Lamda waarde 1e sensor pendelt
-
- Engine off
- Berichten: 13
- Lid geworden op: ma 12 dec 2016, 20:37
- 7
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 1999
Lamda waarde 1e sensor pendelt
Hallo,
Mijn V40 2.0t op lpg uit 1998 komt niet door de akp vanwege een te hoge lamda waarde (1,2). Alle andere uitlaatgas waardes zijn wel goed.
Met de software van het lpg systeem kan ik het signaal van de lambda sondes zien. Wat opvalt is dat de 1e sonde zeer hard pendelt, zowel bij stationair als op toeren (onbelast). En zowel op lpg als op benzine.
Zie filmpje:
Ook bij rijden op constante snelheid merk je dat de snelheid wat pendelt bij gelijke gaspedaal stand
Al geprobeerd:
-Bougies gecontroleerd, alle 4 wit, dus te arme ontbranding. Meteen de electrode afstand bijgesteld, geen effect.
-Omdat ik de sensor verdacht heb ik een nieuwe gemonteerd, maar deze geeft hetzelfde beeld.
-Verder heb ik de luchtmassa meter met contactspray gereinigd, geen effect.
-Uitlaat op lek gecontroleerd, door deze met een compressor op druk te zetten en met zeepsop te besproeien. Zeer kleine bubbels op de turbo-aansluitingen, iets grotere bubbels rond de wastgate as, verder geen lekken. Maar omdat de turbo nog maar een jaar oud is verdacht ik dat dit normaal is.
-Inlaat traject op lek gecontroleerd met remmenreiniger, niks gevonden.
-Accu een tijdje losgekoppeld, geen effect.
Straks ga ik de compressie nog meten.
Iemand een idee waar ik het moet zoeken?
Mijn V40 2.0t op lpg uit 1998 komt niet door de akp vanwege een te hoge lamda waarde (1,2). Alle andere uitlaatgas waardes zijn wel goed.
Met de software van het lpg systeem kan ik het signaal van de lambda sondes zien. Wat opvalt is dat de 1e sonde zeer hard pendelt, zowel bij stationair als op toeren (onbelast). En zowel op lpg als op benzine.
Zie filmpje:
Ook bij rijden op constante snelheid merk je dat de snelheid wat pendelt bij gelijke gaspedaal stand
Al geprobeerd:
-Bougies gecontroleerd, alle 4 wit, dus te arme ontbranding. Meteen de electrode afstand bijgesteld, geen effect.
-Omdat ik de sensor verdacht heb ik een nieuwe gemonteerd, maar deze geeft hetzelfde beeld.
-Verder heb ik de luchtmassa meter met contactspray gereinigd, geen effect.
-Uitlaat op lek gecontroleerd, door deze met een compressor op druk te zetten en met zeepsop te besproeien. Zeer kleine bubbels op de turbo-aansluitingen, iets grotere bubbels rond de wastgate as, verder geen lekken. Maar omdat de turbo nog maar een jaar oud is verdacht ik dat dit normaal is.
-Inlaat traject op lek gecontroleerd met remmenreiniger, niks gevonden.
-Accu een tijdje losgekoppeld, geen effect.
Straks ga ik de compressie nog meten.
Iemand een idee waar ik het moet zoeken?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 152
- Lid geworden op: za 11 okt 2014, 13:00
- 10
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2003
Re: Lamda waarde 1e sensor pendelt
Landa sensor origineel Volvo? Ik had de tweede defect en met een niet Volvo sensor alleen maar gezeur. Met een Volvo sensor alles perfect verholpen.
-
- Engine off
- Berichten: 13
- Lid geworden op: ma 12 dec 2016, 20:37
- 7
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 1999
Re: Lamda waarde 1e sensor pendelt
Er zit nu een NTK in net als origineel. Volgens de onderdelenhandel is het dezelfde sensor die bij ntk nu een nieuw nummer heeft gekregen.
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10741
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 15
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Lamda waarde 1e sensor pendelt
Ik dacht ook een originele Bosch te hebben maar blijkbaar is er ook namaak in omloop die snel kapot gaan.
En je 2 sonde is goed? Wanneer deze verkeerde waardes doorgeeft gaat de eerst natuurlijk corrigeren.
Welke software gebruik je en welk LPG systeem heb je? Interessant om je Lpg gegevens te kunnen inzien.
En je 2 sonde is goed? Wanneer deze verkeerde waardes doorgeeft gaat de eerst natuurlijk corrigeren.
Welke software gebruik je en welk LPG systeem heb je? Interessant om je Lpg gegevens te kunnen inzien.
-
- Engine off
- Berichten: 13
- Lid geworden op: ma 12 dec 2016, 20:37
- 7
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 1999
Re: Lamda waarde 1e sensor pendelt
De 2e heb ik niet gecontroleerd, maar die geeft een constant iets te hoog lambda signaal af.
