VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
- Shell
- 3rd Gear member
- Berichten: 323
- Lid geworden op: za 25 feb 2017, 19:53
- 7
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
Mocht er iemand nog een nieuwe bout nodig hebben voor het vvt tandwiel t.b.v. dit klusje. Ik heb er nog 1 liggen.
Mijn tweede Zweed, Saab 9-3 Cabrio 2.0T: Mijn webdagboek
Mijn eerste auto, Volvo V40 2001 1.8: Mijn webdagboek Verkocht
Mijn eerste auto, Volvo V40 2001 1.8: Mijn webdagboek Verkocht
Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
Gisteren terug geweest naar de verkoper, alles vernieuwd incl. distributie set, gratis leenauto, en verwelkomd met koffie.
Op de terugweg van Den Helder naar Rotterdam een nieuw probleem, bij een snelheid van 90 of 100 k pu loopt hij geweldig, motor klinkt super gezond, maar laat ik hem terug zakken tot onder de 80 en wil dan weer optrekken ontstaat er een trilling en een brommend geluid, het voelt of ook het vermogen afneemt, en je steeds meer gas moet geven om weer op snelheid te komen.
Tijdens die terugrit werd het filerijden, het voelde steeds meer onplezierig aan, optrekken voelde rauw aan, schakelen van 2 naar 3 ging soms met een sprong voorwaarts, eenmaal weer op snelheid loopt hij prima.
Om een lang verhaal kort te maken, lijkt het er op dat het Volvo avontuur in de kiem gesmoord wordt, ik denk aan de koppelomvormer, en begrijp dat de kosten hiervan dusdanig hoog zijn dat het de vraag is of een auto uit 2003 dit nog waard i, jammer want verder is het een plaatje.
Ik betwijfel of de verkoper hier weer net zo coulant mee omgaat, wordt vervolgd.
Op de terugweg van Den Helder naar Rotterdam een nieuw probleem, bij een snelheid van 90 of 100 k pu loopt hij geweldig, motor klinkt super gezond, maar laat ik hem terug zakken tot onder de 80 en wil dan weer optrekken ontstaat er een trilling en een brommend geluid, het voelt of ook het vermogen afneemt, en je steeds meer gas moet geven om weer op snelheid te komen.
Tijdens die terugrit werd het filerijden, het voelde steeds meer onplezierig aan, optrekken voelde rauw aan, schakelen van 2 naar 3 ging soms met een sprong voorwaarts, eenmaal weer op snelheid loopt hij prima.
Om een lang verhaal kort te maken, lijkt het er op dat het Volvo avontuur in de kiem gesmoord wordt, ik denk aan de koppelomvormer, en begrijp dat de kosten hiervan dusdanig hoog zijn dat het de vraag is of een auto uit 2003 dit nog waard i, jammer want verder is het een plaatje.
Ik betwijfel of de verkoper hier weer net zo coulant mee omgaat, wordt vervolgd.
- Bramzel
- Supporting Member
- Berichten: 2165
- Lid geworden op: do 01 sep 2016, 11:21
- 8
- Roepnaam: Bram
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
Mijn auto bokt ook best wel als ik hem teveel terug laat lopen in de toeren, ik weet eigenlijk niet beter en pas m'n rijstijl er op aan. Is het geen kwestie van gewenning?
Wagenpark: '12 Ford Focus 1.6 EcoBoost - '07 Citroën C1 1.0
Voorheen: '02 Volvo V40 2.0 - '04 Hyundai Getz 1.3i
Instagram: @brambo.jpg
Voorheen: '02 Volvo V40 2.0 - '04 Hyundai Getz 1.3i
Instagram: @brambo.jpg
Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
Dat denk ik niet, hij voelt en klinkt niet goed, al meerdere automaten gehad, dit nog niet eerder meegemaakt
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9433
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 13
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
Tandje ernaast
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
- bluemaster
- Supporting Member
- Berichten: 900
- Lid geworden op: wo 28 sep 2011, 10:46
- 13
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Almere
Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
Denk het ook, gebeurt de besten.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
De klachten van het defecte VVT wiel waren verholpen, geen vreemde geluiden meer, loopt stationair als een zonnetje, de latere klachten betrefd het schakelen van de automaat.
Oorzaak waarschijnlijk de koppelomvormer, de verkoper had geen trek meer om dit te verhelpen, en stelde voor om de gesloten deal terug te draaien.
Ben nu dus weer voor even eigenaar van een Ford Mondeo.
Of er weer een Volvo komt weet ik nog niet, maar even zien wat er op mijn pad komt.
De mensen op deze site bedankt voor hun advies.
Oorzaak waarschijnlijk de koppelomvormer, de verkoper had geen trek meer om dit te verhelpen, en stelde voor om de gesloten deal terug te draaien.
Ben nu dus weer voor even eigenaar van een Ford Mondeo.
Of er weer een Volvo komt weet ik nog niet, maar even zien wat er op mijn pad komt.
