Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur
- Bramzel
- Supporting Member
- Berichten: 2165
- Lid geworden op: do 01 sep 2016, 11:21
- 8
- Roepnaam: Bram
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur
Er zouden verlagingsveren onder kunnen zitten? Dan gebruik je gewoon de normale schokbrekers.
Wagenpark: '12 Ford Focus 1.6 EcoBoost - '07 Citroën C1 1.0
Voorheen: '02 Volvo V40 2.0 - '04 Hyundai Getz 1.3i
Instagram: @brambo.jpg
Voorheen: '02 Volvo V40 2.0 - '04 Hyundai Getz 1.3i
Instagram: @brambo.jpg
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
- 12
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Johan
- Locatie: Breda
Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur
In je voorstel topic heb je het over mogelijk een Sports Edition.
Hier staat wat uitleg: https://www.volvo40forum.nl/forum/viewt ... 88#p362694
Een orginele Sports Edition heft in kleur gespoten bumperlip en zijdorpels en is pas in febr 2003 aangekondigd door Volvo.
Anders moet je dat stukje even lezen. Met de zoekfunctie vind je ook wel meer informative.
Hier staat wat uitleg: https://www.volvo40forum.nl/forum/viewt ... 88#p362694
Een orginele Sports Edition heft in kleur gespoten bumperlip en zijdorpels en is pas in febr 2003 aangekondigd door Volvo.
Anders moet je dat stukje even lezen. Met de zoekfunctie vind je ook wel meer informative.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
- texaco
- Veteraan
- Berichten: 4923
- Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
- 11
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Nico
- Locatie: Gavere (B)
- Contacteer:
Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur
Ik heb even je schokdemper opgezocht (monroe 23930), deze gaf als crossreferentie Volvo partnr 30618110, en dat behoord toe aan een wagen met op het typeplaatje de vermelding "-2002, MARKED 1A, 2A, 3A, 4A", dus een comfort chassis.
Kijk voor de zekerheid even je typeplaatje na wat daar staat, wie weet zijn er verkeerde dempers gemonteerd.
Kijk voor de zekerheid even je typeplaatje na wat daar staat, wie weet zijn er verkeerde dempers gemonteerd.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 854
- Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
- 15
- Model: S40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Danny
- Locatie: Nuenen
Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur
Dat is kleurcodering orange orange voor de Achterveer
-
- Idle
- Berichten: 58
- Lid geworden op: ma 19 mar 2018, 20:00
- 6
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2004
Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur
Schokbrekers waren nog goed. Rechtsachter en rechtsvoor bleken gebroken. Beide achterveren vervangen voor normale (Monroe’s) en rechtsvoor van een donor. Achter ligt hij gewoon 5 cm hoger nu en voor gewoon hetzelfde. Al met al een fijne oplossing en hij rijdt weer heerlijk. Van de week nog even laten uitlijnen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
V40 2004 1.9d
-
- Idle
- Berichten: 32
- Lid geworden op: za 09 apr 2016, 10:14
- 8
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2005
- Locatie: Lelystad
Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur
Ik heb de linker voor schokbreker en veer vervangen van mijn V40 2004, voor een Monroe 16797 schokbreker en de Monroe SP3490 veer.
Met de montage heb ik rekening gehouden met de 20 graden verdraaiing van de boven veerhouder, maar de veer staat iets buiten de schokbreker en daardoor komt hij tegen het chassis. Ik heb hem nog een keer uitelkaar gehaald en opnieuw gemonteerd maar het probleem blijft.
Iemand een idee wat hier mis gaat? Misschien een verkeerde veer of schokbreker geleverd gekregen???
Met de montage heb ik rekening gehouden met de 20 graden verdraaiing van de boven veerhouder, maar de veer staat iets buiten de schokbreker en daardoor komt hij tegen het chassis. Ik heb hem nog een keer uitelkaar gehaald en opnieuw gemonteerd maar het probleem blijft.
Iemand een idee wat hier mis gaat? Misschien een verkeerde veer of schokbreker geleverd gekregen???
