Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank topic
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Naja, als het inlaattraject is nog niet heel lang geleden grondig is gereinigd dan ga je uberhaupt geen smerigheid zien, dus dat hoeft niet perse.
[ Geplaatst met Android ]
[ Geplaatst met Android ]
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 390
- Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Amersfoort
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Eens, en daarop aansluitend, die leuke slang (met meerdere slangen) van €100+ EU (die naar boven loopt vanaf de pot) kan ook redelijk verstopt zitten waardoor de ontluchting niet goed werkt.sdirkx schreef:Naja, als het inlaattraject is nog niet heel lang geleden grondig is gereinigd dan ga je uberhaupt geen smerigheid zien, dus dat hoeft niet perse.
[ Geplaatst met Android ] [ Afbeelding ]
Ik snap de tijd en geld besparende factor van het kijk mechanisme maar, ik zou het toch laten vervangen aansluit stukken,klemmen e.d.
1 op 1000 is gewoon veel, vooral een NA blok.
-
- Engine off
- Berichten: 21
- Lid geworden op: vr 19 jul 2013, 22:01
- 11
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2000
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Dank voor alle info!
Ik ben voornemens om dan toch maar zelf de pot te vervangen. Aangezien de auto over 1000km toch een beurt moet kan ik het zelf gelijk meepakken.
Mijn vraag nu is; kan het verder kwaad voor de auto, is het slecht of kun je er prima mee rijden?
Ik ben voornemens om dan toch maar zelf de pot te vervangen. Aangezien de auto over 1000km toch een beurt moet kan ik het zelf gelijk meepakken.
Mijn vraag nu is; kan het verder kwaad voor de auto, is het slecht of kun je er prima mee rijden?
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 390
- Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Amersfoort
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Verhoogde onderdruk is nooit bevordelijk :) daar moet het ventileren.Jeuris schreef:Dank voor alle info!
Ik ben voornemens om dan toch maar zelf de pot te vervangen. Aangezien de auto over 1000km toch een beurt moet kan ik het zelf gelijk meepakken.
Mijn vraag nu is; kan het verder kwaad voor de auto, is het slecht of kun je er prima mee rijden?
Als alles recentelijk verschoond is lijkt het dat er op korte termijn niet zoveel kan gebeuren.
Misschien foto's maken van hoe het eruit ziet (slangen en afscheider)
[ Geplaatst met iPhone ]
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
En?stigma schreef:Jeuris schreef:@sdirkx:
Superrrr!
Ik denk eerlijk gezegd dat de onderdruk van mijn blok veel hoger is.
Ik zal straks een stukje gaan rijden als m'n vriendin thuis is en het zelfde pogen te filmen (als er dan nog licht genoeg is)
[ Geplaatst met iPhone ] [ Afbeelding ]
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 390
- Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Amersfoort
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Nog niet aan toe gekomen ;(
Teveel te doen gehad binnen het huis.
Kerstboom staat enmhuis is schoon en gang is weer wit :).
Ik wilde vandaag naar de sloop gaan maar het is er niet meer van gekomen.
Ik heb contact met meerdere forumleden voor onderdelen (kleppen).
Ik kom er deze week nog op terug.
[ Geplaatst met iPhone ]
Teveel te doen gehad binnen het huis.
Kerstboom staat enmhuis is schoon en gang is weer wit :).
Ik wilde vandaag naar de sloop gaan maar het is er niet meer van gekomen.
Ik heb contact met meerdere forumleden voor onderdelen (kleppen).
Ik kom er deze week nog op terug.
[ Geplaatst met iPhone ]
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 390
- Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Amersfoort
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Dat de schraap veren ZO VER heen zijn met zulke lage km op het van blok...no way.
Dan zou dit via de compressie meting er wel uit zijn gekomen lijkt mij
Tja het kan zijn dat de veren gewoon vast zitten, je zou dit KUNNEN (ik vrijwaar alle verantwoordelijkheid bij deze) gebruiken:
http://www.toralin.nl/anti-olieverbruikset-benzine.html
http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-P ... Flush.html
Dan zou dit via de compressie meting er wel uit zijn gekomen lijkt mij
Tja het kan zijn dat de veren gewoon vast zitten, je zou dit KUNNEN (ik vrijwaar alle verantwoordelijkheid bij deze) gebruiken:
http://www.toralin.nl/anti-olieverbruikset-benzine.html
http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-P ... Flush.html
-
- Engine off
- Berichten: 21
- Lid geworden op: vr 19 jul 2013, 22:01
- 11
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2000
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Als ik het goed heb begrepen hoef je versleten olieschraapveren niet af te lezen uit de compressie omdat daarboven nog de compressieveren zitten die de compressie in tact houden.
