Alle vragen mbt chippen van NIET turbo motoren (1.8, 2.0 enz

Alles over aanpassingen aan het motor management systeem. Chip, Piggybag, enz
Gebruikersavatar
Rubenvb
Idle
Idle
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 26 feb 2016, 13:27
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Re: Alle vragen mbt chippen van NIET turbo motoren (1.8, 2.0 enz

Bericht door Rubenvb »

EnigmaEll schreef:Maar hoe is die ECU los gepeuterd dan?
Want die zit gegoten namelijk..
Hebben ze niet, dmv een piggybank hebben ze het gedaan die dus tussen de luchtmassa meter zit. en het is zeker merkbaar! ik heb namelijk een automaat en door de chiptuning krijgt hij ruim 10% meer koppel onderin waardoor de automaat veel lekkerder schakelt, hij beter van zn plek komt en nu de 2 liter blokken er uit trekt (lukt m net :P)
Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4768
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: Alle vragen mbt chippen van NIET turbo motoren (1.8, 2.0 enz

Bericht door EnigmaEll »

Ahh, dus toch de powerbox (variant).
Dat heb ik ook overwogen, maar snel laten varen i.v.m. het feit dat je de levensduur van je motor en uitlaatsysteem verkort.
Maar goed, de verhalen hierover zijn wisselend, ook wat men beweerd.
Zolang jij er content mee bent, is dat wat telt. Maar houdt dus de mogelijke risico's wel voor ogen.
Gebruikersavatar
Rubenvb
Idle
Idle
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 26 feb 2016, 13:27
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Re: Alle vragen mbt chippen van NIET turbo motoren (1.8, 2.0 enz

Bericht door Rubenvb »

EnigmaEll schreef:Ahh, dus toch de powerbox (variant).
Dat heb ik ook overwogen, maar snel laten varen i.v.m. het feit dat je de levensduur van je motor en uitlaatsysteem verkort.
Maar goed, de verhalen hierover zijn wisselend, ook wat men beweerd.
Zolang jij er content mee bent, is dat wat telt. Maar houdt dus de mogelijke risico's wel voor ogen.
over de risico's heb je gelijk, tenminste als je dit bij een houtje touwtje tuner laat doen. door deze powerbank hou je je boordcomputer origineel en heb je dus geen aanpassingen op je boordnet.
En omdat deze tuner niet het maximale uit de auto haalt blijft hij zonder problemen na behoren werken.
Gebruikersavatar
ronker
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 17:49
8
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ronald
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: Alle vragen mbt chippen van NIET turbo motoren (1.8, 2.0 enz

Bericht door ronker »

Rubenvb schreef:
EnigmaEll schreef:Maar hoe is die ECU los gepeuterd dan?
Want die zit gegoten namelijk..
Hebben ze niet, dmv een piggybank hebben ze het gedaan die dus tussen de luchtmassa meter zit. en het is zeker merkbaar! ik heb namelijk een automaat en door de chiptuning krijgt hij ruim 10% meer koppel onderin waardoor de automaat veel lekkerder schakelt, hij beter van zn plek komt en nu de 2 liter blokken er uit trekt (lukt m net :P)
Kan me voorstellen dat het merkbaar is maar dit is echt niet de slimste manier om meer vermogen te krijgen. Zo'n piggyback foolt je ECU door verkeerde waardes (inlaattemp. airflow enz.) door te geven. Lucht/ brandstof mengsel kan zo nooit optimaal worden waardoor je de ene keer te rijk (meestal, vandaar meer power onderin) en de andere keer te arm draait. Je wilt niet weten wat er gebeurt als je ff wat langer doorrijdt op hoge snelheid met een te arm mengsel, ik heb al gaten in zuigers gezien hierdoor, drijfstangen door het carter enz. :tumbdown
Truus = V40 T4 is opgevolgd door;
Suus = S70 2.5 TDI AT is opgevolgd door;
Guus (was teveel mee mis onderhuids, verhuisd naar de eeuwige jachtvelden) is opgevolgd door;
BoB = V40 2.0t (nieuw projectje)
Enneh, met een aanloopje lukt alles.........
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9432
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
13
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alle vragen mbt chippen van NIET turbo motoren (1.8, 2.0 enz

Bericht door volvoS40 »

Yup, ben er zelf ook niet kapot van. Voor als race /banger auto, prima. Meestal komt er dan weer een ander blok in of gaat het hele zooitje naar de schroot hoop (A)
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
Rubenvb
Idle
Idle
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 26 feb 2016, 13:27
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Re: Alle vragen mbt chippen van NIET turbo motoren (1.8, 2.0 enz

Bericht door Rubenvb »

hmm, nog nooit van dit soort verhalen gehoord van mensen die het overkomen is. alhoewel heb ik er nog nooit problemen mee gehad en ook mijn vader (die al 6 jaar met de chipping rijd) heeft geen problemen. die auto gebruikt amper olie, loopt als een zonnetje en echt niks op aan te merken
hervelt
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1301
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: Alle vragen mbt chippen van NIET turbo motoren (1.8, 2.0 enz

Bericht door hervelt »

Ik begreep uit de uitleg hier op pagina 1 dat er ook professioneel geprogrammeerde Piggybacks geplaatst kunnen worden en dat zoiets tussen de €350 en €450 kost.
Is dat dan waarschijnlijk wat bij jou en je vader uitgevoerd is ?

Dus niet zo'n goedkope Piggyback van een paar tientjes die alleen maar voor een rijkere inspuiting zorgen en je ECU voor de gek houden.


Overigens een interessant topic. Had meer reacties verwacht hier.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Gebruikersavatar
PKing
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1152
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
8
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Alle vragen mbt chippen van NIET turbo motoren (1.8, 2.0 enz

Bericht door PKing »

Lol ik heb een 1.6 en nul tot honderd is kijken hoe een boom groeit, maar zo een piggieding komt er echt niet in.
Wanneer je een auto koopt zijn de specs toch bekend neem ik aan, en je weet dat in mijn geval met zeg 109 (en nu mischien nog 90) pk en 1300 kg het geen snelheidsmonster is.
Koop dan een T versie...
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
hervelt
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1301
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: Alle vragen mbt chippen van NIET turbo motoren (1.8, 2.0 enz

Bericht door hervelt »

Het is bekend dat veel (oudere) Volvo's vanaf fabriek "terug getuned" zijn qua vermogen terwijl er precies hetzelfde blok in ligt dan van een snellere uitvoering.
Zo heeft de diesel 102 PK hetzelfde blok als de 115 PK (maar is wel de turbo anders, en geeft de 102 PK turbo zelfs minder problemen dan de turbo van de 115 PK diesel)

Je moet in de basis wel een stevig blok hebben dus.
Bij een 1.6 blok loop je juist snel tegen de fysieke grenzen van het blok aan.
Een 2 liter blok bijv is mechanisch veel sterker gebouwd. (Geloof dat dat verschil bij oudere types wel groter was dan bij nieuwe types. Zie o.a de T4 verschillen Phase I en II)

Heb mijn twijfels ook bij een Powerbox of goedkope Piggyback.
Daarom ook mijn vragen daarover.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Plaats reactie