Volvo 480 2.0 GT 1995
Volvo 440 2.0 1996 TE KOOP
Honda XVR 750 Africa Twin 1998
Volvo V40 2.0 2005
Volvo 440 2.0 1996 TE KOOP
Honda XVR 750 Africa Twin 1998
Volvo V40 2.0 2005
- opaslof
- 1st Gear member
- Berichten: 152
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
- 13
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Huizen
Re: Soort schokdempers gemonteerd achter, Nivomats of niet.
ik heb wat raars: heb ik net beide veerpoten achter vernieuwd en geplaatst, auto op de wielen gezet, en dan zie ik dit binnen in de auto:
Ik heb de achokdempers precies zo opgebouwd en gemonteerd als de oude. Maar hij staat ook erg hoog op de pootjes (carsupport 3901PER verzwaarde veren I.v.m. 67l gastank - P.S. De krik staat alleen onder de losse uitlaatdemper):
Wat ik t.o.v. onderstaand plaatje mis is een aantal onderdelen bovenaan. M.n. onderdeel 6. En onderdelen 8 en 10 herken ik niet. En onderdeel 13 kan ik vrij omhoog en omlaag schuiven.
Ik sta op het punt om de hele ophanging die ik ook heb vervangen te gaan vastdraaien op moment, maar eerst de vraag wat hier is misgegaan. Moet de veerpoot er weer onder vandaan? Had ik de veer nog strakker moeten inspannen en moet de topmoer zover worden ingedraaid tot de aanslag op de demperstang?
Dan komt er wel een heel stuk draadeind bovenuit steken. Heb ik nog niet eerder ergens gezien.
Oftewel: hellup! Wat is hier misgegaan???
Ik heb de achokdempers precies zo opgebouwd en gemonteerd als de oude. Maar hij staat ook erg hoog op de pootjes (carsupport 3901PER verzwaarde veren I.v.m. 67l gastank - P.S. De krik staat alleen onder de losse uitlaatdemper):
Wat ik t.o.v. onderstaand plaatje mis is een aantal onderdelen bovenaan. M.n. onderdeel 6. En onderdelen 8 en 10 herken ik niet. En onderdeel 13 kan ik vrij omhoog en omlaag schuiven.
Bij mij zit het meer zo:
Ik sta op het punt om de hele ophanging die ik ook heb vervangen te gaan vastdraaien op moment, maar eerst de vraag wat hier is misgegaan. Moet de veerpoot er weer onder vandaan? Had ik de veer nog strakker moeten inspannen en moet de topmoer zover worden ingedraaid tot de aanslag op de demperstang?
Dan komt er wel een heel stuk draadeind bovenuit steken. Heb ik nog niet eerder ergens gezien.
Oftewel: hellup! Wat is hier misgegaan???
- opaslof
- 1st Gear member
- Berichten: 152
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
- 13
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Huizen
Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur
Storm in een glas water. Sorry daarvoor. Lichte paniek ivm vakantie....
Het lijk erop dat het wel meevalt met het stuk draadeind bovenop de gasveer. Ik dacht dat dat wel iets van 10 cm was. Maar als ik m volledig aandraai tot ie niet verder kan, 25Nm volgens vadis, dan kom ik zo uit:
En dan zit ook onderdeel netjes 13 vast.
Enige is dat rechtsachter wel kraakt bij uitveren. Ik gooi het maar op oud rubber omdat ik de top mount en rubberen ring heb hergebruikt i.p.v. vernieuwd. Als dat zo blijft dan kijk ik daar na de vakantie weer naar.
Goed, dan nu maar de rest gaan vastzetten.
Het lijk erop dat het wel meevalt met het stuk draadeind bovenop de gasveer. Ik dacht dat dat wel iets van 10 cm was. Maar als ik m volledig aandraai tot ie niet verder kan, 25Nm volgens vadis, dan kom ik zo uit:
En dan zit ook onderdeel netjes 13 vast.
Enige is dat rechtsachter wel kraakt bij uitveren. Ik gooi het maar op oud rubber omdat ik de top mount en rubberen ring heb hergebruikt i.p.v. vernieuwd. Als dat zo blijft dan kijk ik daar na de vakantie weer naar.
Goed, dan nu maar de rest gaan vastzetten.
