Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Preventief onderhoud, APK, Intervallen, Beurten, (Distributie, multi enz)Riemen, Olie enz
Plaats reactie
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9432
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
13
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Bericht door volvoS40 »

Die is eerder om een vvt te wisselen en je geen grip meer hebt om de nokkenas ergens te kunnen blokkeren :-D

Alleen db riem kan ik zonder de tool af ;)
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
Bramzel
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 2165
Lid geworden op: do 01 sep 2016, 11:21
8
Roepnaam: Bram
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Bericht door Bramzel »

Ik vond dat truukje van Fuzz Townshend in Car S.O.S. wel geinig. Die snijdt de riem in de lengte door, zodat nog maar de halve riem er op zit. Vervolgens drukt hij de nieuwe er bij, snijdt de oude overdwars door en duwt de nieuwe er op. Zo hoefde hij zich niet druk te maken over de timing. Weet alleen niet hoe makkelijk dat gaat bij een X40? Of uberhaupt of het wel slim is om het zo te doen :whistle
Gebruikersavatar
PKing
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1152
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
8
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Bericht door PKing »

Lijkt een aardige truc, maar voordat je de nieuwe riem erop kan doen zul je het e.e.a. toch moeten ontspannen, wat ik begrepen heb van het VVT gebeuren verspringt dat tandwiel nogal makkelijk.
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Gebruikersavatar
volvonick
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 667
Lid geworden op: di 09 jun 2015, 20:49
9
Model: V70
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leiden

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Bericht door volvonick »

Dat gebeurd pas als je bout los draait die het tandwiel op de nokkenas houd. Je bent dan je markering kwijt want die zit op het tandwiel. Daarom blokkeer je de nokkenassen. Wissel je een riem en geen tandwiel, blijft dus gewoon de markering je richtpunt.
2003 V70R / 255 Titanium Grey / Gobi interior / 6-speed manual / > 400.000 km
75HarmV40
Engine off
Berichten: 23
Lid geworden op: di 26 jan 2016, 09:09
8
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Assen

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Bericht door 75HarmV40 »

Hoi,

kon het in dit topic nog niet vinden, maar is er wellicht iemand in Groningen of Drenthe die de hele set in mijn V40 2.0 uit 1999 kan vervangen?
Of iemand die een specifiek adres weet?? Ik woon in Assen.
Wat kost dat? Bij een garage gaat het al gauw richting de 450,- / 500,-
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9432
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
13
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Bericht door volvoS40 »

450 a 500 is voor de universiele garage nog netjes, ken duurdere garages.

Maar ik kan dat, alleen woon ik een heel eind bene in NL
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
75HarmV40
Engine off
Berichten: 23
Lid geworden op: di 26 jan 2016, 09:09
8
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Assen

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Bericht door 75HarmV40 »

Ok bedankt, is wat te ver, hahaha. Maar ik zou evt best een uurtje willen rijden ervoor.
Gebruikersavatar
PKing
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1152
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
8
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Bericht door PKing »

volvonick schreef:Dat gebeurd pas als je bout los draait die het tandwiel op de nokkenas houd. Je bent dan je markering kwijt want die zit op het tandwiel. Daarom blokkeer je de nokkenassen. Wissel je een riem en geen tandwiel, blijft dus gewoon de markering je richtpunt.
Kijk daar heb ik wat aan, kan ik komende zomer mijn snaar voor de zekerheid ook zelf vervangen, ik was bang dat het VVT gedoe er voor zou zorgen dat het spul makkelijk verspringt, maar dat lijkt dus mee te vallen.
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9432
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
13
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Bericht door volvoS40 »

Als je vvt niet hoeft te vervangen, is het idd een stuk makkelijker.

Nokkenassen en krukas op tijd zetten, nokkenassen blokkeren kan met alles (schroevendraaier, sleutel, boortjes etc) door deze door een gat te steken en blok waar deze achter blijft hangen.

Verschiet er alsnog een nokkenas (door de compressie in het blok wil deze een paar nokjes verschieten), nog geen nood aan de man, zolang deze maar weer op tijd word gezet bij het terugplaatsen van de riem.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
PKing
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1152
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
8
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Bericht door PKing »

volvoS40 schreef:Verschiet er alsnog een nokkenas (door de compressie in het blok wil deze een paar nokjes verschieten)
Lmao ik heb een 1.6 met meer dan 3 ton op de teller, compressie van het blok :-D :D :dance
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9432
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
13
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Bericht door volvoS40 »

Probeer het eens ;)
Als je ze niet blokkeert kan er rustig 1 of alle 2 nokkenassen iets verdraaien.

Draai je de bougies er uit, kan je helemaal lachen, heb al eens een (sloper) hiermee doelbewust de nek omgedraaid (na ook volgelopen te zijn met koelwater)
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
mikeyall
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: di 26 jul 2011, 20:21
13
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001

uitlaat nokkenas tandwiel montage zonder streepje

Bericht door mikeyall »

Hoi
zoals sommige van jullie weten ben ik met de Volvo 2.0t 2001 bezig

de waterpomp was stuk en de snaar eraf gelopen....dus een ander complete kop gekocht
nu heeft alleen het motorblok bedrijf waar ik de kop heb gekocht mijn oude nokkenastandwiel ar af gedraaid zonder markeringen.
ik moet nu de nokkenastandwiel monteren op de nokkenas zelf...maar omdat de tandwiel zonder merk (stiftje) eraf gehaald is weet ik niet hoe de tandwiel goed op nokkenas zelf gedraaid moei worden ten opzichte van de timing voor de kleppen want en zit geen spie ofzo op de tandwielen

nu heb ik wel een tool om de nokkenas vast te zetten en heb op het internet gekeken dat die tool bij de nokkenas sensor vast gezet moet worden...... de inlaat gelijk met je deksel met de text onder en bij de uitlaat gelijk met de deksel en de tekst boven kan iemand dat bevistigen?

