Inhouden / stotteren
-
- 5th Gear member
- Berichten: 854
- Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
- 15
- Model: S40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Danny
- Locatie: Nuenen
slecht op toeren komen (inhouden)
Auto komt onder de 2000 toeren slecht op gang, daarboven trekt ie wel aardig door.
Het is net het gevoel of ie wordt tegenhouden, En rijdt dus echt niet lekker.
Het probleem zat er echter in 1 keer in.
Nu heb ik de egr klep er al uit gehad en schoongemaakt, maar geen resultaat.
Ik wil hem van de week even laten uitlezen bij de dealer, waar hopelijk iets uitkomt.
verder heb ik zelf het gevoel dat het wel eens de luchtmassameter zou kunnen zijn,
is er al iemand die het zelfde probleem heeft gehad??
Het gaat om een 102pk diesel uit 2002
mvg Danny
Het is net het gevoel of ie wordt tegenhouden, En rijdt dus echt niet lekker.
Het probleem zat er echter in 1 keer in.
Nu heb ik de egr klep er al uit gehad en schoongemaakt, maar geen resultaat.
Ik wil hem van de week even laten uitlezen bij de dealer, waar hopelijk iets uitkomt.
verder heb ik zelf het gevoel dat het wel eens de luchtmassameter zou kunnen zijn,
is er al iemand die het zelfde probleem heeft gehad??
Het gaat om een 102pk diesel uit 2002
mvg Danny
-
- 5th Gear member
- Berichten: 854
- Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
- 15
- Model: S40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Danny
- Locatie: Nuenen
Re: D slecht op toeren komen (inhouden)
Oorzaak bekend, zekering kapot van de engine sensors.
motor sloeg ook raar af met uitzetten trouwens.
Groet Danny
motor sloeg ook raar af met uitzetten trouwens.
Groet Danny
- mikey
- Idle
- Berichten: 60
- Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 17:50
- 14
- Model: V40
- Type: 1.9D 102pk
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: hoorn
Inhouden / stotteren
mijn V40 heeft een probleem. de auto houdt in / stottert naar willekeur.. wel meestal in een flauwe bocht naar links.. rechts niet. ook doet hij het soms met rechtuit.
het gebeurt alleen wanneer de motor goed op temperatuur is (na min. 30 min rijden).. de motor begint plots te stoten. en rijdt dan weer normaal, en begint dan weer te stoten.. dat gaat zo ff zo door en meestal stopt het dan
net zo plotst en vaak na enige tijd later is et weer terug.. met koude motor geen problemen.
als ik gas los laat of accelereer merk ik niets vreemds.. de EGR klep is al gereinigd en stekker is er een tijdje af geweest (nu weer erop). het stoten/inhouden was toen enige tijd weg.. maar nu is het dus weer terug.
misschien iemand suggesties waar te kijken..? brandstofpomp? injectoren misschien? of bv krukassensor..?
dit zijn dingen die zo in me opkomen..misschien een bekend probleem?
alvast bedankt, gr Mike
het gebeurt alleen wanneer de motor goed op temperatuur is (na min. 30 min rijden).. de motor begint plots te stoten. en rijdt dan weer normaal, en begint dan weer te stoten.. dat gaat zo ff zo door en meestal stopt het dan
net zo plotst en vaak na enige tijd later is et weer terug.. met koude motor geen problemen.
als ik gas los laat of accelereer merk ik niets vreemds.. de EGR klep is al gereinigd en stekker is er een tijdje af geweest (nu weer erop). het stoten/inhouden was toen enige tijd weg.. maar nu is het dus weer terug.
misschien iemand suggesties waar te kijken..? brandstofpomp? injectoren misschien? of bv krukassensor..?
dit zijn dingen die zo in me opkomen..misschien een bekend probleem?
alvast bedankt, gr Mike
Laatst gewijzigd door mikey op do 02 jun 2011, 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
The future is today !
-
- Supporting Member
- Berichten: 200
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:43
- 15
- Model: V40
- Type: D4
- Bouwjaar: 2016
- Roepnaam: Dirk
- Locatie: Arcen
Re: Inhouden/stotteren 1.9d 102pk
Mogelijke oorzaak gloeibougies, is uit te lezen. Had ik ook. motor sloeg af bij stationair lopen. Drie van de vier gloeibougies waren kapot. Volgens mijn garage past de computer zich steeds aan zodat deze blijft lopen. Maar dit is op een gegeven moment ook afgelopen.