- RikJ
- 1st Gear member
- Berichten: 112
- Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 20:43
- 13
- Model: V50
- Bouwjaar: 2008
- Locatie: Eindhoven
Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur
Ik ben op zoek naar een samenstellingstekening van mijn schokdemper (rechtsvoor). De volgende gegevens zijn volgens mij van belang:
- V40 uit 2002
- 1.9D 115pk D4192T3
- Front spring struts 4C -> Sport
- Front anti-roll bar V -> Sport 19mm
Kan iemand me hier mee helpen?
- V40 uit 2002
- 1.9D 115pk D4192T3
- Front spring struts 4C -> Sport
- Front anti-roll bar V -> Sport 19mm
Kan iemand me hier mee helpen?
-
- Idle
- Berichten: 34
- Lid geworden op: vr 13 nov 2015, 17:45
- 8
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Apeldoorn
Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur
Ik wil mijn schokdempers rondom vervangen, te beginnen met voor.
Het klapt allemaal wat teveel door en het zou de wegligging moeten verbeteren.
We hebben deze V40 1.9D uit 2004 voor woon/werk, we hebben al een hobbywagen (244), dus gewoon kilometers vreten:
standaard/vervangingskwaliteit is goed genoeg, alle beurtjes geven, ik wil reparaties maar 1 keer doen, en verder zo laag mogelijke onderhoudskosten per kilometer.
Dan kom ik met prijs/kwaliteit zoektocht op alle webshops i.c.m. de info in dit topic uit op:
- Schokdempers Monroe
- Veerpootschotel Sachs, zie vraag
- Veerpootlager SKF of Monroe, zie vraag
- Stofkap Monroe
Paar vraagjes:
1) Monroe Comfort line is duurder dan Monroe Sports line, en waarom zou ik meer uitgeven dan noodzakelijk.
Weet iemand of ik Monroe Sports line dempers kan gebruiken, zelfs al zou ik er nu Comfort line onder hebben zitten?
2) Wat kan er slijten aan de schotel? Het lager vervang je nl. apart.
3) Er zijn 2 veerpootlagers beschikbaar voor bj 2004:
a. en
b.
En ze lijken niet op elkaar. Ik vind het in de exploded views in dit topic ook niet duidelijk terug.
Is de ene 1996-2000 en de ander 2000-2004?
4) Wat mis ik nog in het rijtje?
Ik moet het chassisnummer nog even nakijken.
Mijn vaste webshops voor de 244 (Nordicar, Skandix, Scandcar, etc.) doen niet veel met de V40 of zijn 2 x zo duur, dus daar kom ik niet veel verder mee.
Alvast bedankt!
Het klapt allemaal wat teveel door en het zou de wegligging moeten verbeteren.
We hebben deze V40 1.9D uit 2004 voor woon/werk, we hebben al een hobbywagen (244), dus gewoon kilometers vreten:
standaard/vervangingskwaliteit is goed genoeg, alle beurtjes geven, ik wil reparaties maar 1 keer doen, en verder zo laag mogelijke onderhoudskosten per kilometer.
Dan kom ik met prijs/kwaliteit zoektocht op alle webshops i.c.m. de info in dit topic uit op:
- Schokdempers Monroe
- Veerpootschotel Sachs, zie vraag
- Veerpootlager SKF of Monroe, zie vraag
- Stofkap Monroe
Paar vraagjes:
1) Monroe Comfort line is duurder dan Monroe Sports line, en waarom zou ik meer uitgeven dan noodzakelijk.
Weet iemand of ik Monroe Sports line dempers kan gebruiken, zelfs al zou ik er nu Comfort line onder hebben zitten?
2) Wat kan er slijten aan de schotel? Het lager vervang je nl. apart.
3) Er zijn 2 veerpootlagers beschikbaar voor bj 2004:
a. en
b.
En ze lijken niet op elkaar. Ik vind het in de exploded views in dit topic ook niet duidelijk terug.
Is de ene 1996-2000 en de ander 2000-2004?
4) Wat mis ik nog in het rijtje?
Ik moet het chassisnummer nog even nakijken.
Mijn vaste webshops voor de 244 (Nordicar, Skandix, Scandcar, etc.) doen niet veel met de V40 of zijn 2 x zo duur, dus daar kom ik niet veel verder mee.