De mensen op deze site bedankt voor hun advies.
-
- Engine off
- Berichten: 22
- Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 11:44
- 7
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Hengelo
Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
Mijn VVT is waarschijnlijk ook aan vervanging toe. Maakt ook het bekende ratelende klok achtige geluid.
Maar nu het volgende. Wanneer ik de stekker van de solenoid afhaal wanneer het tandwiel stil is begint ie juist te rammelen ipv dat het geluid weg is/blijft.
Heb ik dan het tandwiel defect of de solenoid ?
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Maar nu het volgende. Wanneer ik de stekker van de solenoid afhaal wanneer het tandwiel stil is begint ie juist te rammelen ipv dat het geluid weg is/blijft.
Heb ik dan het tandwiel defect of de solenoid ?
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9433
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 13
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
Dus met stekker erop heb je het geratel
En met stekker eraf blijft het geratel..
En met stekker eraf blijft het geratel..
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- Engine off
- Berichten: 22
- Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 11:44
- 7
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Hengelo
Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
Euh ja in principe wel. Maar het geratel is niet altijd. Tenzij ik de stekker eraf haal, dan sowieso wel stop ik em gauw weer terug. Duurt even en is ie stil. Afhankelijk van hoe warm de motor is. Met dit hete weer hoor ik de VVT wel vaker dan eerder.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
-
- 1st Gear member
- Berichten: 152
- Lid geworden op: za 11 okt 2014, 13:00
- 10
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2003
Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
80000 km geleden is mijn VTT en distributie vervangen. Sinds enkele weken is de motor harder gaan tikken. Met enige regelmaat is ook het 'pulserende terugkerende tikken' hoorbaar. Ik snap niet hoe dit al na 80000 km kan met normaal goed onderhoud en dagelijks langere stukken in gebruik. Als ik de solenoid lostrek tijdens stationair draaien is de motor plotseling enorm veel stiller. Het geratel is dan weg. Dit geloof je toch niet!??? :(
Ik hoor dat het met juiste olie en onderhoud te maken kan hebben. Ik ververs elk anderhalf jaar de olie of zeg elke 35000 km. Gebruik Valvoline vol synthetisch 5w30. Dit zou gewoon goed moeten zijn toch?
Ik hoor dat het met juiste olie en onderhoud te maken kan hebben. Ik ververs elk anderhalf jaar de olie of zeg elke 35000 km. Gebruik Valvoline vol synthetisch 5w30. Dit zou gewoon goed moeten zijn toch?
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9433
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 13
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
Zou geen problemen moeten opleveren.
Wel raar dat het geratel blijft
Wel raar dat het geratel blijft
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- Engine off
- Berichten: 22
- Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 11:44
- 7
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Hengelo
Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
Zojuist op joetjoeb een filmpje gevonden van exact mijn huidige situatie. Volgens de maker van het filmpje is in dit geval de pully kapot. Delen jullie die mening, of kan het alsnog de actuator zijn ?
Voordat ik 180 euro neerleg voor een nieuwe....
https://youtu.be/amxQBBZr91c
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Voordat ik 180 euro neerleg voor een nieuwe....
https://youtu.be/amxQBBZr91c
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 320
- Lid geworden op: do 27 jan 2011, 21:28
- 13
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2012
- Locatie: Alkmaar
Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
Pas na 35.000 je motor olie verversen? Vindt dat wel een beetje veel hoor. Ik houdt max 25.000 km aan. Ook volsynt 5w30
Volvo V40 2.0 sports navigator 2003
Volvo V50 2.0F R-Design 2012 Ice White
Volvo V50 2.0F R-Design 2012 Ice White
- krismazur
- Supporting Member
- Berichten: 6662
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
- 15
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Kris
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
Olie is prima maar de onderhoud is veel te laat
oorzaak nr 1 van defecte vvt is verkeerde of vuile olie (woorden van de dealer zelf)
onderhoud volgens het boekje zegt dat olie om de 20000km moet vervangen worden
jij heb het bijna bij dubbele staand gedaan
ik geloof dat de vvt wederom kapot is maar dat is mijn kijk op dit probleem
ieder geval succes
oorzaak nr 1 van defecte vvt is verkeerde of vuile olie (woorden van de dealer zelf)
onderhoud volgens het boekje zegt dat olie om de 20000km moet vervangen worden
jij heb het bijna bij dubbele staand gedaan
ik geloof dat de vvt wederom kapot is maar dat is mijn kijk op dit probleem
ieder geval succes
-
- 1st Gear member
- Berichten: 152
- Lid geworden op: za 11 okt 2014, 13:00
- 10
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2003
Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
VVT is vervangen inclusief de Solenoid (foutje van de dealer). Daarna ook direct de olie door Castrol 5W40 C3 vervangen inclusief een vers filtertje. Zal het nu iets eerder vervangen
- marcelsmit
- 1st Gear member
- Berichten: 143
- Lid geworden op: di 18 apr 2017, 21:09
- 7
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Marcel
- Locatie: IJmuiden
Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
Kun je die solenoid/nokkenasversteller zelf vervangen? lijkt me niet zo moeilijk. De sloop om de hoek heeft er eentje liggen, vraag me nog af of het uitmaakt of je het onderdeel nog hetzelfde is voor turbo en non turbo.
