. Er zit een klein nokje in de buitenrand van de vvt met een veertje er achter. Dat nokje valt dan in de binnenrand waardoor de boel miet gaat lopen klapperen. Het nokje wordt weer uit de binnenring geperst met olie als de vvt-solenoid open gaat, de vvt vult zichzelf met olie en perst de schotten naar de andere positie zodat de binnenring verloopt ten opzichte van de buitenring. Hierdoor verandert de timing.
De vvt verslijt dus doordat de schotten uitslijten in de buitenring, de veertjes achter de schotten verslijten en de borgpen slijt in in de binnenring. Ook kan de afdichting van de borgpen met veer gaan lekken waardoor de olie uit de vvt loopt, maar dat komt gelukkig heel weinig voor.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De vvt verslijt dus doordat de schotten uitslijten in de buitenring, de veertjes achter de schotten verslijten en de borgpen slijt in in de binnenring. Ook kan de afdichting van de borgpen met veer gaan lekken waardoor de olie uit de vvt loopt, maar dat komt gelukkig heel weinig voor.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- 1st Gear member
- Berichten: 134
- Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 21:09
- 5
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Delluf "Shire"
Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke
Ah ok, merci, dat is dan helder.
Ik zet 'm nog even op tijd en kijk dan of de nokkenassen achter nog in positie staan. Als dat zo is dan zit het gewoon goed.
Ik dacht namelijk ergens gelezen te hebben dat je bij het op tijd zetten de krukas 1/4 slag te ver moet draaien en dan weer terug draaien op tijd om de VVT te resetten.
Maar ik begrijp nu dat deze bij het afzetten altijd op dezelfde '0' positie zit geborgd?
Ik zet 'm nog even op tijd en kijk dan of de nokkenassen achter nog in positie staan. Als dat zo is dan zit het gewoon goed.
Ik dacht namelijk ergens gelezen te hebben dat je bij het op tijd zetten de krukas 1/4 slag te ver moet draaien en dan weer terug draaien op tijd om de VVT te resetten.
Maar ik begrijp nu dat deze bij het afzetten altijd op dezelfde '0' positie zit geborgd?
- Horecaspoilert
- Supporting Member
- Berichten: 353
- Lid geworden op: di 16 aug 2016, 21:44
- 8
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: André
- Locatie: Tholen, Zeeland
Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke
Voor zover ik van de volvo specialist heb gehoord staat de vvt bij levering altijd in de nulstand. Vraag voor de zekerheid anders even na bij Ivar (volvos40) hij heeft er al heel wat gedaan...
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- Supporting Member
- Berichten: 1115
- Lid geworden op: do 29 dec 2016, 13:24
- 7
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2008
- Roepnaam: Paul
- Locatie: Oud-Beijerland
- Contacteer:
Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke
Bij mij moeten er 3 keerringen vervangen worden en distributieset ik rij al 2 jaar zo maar nu wordt het wel erg nattig vvt is nog goed
Verstuurd vanaf mijn H8324 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn H8324 met Tapatalk
-
- Engine off
- Berichten: 7
- Lid geworden op: di 25 okt 2016, 20:18
- 8
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1997
distributie
Hallo,
ik wil binnenkort de distributieriem waterpomp en rollen gaan vervangen van volvo s40 1997,
Kan iemand mij vertellen of de poelie er ook af moet of kan de riem er tussen door,vast bedankt.
ik wil binnenkort de distributieriem waterpomp en rollen gaan vervangen van volvo s40 1997,
Kan iemand mij vertellen of de poelie er ook af moet of kan de riem er tussen door,vast bedankt.
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9432
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 13
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke
Kan er tussen door, poelie hoeft er niet af.
Check wel even of je een mechanische of hydraulische spanner hebt...
1996/1997 - hydraulische
1997/2004 - mechanische
Check wel even of je een mechanische of hydraulische spanner hebt...
1996/1997 - hydraulische
1997/2004 - mechanische
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- Engine off
- Berichten: 7
- Lid geworden op: di 25 okt 2016, 20:18
- 8
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1997
-
- Engine off
- Berichten: 18
- Lid geworden op: di 10 jan 2017, 20:22
- 7
- Model: V40
- Bouwjaar: 1997
- Roepnaam: Thomas
Distributie set
Hoi,
Bij mijn V40 bouwjaar 1997 is kennelijk nog nooit de distributie en of waterpomp vervangen.
Kilometerstand 232797
Misschien is het wel gebeurd maar bij navraag bij de vorige eigenaren en garages waar de wagen in onderhoud is geweest kunnen ze daar geen info over vinden. Tijd om actie te ondernemen!!!
Nu ben ik bezig geweest een set te zoeken maar kom op de volgende vragen/keuzes
Aantal tanden 148 of 142 ??
Spanrol of automatische spanner?? (Zou ik moeten kunnen zien zitten)
Mijn voorkeur gaat uit naar een set van continental (142 tanden en spanrol) omdat ik met mijn VW T4 daar goede ervaringen mee heb.
Ik lees op het forum iets over een VVT ? Heb ik dat in mijn 23 jarige omaatje ook? Of is dat iets voor de nieuwere modellen?
Nog bijzonderheden bij de montage. Zo kritisch als bij mijn 5 cilinder Tdi kan de timing niet zijn denk ik.
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen want ik rij wel met geknepen billen
Vast bedankt Thomas
Bij mijn V40 bouwjaar 1997 is kennelijk nog nooit de distributie en of waterpomp vervangen.
Kilometerstand 232797
Misschien is het wel gebeurd maar bij navraag bij de vorige eigenaren en garages waar de wagen in onderhoud is geweest kunnen ze daar geen info over vinden. Tijd om actie te ondernemen!!!
Nu ben ik bezig geweest een set te zoeken maar kom op de volgende vragen/keuzes
Aantal tanden 148 of 142 ??
Spanrol of automatische spanner?? (Zou ik moeten kunnen zien zitten)
Mijn voorkeur gaat uit naar een set van continental (142 tanden en spanrol) omdat ik met mijn VW T4 daar goede ervaringen mee heb.
Ik lees op het forum iets over een VVT ? Heb ik dat in mijn 23 jarige omaatje ook? Of is dat iets voor de nieuwere modellen?
Nog bijzonderheden bij de montage. Zo kritisch als bij mijn 5 cilinder Tdi kan de timing niet zijn denk ik.
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen want ik rij wel met geknepen billen
Vast bedankt Thomas
Met vriendelijke groet,
Thomas
Thomas
- Mickos
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1407
- Lid geworden op: zo 14 apr 2013, 09:35
- 11
- Model: V40new
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: Michel
- Locatie: Waddinxveen
- Contacteer:
Re: Distributie set
VVT heb je niet, dat is voornamelijk weggelegd voor de Phase 2 modellen.