Alvast bedankt!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 854
- Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
- 15
- Model: S40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Danny
- Locatie: Nuenen
Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur
Ik zou een set van SKF nemen, topmount en lager. (Witte op jouw foto). Dit is origineel ook gemonteerd
-
- 1st Gear member
- Berichten: 152
- Lid geworden op: za 11 okt 2014, 13:00
- 10
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2003
Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur
Top lager is de witte. Topmount heeft een rubber waarin de schokbreker nog enigszins kan bewegen. Een nieuw rubber is dan dus stijver.
Onlangs ook in mijn Phase II 2003 laten vervangen. Echter een ervaringswaarschuwing voor het vervangen van de topmount en lager. Kies hiervoor echt origineel Volvo. Prijzen zijn niet enorm hoog, maar dan zit het echt goed. De eerste ronde is bij mij ook vervangen door imitatie met regelmatig enorm kraken en knarsen tot gevolg. Origineel Volvo en alles zit nu perfect. Vergeet niet dat als dit fout zit je je hele poten weer er af moet halen en alles weer moet laten uitlijnen voor ca €65,-.
Verder zou ik bij niet originele Volvo schokbrekers en veren willen adviseren de rubberslang om de winding in de onderste schotel ook te vervangen. Als je deze niet monteert klakt de veer soms in de schotels bij scherp insturen en op een drempel. Bij mij kon ik de veer zelfs draaien in de schotels als de auto op de grond stond.
Heb zelf nieuwe Monroe schokbrekers comfort line en Sachs veren aan de voorzijde.
Onlangs ook in mijn Phase II 2003 laten vervangen. Echter een ervaringswaarschuwing voor het vervangen van de topmount en lager. Kies hiervoor echt origineel Volvo. Prijzen zijn niet enorm hoog, maar dan zit het echt goed. De eerste ronde is bij mij ook vervangen door imitatie met regelmatig enorm kraken en knarsen tot gevolg. Origineel Volvo en alles zit nu perfect. Vergeet niet dat als dit fout zit je je hele poten weer er af moet halen en alles weer moet laten uitlijnen voor ca €65,-.
Verder zou ik bij niet originele Volvo schokbrekers en veren willen adviseren de rubberslang om de winding in de onderste schotel ook te vervangen. Als je deze niet monteert klakt de veer soms in de schotels bij scherp insturen en op een drempel. Bij mij kon ik de veer zelfs draaien in de schotels als de auto op de grond stond.
Heb zelf nieuwe Monroe schokbrekers comfort line en Sachs veren aan de voorzijde.
-
- Idle
- Berichten: 69
- Lid geworden op: vr 18 mar 2016, 18:56
- 8
- Model: V40
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Amsterdam
Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur
Ik heb een V40 phase II 2001 met een 2a (Comfort Line) onderstel. Ik moet nu (alleen aan de voorkant) nieuwe schokdempers plaatsen omdat de oude op zijn. Kan ik zonder problemen Monroe Sportsline schokdempers plaatsen en kan iemand me vertellen wat het verschil is?
En hoe essentieel is het dat de boel opnieuw wordt uitgelijnd?
En hoe essentieel is het dat de boel opnieuw wordt uitgelijnd?
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1507
- Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 19:42
- 10
- Model: C30
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: Martijn
- Locatie: Pernis Rotterdam
Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur
Volgens mij moeten die gewoon passen. Aangezien je alle loshaalt daar en natuurlijk niet meer op de millimetee nauwkeurig terugplaatst is het wel degelijk ten zeerste aan te raden de boel uit te lijnen.
-
- Idle
- Berichten: 69
- Lid geworden op: vr 18 mar 2016, 18:56
- 8
- Model: V40
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Amsterdam
Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur
Ja op kenteken krijg ik zowel comfort line als sportsline aangeboden bij verschillende webshops. En ik vroeg me af wat het verschil is aangezien op mijn auto standaard de comfortline is geplaatst.
Ik vermoed dat het enig verschil is dat de sportsline wat stijver is, qua vering. Maar dat ze verder hetzelfde zijn. Wel vroeg ik me af of het wel combineert met de comfortline schokdempers achter.
