volvoS40 schreef:Kom je even mee helpen.....
Voor je de hele tering zooi aan de kant hebt (leidingen, steunen en alles los in die krappe ruitme) ben je al 2 uur verder.
Vandaag offerte van VOMD gekregen :
Distributie met spanrollen
waterpomp
multiriem en koelvloeistof vervangen
kost 550 euro all-in.
Lijkt mij wel een eerlijke prijs, toch?
Volvo invented the three point seat belt and then gave free license to all other auto manufactures to use it.
Distributieriem staat op de planning. Moet dan ook de waterpomp? heb me pas een keer wijs laten maken dat dat bij mijn motor niet nodig is maar wil t wel even zeker weten
s40 schreef:Distributieriem staat op de planning. Moet dan ook de waterpomp? heb me pas een keer wijs laten maken dat dat bij mijn motor niet nodig is maar wil t wel even zeker weten
daan27 schreef:Je haalt van alles los dus ik zou niet te veel besparen en dingen niet doen.
Wat een must is:
Distributie riem
Spanrol
Geleiderol
Waterpomp met pakking en vloeistof.
Optie is het vervangen van de multiriem. Maar zou ik ook gewoon doen. Tenzij die net nieuw is. Je hebt hem immers toch los. Je zal dan rond de €250 aan onderdelen zitten alles bij elkaar. Daarna ben je als je ervaren bent en goed gereedschap hebt 2 tot 2,5 uur bezig.
Wil mijn distributieriem laten vervangen en kom allerlei prijzen tegen.
De laagste prijs is inclusief materiaal en waterpomp vervangen 250 euro wat volgens mij een koopje is. Weet
iemand hoe lang een ervaren monteur hier mee bezig is ?
gerger schreef:Wil mijn distributieriem laten vervangen en kom allerlei prijzen tegen.
De laagste prijs is inclusief materiaal en waterpomp vervangen 250 euro wat volgens mij een koopje is. Weet
iemand hoe lang een ervaren monteur hier mee bezig is ?
Het gaat om een Volvo V40 van 2003 diesel 102pk
Bij mij zijn ze ongeveer twee en een half uur bezig geweest met het vervangen van de distributie riem. Was wel bij een dealer, grote kans dat die er niet zo lang over doen als een andere garage. Ik was wel meer kwijt dan jij, zo'n 430 euro. Maar alleen aan onderdelen zat ik al rond of zelfs over de 200 euro, dus 250 lijkt me wel heel erg goedkoop.
Bij de dealer was ik inc de waterpomp en verse koelvloeistof ongeveer 500 euro kwijt. Kan iets minder of meer zijn. Moest even de rekening doorpluizen want ik heb 2 A4tjes aan rekeningen ivm groot onderhoud.
Ja dat is voor mij dus ook de reden dat ik hier nu voor kies. a.s. vrijdag is hij aan de beurt.
Heb hem gekocht bij km.stand 172.000 en zit nu op 240.000 km maar ik wil de rekeningen niets eens optellen
anders krijg ik een beroerte. Het valt me echt tegen deze Volvo terwijl ik de 2e eigenaar ben en hij altijd onderhoud heeft
gehad bij de Volvo dealer.
Maar goed hij moet nog een jaar of 3 mee en geen Volvo meer.
Dat is inderdaad waar.
Boekjes worden ook gestempeld bij een zgn. Jaarbeurt en dan stelt het dus niet veel voor.
Beurten volgens schema zijn doorgaans ook duurder, maar goed, dan gebeurt er ook meer.
Denk alleen maar eens aan b.v. het interieurfilter e.d.
Deze auto heeft altijd zijn onderhoud bij de Volvo dealer gehad en alle informatie wat er gebeurt
is vanaf nieuw heb ik ook in mijn bezit.
Per jaar dus al 3 jaar heb ik zo'n 1200 euro per jaar uitgegeven aan onderhoud en dan heb ik het niet over nieuwe banden e.d.
Dus valt me zwaar tegen in verhouding tot mijn vorige auto wat een Citroën xantia break diesel was en ik gekocht heb bij km.stand 280.000 en
ik de 6e eigenaar was. Deze auto heeft me weinig gekost in onderhoud.
Dus als ik nu zeg geen Volvo meer hierna dan komt dit door de hoge kosten van onderhoud. Ik heb heel veel merken gereden in mijn leven omdat ik
ook jaren vertegenwoordiger ben geweest maar de Volvo is me heel erg tegen gevallen op dat gebied.
Maar goed ik vind het een mooie auto en zal het nog wel 3 jaar met hem volhouden.
Vandeweek ook bezig gegaan met de distributieriem, de hele mikmak waterpomp, rollen, motorsteun. Af en toe een uurtje 's avonds als het weer het toelaat... Maar wat zit die krukaspoelie toch giga vast! Gister met een luchtratel geprobeerd, maar dat wilde niet. Een collega zei me dat ik het met de hand moest doen met een lange pijp van een meter en dan in de versnelling. Evt. Voet op de rem.
Is dit echt de manier???
Het is toch geen linkse draad hè? Zou echt iets zijn: "Op volle kracht de verkeerde kant in, haha"
die hoeft er niet vanaf !
naast die poelie zit een klein metalen/plasticen houdertje met 2 boutjes vast.... schroef dat ding er af en je kunt je riem met een cm speling tussen de poelie en een uitstekend nokje erom heen weghalen
terugzetten bij de poelie onderaan weer beginnen, riem tussen de nauwe opening halen en verder om alle spanrollen en nokkenassen leggen.
Gompie, dat zou een meevaller zijn! Ik had dat beugeltje er al vanaf (volgens je howto), maar vond de ruimte erg krap om de riem langste friemelen. Voordat ik de riem beschadig.., durfde ik het niet aan. maar goed te horen dat het wel kan. Dat helpt, thanks.
Kijken of ik 3e kerstdag weer even tijd heb. We zijn deze dagen maar even met de corolla E8 op stap .
Complimenten trouwens over je uitgebreide howto's, volvos40! Erg duidelijk en past preciecies bij mijn auto. Heb ik veel aan.
Updateje: riem zit erop. Handige tip dat ie achter de krukaspoelie langs kon. Uiteindelijk best lang mee bezig geweest, maar blij dat het weer gedaan is. Met 390000 op de teller zou dit wel eens de laatste distributieriem kunnen zijn die er op gaat...
kunnen jullie vertellen of er speciaal gereedschap nodig is om een distributieriem te vervangen van een 1.9D 115PK. ik ben als monteur landbouwmechanisatie wel wat gewend maar nooit veel hoeven doen met dit soort riemen. hoe zit het bijvoorbeeld met timing/merktekens. staan die op de riem of kun je heel eenvoudig tandjes tellen en zelf merkvlakjes aanbrengen? en wie kan me vertellen wat een goeie tip kan zijn kwa aanschaf van distributieset, incl of excl waterpomp? ik zal ook eens informeren wat het bij een garage kan gaan kosten, wie weet ga ik er niet eens voor liggen tobben op de oprit. alvast bedankt!