Is het nu gewoon een kwestie van de tool erop en dan de tandwielen erop monteren met de markeringen op de tandwielen gelijk met de uitsparingen op de plastic kleppendeksel?

Afbeelding

Dan kan ik daarna beide nokkenassen en de krukas gelijk zetten om de snaar te monteren :tumbup
trimix1970
Engine off
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 31 aug 2016, 19:29
8
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2001

Re: uitlaat nokkenas tandwiel montage zonder streepje

Bericht door trimix1970 »

inderdaad tool gebruiken om nokkenassen te vergrendelen op de nokkenas tandwielen staan streepjes die moet je gelijk zetten met de steepjes op de zwarte kap van de dsitributiekap die moet je even terug leggen op zijn plaats
en dan het krukas onder goed zetten zit een heel klein uitspaaringkje op het tandwiel wat achter de krusas poelie zit krukaspoelie even eraf pakken dat gelijk zetten met markingspunt wat op het onderblok zit ongeveer recht naar boven Afbeelding
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9432
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
13
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: uitlaat nokkenas tandwiel montage zonder streepje

Bericht door volvoS40 »

Er is zelfs een how to van hier op het forum.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
mikeyall
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: di 26 jul 2011, 20:21
13
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001

Re: uitlaat nokkenas tandwiel montage zonder streepje

Bericht door mikeyall »

het is gelukt en het topic mag op slot!
Gebruikersavatar
RobertV
Idle
Idle
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:01
15
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Bericht door RobertV »

Weet niet of ik het hier juist post, want er zijn meerdere toppics ook over de vvt hub.

Motor is een bs4202s2 non turbo. 2.0

Ik ben bezig met de koppakking te vervangen.
Wil ik de kleppendeksel kunnen lichten moet de vvt eraf. Omdat de deksel daar tegenaan komt. Nou, ze hebben het makkelijk gemaakt.
Maar daar gaat het niet om.

De vvt moet er dus af.
Nu heb ik de timings gecontroleerd en deze staan goed.
Wil ik de lockingtool tool plaatsen dan zie ik dat de sleuven aan de intake hiervoor niet in lijn staan.

Klopt dat wel? Ik kan deze nu bijdraaien, maar dan draait ook de vvt, en deze zit vergrendeld met inwendige lockpin. Ik heb er geen speling op wat ik sommige YouTube filmpjes wel zie, maar dat is niet deze motor, en de vvt zit dan op de uitlaatkant.

Als ik de distributieriem eraf haal, de lockingtool plaats, de riem terugleggen, zit er een tand verschil in, tegen de klok in dan.

Heeft mijn vvt nu dan altijd verkeerd gezeten?
Mogelijk is hij er in het verleden een keer af geweest, de dop op de uitlaat as zat namelijk met kit dicht.

Ik kan hem natuurlijk zo terugzetten, ik ken de positie. Maar naar wat ik zie en lees, moet ik hem eigenlijke op de distributiekap weer in lijn zetten.

Kent iemand deze motor zodanig?

Ik dacht Ivar deze vraag eens te stellen, maar kon zijn naam zo snel niet vinden, hoop dat hij dit leest.


Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Gebruikersavatar
RobertV
Idle
Idle
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:01
15
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Bericht door RobertV »

Alles gemarkeerd en vvt is losgenomen.
Al kwam de vvt dop later los dan de vvt bout.
Iemand de vorige keer de aanhaalmomenten van 90nm en 35nm verwisseld?

Als iemand ervaring heeft met de vvt terugplaatsen en de afwijking in timing markeringen hoor ik dat graag.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Gebruikersavatar
rejaatje
40forum team
40forum team
Berichten: 7205
Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 10:35
11
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Renee
Locatie: Gemert

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Bericht door rejaatje »

Je kunt Ivar (volvos40) even contacten, die kan bij wijze van spreken de VVT inmiddels met z'n ogen dicht vervangen, zo vaak heeft hij het al uitgevoerd.
En naar mijn idee is dit het meest actieve draadje rondom de VVT.
Volvo for life
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9432
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
13
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Bericht door volvoS40 »

tool er op zetten, en als het inderdaad een tand afwijkt, heeft je moter inderdaad al die tijd er een tandje naast gestaan. kan opzich geen kwaad, maar merkt het wel in vermogen.
Kortom, beide assen goed uitlijnen met de tool, vvt los halen, en bij terug plaatsen op tijd zetten als er een markering op staat.
er zijn ook vvt assen waarbij geen markering opstaan, dan maakt het weinig uit hoe deze staat.

beetje slordig dat de dop gekit is. deze hoort vervangen te zijn door een nieuw exemplaar en er goed in gedrukt in te zitten.
de torx afdicht dop bij de vvt kan soms rottig vast zitten, heb daar soms ook behoorlijk wat ellende mee gehad, terwijl andere weer er haast los op zitten.

de bout waar de vvt mee vast zit, mag je geen 2e keer gebruiken, dit dient een hagelnieuwe te zijn.
de kans dat deze breekt bij het terug steken is groot, en je nokkenas is dan gelijk afgeschreven.

plaats tevens een nieuwe solonoid pakking, dit om versmering van je vvt te verkomen.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
RobertV
Idle
Idle
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:01
15
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Bericht door RobertV »

Ivar helemaal super. Daar kan ik wat mee. Die bout had ik effe niet voorzien. Zit die ook in het rekgebied. Net als de kopbouten?

Ga in ieder geval voor de zekerheid, en als het wat meer PK geeft helemaal ok

Dank voor je reaktie

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Plaats reactie