Volvo V40 2.0T Sports edition
Volvo af, Ford Focus 1.0 sedan Titanium...
Volvo af, Ford Focus 1.0 sedan Titanium...
- Shell
- 3rd Gear member
- Berichten: 323
- Lid geworden op: za 25 feb 2017, 19:53
- 7
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
Solenoid vervangen is een kwestie van 4 bouten en een stekker loshalen en vice versa.
Mijn tweede Zweed, Saab 9-3 Cabrio 2.0T: Mijn webdagboek
Mijn eerste auto, Volvo V40 2001 1.8: Mijn webdagboek Verkocht
Mijn eerste auto, Volvo V40 2001 1.8: Mijn webdagboek Verkocht
-
- 1st Gear member
- Berichten: 152
- Lid geworden op: za 11 okt 2014, 13:00
- 10
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2003
Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
En een pakking vervangen!
- jbruijs
- Beheerder
- Berichten: 1246
- Lid geworden op: za 04 jul 2015, 17:35
- 9
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Jelle
- Locatie: Druten (GLD)
- Contacteer:
Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen
Heren en Dames... oh nee dat mag niet meer.... uhm... mensen:
Heb het idee dat mijn benzine auto meer klinkt als een diesel motor, wat zwaar en soort van tikkend geluid. Geluiden zijn altijd lastig te beschrijven Bij een koude start hoor ik ook om de paar seconden af en aan een soort tikkend geluid. Heb het idee dat dit bij de VVT vandaan komt. Zeker na wat uitzoekwerk, komen de beschreven geluiden wel overeen met wat ik lijk te horen. Onlangs heb ik de motor olie vervangen voor de door Volvo aanbevolen Castrol 5w30 (incl. filter uiteraard). De olie die eruit kwam leek op hoe ik mijn koffie drink. Hartstikke zwart. Kan in de onderhoudshistorie ook niet 123 vinden wanneer dit voor het laatst was gebeurd... zou dus zomaar kunnen dat mede hierdoor de VVT is beschadigd. Onderhoud is bij de vorige eigenaar niet al te best geweest ben ik bang....
Nu is de hamvraag ligt het aan de sensor (solenoid) of aan de pully zelf? Is er een manier waarop ik dit kan testen? In mijn hoofd is het logische antwoord hierop: stekker van solenoid af en laten lopen. Geluid weg dan is het de solenoid. Geluid nog aanwezig dan is het de pully. Is dat een redelijk correcte aanname of sla ik de plank dan mis?
Ik kan natuurlijk gewoon de solenoid vervangen en hopen dat het hiermee is opgelost. Maar aangezien een nieuwe ongeveer € 140,- kost incl. pakking bij de Volvo dealer vind ik dat ook wel zonde van mijn geld als dit voor niets gebeurd.
Please advise.
Heb het idee dat mijn benzine auto meer klinkt als een diesel motor, wat zwaar en soort van tikkend geluid. Geluiden zijn altijd lastig te beschrijven Bij een koude start hoor ik ook om de paar seconden af en aan een soort tikkend geluid. Heb het idee dat dit bij de VVT vandaan komt. Zeker na wat uitzoekwerk, komen de beschreven geluiden wel overeen met wat ik lijk te horen. Onlangs heb ik de motor olie vervangen voor de door Volvo aanbevolen Castrol 5w30 (incl. filter uiteraard). De olie die eruit kwam leek op hoe ik mijn koffie drink. Hartstikke zwart. Kan in de onderhoudshistorie ook niet 123 vinden wanneer dit voor het laatst was gebeurd... zou dus zomaar kunnen dat mede hierdoor de VVT is beschadigd. Onderhoud is bij de vorige eigenaar niet al te best geweest ben ik bang....
Nu is de hamvraag ligt het aan de sensor (solenoid) of aan de pully zelf? Is er een manier waarop ik dit kan testen? In mijn hoofd is het logische antwoord hierop: stekker van solenoid af en laten lopen. Geluid weg dan is het de solenoid. Geluid nog aanwezig dan is het de pully. Is dat een redelijk correcte aanname of sla ik de plank dan mis?
Ik kan natuurlijk gewoon de solenoid vervangen en hopen dat het hiermee is opgelost. Maar aangezien een nieuwe ongeveer € 140,- kost incl. pakking bij de Volvo dealer vind ik dat ook wel zonde van mijn geld als dit voor niets gebeurd.
Please advise.
Volvo S40 2.0T //bouwjaar: 2003 (modeljaar: 2004) // motor: B4202T3 // versnellingsbak: AW55-50SN
Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001