Helaas is het, zonder ingrijpende acties, niet mogelijk om met een cameraatje o.i.d. de veren te bekijken.
Helaas is het, zonder ingrijpende acties, niet mogelijk om met een cameraatje o.i.d. de veren te bekijken.
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Wat deed de handschoenentest?stigma schreef:Nog niet aan toe gekomen ;(
Teveel te doen gehad binnen het huis.
Kerstboom staat enmhuis is schoon en gang is weer wit :).
Ik wilde vandaag naar de sloop gaan maar het is er niet meer van gekomen.
Ik heb contact met meerdere forumleden voor onderdelen (kleppen).
Ik kom er deze week nog op terug.
[ Geplaatst met iPhone ] [ Afbeelding ]
[ Geplaatst met Android ]
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 390
- Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Amersfoort
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Crap, dat was ik dus vergeten.
Ik zal het morgen doen.
[ Geplaatst met iPhone ]
Ik zal het morgen doen.
[ Geplaatst met iPhone ]
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 390
- Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Amersfoort
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Het filmpje is gemaakt... alhoewel er qua het filmpje vrij weinig duidelijk wordt....en het is ook nog zeer onduidelijk film materiaal op zichzelf.
Ik had alleen me mobiele telefoon en het regende behoorlijk buiten op het moment van opname.
De handschoen scheurde direct zonder dat deze er goed overheen zat maar het was al een oude handschoen, helaas heb ik geen "verse" handschoenen.
Het komt er op neer dat ik hetzelfde opspattings effect had als bij sdirkx.
Nou weet ik niet wat zijn oliepijl was, wat voor een kwaliteit handschoenen etc etc (meetbare resultaten moeten zoveel mogelijk in identieke scenario plaats vinden) maar in principe is er bij mij hier niet uit af te leiden dat er een eventuele (merkbare) verhogende carterdruk is.
Het opspatten van olie is bijna nihil.
Ik had alleen me mobiele telefoon en het regende behoorlijk buiten op het moment van opname.
De handschoen scheurde direct zonder dat deze er goed overheen zat maar het was al een oude handschoen, helaas heb ik geen "verse" handschoenen.
Het komt er op neer dat ik hetzelfde opspattings effect had als bij sdirkx.
Nou weet ik niet wat zijn oliepijl was, wat voor een kwaliteit handschoenen etc etc (meetbare resultaten moeten zoveel mogelijk in identieke scenario plaats vinden) maar in principe is er bij mij hier niet uit af te leiden dat er een eventuele (merkbare) verhogende carterdruk is.
Het opspatten van olie is bijna nihil.
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Filmpje nog niet kunnen bekijken, maar was dit na een lange(re) rit van zeg 30+ km? Dan is je blok pas goed warm. Met koude motor zegt t misschien ook niet zoveel.
[ Geplaatst met Android ]
[ Geplaatst met Android ]
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 390
- Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Amersfoort
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Nee, ik kon nergens heen ik zat thuis met de kids waarvan 1 zieksdirkx schreef:Filmpje nog niet kunnen bekijken, maar was dit na een lange(re) rit van zeg 30+ km? Dan is je blok pas goed warm. Met koude motor zegt t misschien ook niet zoveel.
[ Geplaatst met Android ] [ Afbeelding ]
Uiteindelijk laat het filmpje alleen maar zien dat er vrijwel geen opspatting is.
Ik heb zojuist alle onderdelen besteld die ik nodig heb om de carterventilatie aan te pakken, het is nu wachten tot volvoS40 nu een duidelijk tijdstip aangeeft
Uiteraard zal er een serie aan foto's volgen omdat de gemaakte foto's van de "how to" van een non turbo zijn en van een ontkoppeld motorblok.
Het zal iets meer challenging zijn maar voor Ivar is geen klus te groot
p.s.