De nieuwe 1e sensor geeft vergelijkbare waardes als de oude.
En de bougie kleur geeft een te arm mengsel aan, dat past bij elkaar. Daarom zoek ik het meer in het inlaattraject.
Ik heb een esgi lpg systeem, met bijbehorende software.
Net het inlaat traject ook met zeepsop en overdruk gecontoleerd, geen lek gevonden.
Kan het ook aan de luchtmassameter liggen? Stationair loopt hij wel constant.
De nieuwe 1e sensor geeft vergelijkbare waardes als de oude.
En de bougie kleur geeft een te arm mengsel aan, dat past bij elkaar. Daarom zoek ik het meer in het inlaattraject.
Ik heb een esgi lpg systeem, met bijbehorende software.
Net het inlaat traject ook met zeepsop en overdruk gecontoleerd, geen lek gevonden.
Kan het ook aan de luchtmassameter liggen? Stationair loopt hij wel constant.
-
- Engine off
- Berichten: 13
- Lid geworden op: ma 12 dec 2016, 20:37
- 7
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 1999
Re: Lamda waarde 1e sensor pendelt
Compressie tussen 10,5 en 11 over alle cilinders.
Daar lijkt me de oorzaak niet te zitten.
Daar lijkt me de oorzaak niet te zitten.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 465
- Lid geworden op: zo 07 aug 2011, 00:23
- 13
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Kerkrade
Re: Lamda waarde 1e sensor pendelt
Ik zou toch eens met een rooktester je hele inlaat/uitlaat traject controleren.
Hij loopt te arm, of te wel te veel lucht. Niet te meten door de luchtmassameter? Of deze niet defect is, of doordat er een luchtlekkage aanwezig na je luchtmassameter, en deze het dus niet meet.
Komt toch wel regelt voor bij turbomodellen.
Slangen goed bij de actiefkoolfilter?
Daar kom he het beste achter met een rooktester, ipv druk op de slangen te zetten.
En de voorste lambdasonde pendelt constant!
Je achterste is er puur voor controle.
Succes!
Hij loopt te arm, of te wel te veel lucht. Niet te meten door de luchtmassameter? Of deze niet defect is, of doordat er een luchtlekkage aanwezig na je luchtmassameter, en deze het dus niet meet.
Komt toch wel regelt voor bij turbomodellen.
Slangen goed bij de actiefkoolfilter?
Daar kom he het beste achter met een rooktester, ipv druk op de slangen te zetten.
En de voorste lambdasonde pendelt constant!
Je achterste is er puur voor controle.
Succes!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 152
- Lid geworden op: za 11 okt 2014, 13:00
- 10
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2003
Re: Lamda waarde 1e sensor pendelt
Die had ik ook gekocht met dezelfde redenFirebird schreef:Er zit nu een NTK in net als origineel. Volgens de onderdelenhandel is het dezelfde sensor die bij ntk nu een nieuw nummer heeft gekregen.
-
- Engine off
- Berichten: 13
- Lid geworden op: ma 12 dec 2016, 20:37
- 7
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 1999
Re: Lamda waarde 1e sensor pendelt
Hoe voer je zo'n rooktest uit?
En is dat zelf te doen?
En is dat zelf te doen?
-
- 4th Gear member
- Berichten: 465
- Lid geworden op: zo 07 aug 2011, 00:23
- 13
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Kerkrade
Re: Lamda waarde 1e sensor pendelt
Met een rooktester.
De meeste Volvo dealers hebben die.
Aansluiten op 1 van je slangen, het makkelijkste is waar je luchtfilter zit.
En dan zie ie vanzelf waar er een lekkage zit en de rook eruit komt.
De meeste Volvo dealers hebben die.
Aansluiten op 1 van je slangen, het makkelijkste is waar je luchtfilter zit.
En dan zie ie vanzelf waar er een lekkage zit en de rook eruit komt.
-
- Engine off
- Berichten: 13
- Lid geworden op: ma 12 dec 2016, 20:37
- 7
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 1999
Re: Lamda waarde 1e sensor pendelt
Allemaal bedankt voor het meedenken.
Na goed warmrijden bleken de waardes op benzine goed te zijn, en op lpg liep hij te arm.
Injectie tijden voor lpg bijstellen heeft het probleem opgelost.
Na goed warmrijden bleken de waardes op benzine goed te zijn, en op lpg liep hij te arm.
Injectie tijden voor lpg bijstellen heeft het probleem opgelost.
- jbruijs
- Beheerder
- Berichten: 1246
- Lid geworden op: za 04 jul 2015, 17:35
- 9
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Jelle
- Locatie: Druten (GLD)
- Contacteer:
Re: Lamda waarde 1e sensor pendelt
Gelukkig weer opgelost
Volvo S40 2.0T //bouwjaar: 2003 (modeljaar: 2004) // motor: B4202T3 // versnellingsbak: AW55-50SN
Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001