Iemand?
Ik vermoed dat het enig verschil is dat de sportsline wat stijver is, qua vering. Maar dat ze verder hetzelfde zijn. Wel vroeg ik me af of het wel combineert met de comfortline schokdempers achter.
Iemand?
-
- Engine off
- Berichten: 11
- Lid geworden op: zo 30 jun 2019, 09:41
- 5
- Model: V40
- Bouwjaar: 2003
Veerpoot links-achter.
Goedemorgen,
Graag jullie hulp bij mijn vraag over welk type veerpoot er onder mijn 'nieuwe' V40 moet.
Heb hem afgelopen week aangeschaft, nu blijkt de veer gebroken. Ik lees ergens iets over twee verschillende modellen soorten veerpoten.
Welke heb ik nodig? Kenteken 92-LZ-FG, juni 2003, benzine.
Mocht er nog een enthousiaste liefhebber en monteur aanwezig zijn die hem graag voor me wil monteren, nog beter.
Alvast bedankt.
Groet.
Graag jullie hulp bij mijn vraag over welk type veerpoot er onder mijn 'nieuwe' V40 moet.
Heb hem afgelopen week aangeschaft, nu blijkt de veer gebroken. Ik lees ergens iets over twee verschillende modellen soorten veerpoten.
Welke heb ik nodig? Kenteken 92-LZ-FG, juni 2003, benzine.
Mocht er nog een enthousiaste liefhebber en monteur aanwezig zijn die hem graag voor me wil monteren, nog beter.
Alvast bedankt.
Groet.
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
- 12
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Johan
- Locatie: Breda
Re: Veerpoot links-achter.
Even je woonplaats in je profiel of hier vermelden.
(Daar kun je ook motor type en aandrijving in kwijt.)
Er zijn wel een paar forum monteurs hier.
(Daar kun je ook motor type en aandrijving in kwijt.)
Er zijn wel een paar forum monteurs hier.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
- R.O.B
- Veteraan
- Berichten: 9687
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
- 15
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Veldhoven
- Contacteer:
Re: Veerpoot links-achter.
Als je even zoekt, er staat veel info op het forum:
viewtopic.php?f=32&t=686
viewtopic.php?f=42&t=4644
viewforum.php?f=103
viewtopic.php?f=32&t=686
viewtopic.php?f=42&t=4644
viewforum.php?f=103
-
- Idle
- Berichten: 35
- Lid geworden op: vr 19 jun 2020, 17:23
- 4
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2004
Shockbrekers voor
Dag,
Ik moet de shockbrekers voor in mijn Volvo V40 2002 vervangen. Ik heb dat ooit op en V70 van 2000 gedaan en het lijkt mij redelijk vergelijkbaar. Maar ik zou toch heel graag jullie vragen welke stukken bovenop de shockbreker en de bovenste steunlager jullie aanraden dat ik tegelijkertijd vervangt.
George
Ik moet de shockbrekers voor in mijn Volvo V40 2002 vervangen. Ik heb dat ooit op en V70 van 2000 gedaan en het lijkt mij redelijk vergelijkbaar. Maar ik zou toch heel graag jullie vragen welke stukken bovenop de shockbreker en de bovenste steunlager jullie aanraden dat ik tegelijkertijd vervangt.
George
Volvo V40 2.0T auto Shappire Black
- jbruijs
- Beheerder
- Berichten: 1246
- Lid geworden op: za 04 jul 2015, 17:35
- 9
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Jelle
- Locatie: Druten (GLD)
- Contacteer:
Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur
Dat ligt eraan hoeveel je er aan uit wil geven.... als je toch alles los moet gooien zou ik gelijk alles meenemen. Daarmee bedoel ik het lager en alle rubbers. Metalen delen kun je hergebruiken als deze nog in orde zijn. En voor een paar tientjes heb je ook nieuwe veren...ik bedoel maar. Als je dan toch bezig bent
Maar ja wat ik al zei, het is wat je ervoor over hebt
Maar ja wat ik al zei, het is wat je ervoor over hebt
Volvo S40 2.0T //bouwjaar: 2003 (modeljaar: 2004) // motor: B4202T3 // versnellingsbak: AW55-50SN
Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001