Ik denk dat een koud blok meer olie zou moeten opgooien dan een warm blok omdat de olie nog dik(ker) is en iets minder makkelijk circuleert.
Als de slangen en olie afscheider dan echt redelijk geblokkeerd zijn, zou je er dan meer last van hebben dan wanneer de olie dunner zou zijn, plus dat de olie dampen erger zijn wanneer de olie koud i.p.v. dan warm (als mijn natuurkunde me nog niet in de steek heeft gelaten
Ik hou je op de hoogte zodra er nieuws is.
(net klaar met mijn 20 uur dienst.... ..tijd voor slaaaap)
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Ben benieuwd naar de How to, want zal 'r zelf ook nog 's aan moeten geloven.
[ Geplaatst met Android ]
[ Geplaatst met Android ]
- dutchlimits
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1704
- Lid geworden op: di 10 sep 2013, 23:48
- 11
- Model: Andere
- Roepnaam: Alex
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Als ik het goed begrijp dan is dit niet te voorkomen?
Audi S7 4.0TFSI V8
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 390
- Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Amersfoort
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Nope, het zit in een gesloten circuit.dutchlimits schreef:Als ik het goed begrijp dan is dit niet te voorkomen?
het is hetzelfde als je badkamer altijd opwarmt en afkoelt, als je dat niet naar buiten ventileert komt er aanslag (in dit voorbeeld dan schimmel).
De dampen uit de karter worden afgevoerd naar de olie afscheider en daar komt de gefilterde lucht weer terug in het verbrandings proces. Het is een kwestie van tijd voordat de aanslag te groot is en de afscheider zijn werk niet meer kan dan en dan koekt het aan de leidingen etc etc.
@sdrikx:
Hoeveel km heb jij nu inmiddels? Ik denk dat zo'n pot naar 250k sowieso wel vervangen mag worden.
[ Geplaatst met iPhone ]
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Regelmatig met goede kwaliteit olie verversen en langere ritten maken voorkomt t wel enigszins. Net zoals je er sludge mee voorkomt. Op die punten zit ik wel goed. Momenteel 215.000 km.
Vanaf ca 2 ton kun je wel gaan overwegen om t systeem n keer te vervangen inderdaad.
[ Geplaatst met Android ]
Vanaf ca 2 ton kun je wel gaan overwegen om t systeem n keer te vervangen inderdaad.
[ Geplaatst met Android ]
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 390
- Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Amersfoort
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Hoeveel km doe jij denk je op 1l olie en welke olie gebruik je?
Ik gok voor mijzelf op 1 op 1000, echt veel meer zal het zeker niet zijn.
Ik rij op 5w30, dat is zo'n beetje de duurste gangbare oli,e dus ik zou graag mijn actie radius van de olie willen vergoten.
[ Geplaatst met iPhone ]
Ik gok voor mijzelf op 1 op 1000, echt veel meer zal het zeker niet zijn.
Ik rij op 5w30, dat is zo'n beetje de duurste gangbare oli,e dus ik zou graag mijn actie radius van de olie willen vergoten.
[ Geplaatst met iPhone ]
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9432
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 13
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Waarom 5w30 in je blok ?
Duur zegt niets over de kwaliteit van de olie.
Duur zegt niets over de kwaliteit van de olie.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 390
- Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Amersfoort
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Klopt, 10w40 is naar alle terror op mijn turbo toch ietjes aan de dikke kant.
Ik heb meerdere soorten oliën geprobeerd naar olie wissels en 5w30 lijkt toch minder restrictie te geven.
De motor trilde opvallend minder en het vermogen kwam sneller, sindsdien ben ik het altijd blijven gebruiken en ik zie geld niet als valide reden om te besparen op het levens bloed van mijn motorblok.
Ook voor de winter (als het dan wel wat kouder is/word) is het een praktischere olie dan 10w30/40
Ik heb meerdere soorten oliën geprobeerd naar olie wissels en 5w30 lijkt toch minder restrictie te geven.
De motor trilde opvallend minder en het vermogen kwam sneller, sindsdien ben ik het altijd blijven gebruiken en ik zie geld niet als valide reden om te besparen op het levens bloed van mijn motorblok.
Ook voor de winter (als het dan wel wat kouder is/word) is het een praktischere olie dan 10w30/40