Volvo V40 Cross Country D4 summum 190 pk, gechipt naar 230 pk en 470 Nm 8 traps automaat geartronic.
- mikey
- Idle
- Berichten: 60
- Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 17:50
- 14
- Model: V40
- Type: 1.9D 102pk
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: hoorn
Re: Inhouden/stotteren 1.9d 102pk
ok die had ik ook in gedachten.. maar mijn wagen blijft stationair juist heel goed lopen..
het lijkt te gebeuren wanneer ik constant weinig gas geef, dan begint hij op een gegeven moment in te houden.. vandaag zelf even helemaal geen vermogen meer.. terug schakelen en een dot gas zorgde ervoor dat hij weer normaal deed.. ook lijkt het dat het in een linkse bocht vaker gebeurt..
het valt mij ook op dat wanneer het gebeurt , en ik gas los laat en dan ga accelereren het probleem even weer weg is.. daarna komt het weer terug.
lastig zo met al die symptomen.. sowieso ff uitlezen binnenkort.
het lijkt te gebeuren wanneer ik constant weinig gas geef, dan begint hij op een gegeven moment in te houden.. vandaag zelf even helemaal geen vermogen meer.. terug schakelen en een dot gas zorgde ervoor dat hij weer normaal deed.. ook lijkt het dat het in een linkse bocht vaker gebeurt..
het valt mij ook op dat wanneer het gebeurt , en ik gas los laat en dan ga accelereren het probleem even weer weg is.. daarna komt het weer terug.
lastig zo met al die symptomen.. sowieso ff uitlezen binnenkort.
The future is today !
-
- 5th Gear member
- Berichten: 854
- Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
- 15
- Model: S40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Danny
- Locatie: Nuenen
Re: Inhouden/stotteren 1.9d 102pk
Uitlezen lijkt mij de beste optie.
als ik het zo hoor zou je ook wel eens aan de lucht massa meter kunnen gaan denken.
wanneer deze niet goed werkt krijg je te veel of te weinig lucht, waardoor en verkeerd mengsel.
Dit zou het stoteren kunne verklaren.
succes
gr.Danny
als ik het zo hoor zou je ook wel eens aan de lucht massa meter kunnen gaan denken.
wanneer deze niet goed werkt krijg je te veel of te weinig lucht, waardoor en verkeerd mengsel.
Dit zou het stoteren kunne verklaren.
succes
gr.Danny
- mikey
- Idle
- Berichten: 60
- Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 17:50
- 14
- Model: V40
- Type: 1.9D 102pk
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: hoorn
Re: Inhouden/stotteren 1.9d 102pk
mensen, Ik heb de auto inmiddels uit laten lezen.. had diverse foutcodes in geheugen. nu heb ik een paar keer
kortsluiting gehad waardoor er diverse storingen zijn ontstaan.
na het wissen van het geheugen bleven er 2 foutcodes in staan en deze zijn ook aanwezig.
P1816 en P1814 ... ik heb mij laten vertellen dat P1814 de EGR klep is.. P1816 wist de beste man niet zeker, wellicht
gloeirelais igg richting gloeisysteem, iemand een idee wat P1816 precies betekend?
nu wil ik de EGR loskoppelen om deze buiten werking te stellen.. dit zou theoretisch het stotteren kunnen veroorzaken..
ik heb em al eens schoongemaakt en losgekoppeld.. nu zit de stekker er weer op al enige tijd.. zou het voldoende zijn als ik de stekker eraf haal? dan blijft de klep toch dicht staan waardoor er geen uitlaatgassen terug het blok in worden gestuurd..?
ik vervang de EGR liever niet, vind het zonde geld voor een dergelijk onnuttig onderdeel..liever schakel ik de EGR helemaal
buiten..
kortsluiting gehad waardoor er diverse storingen zijn ontstaan.
na het wissen van het geheugen bleven er 2 foutcodes in staan en deze zijn ook aanwezig.
P1816 en P1814 ... ik heb mij laten vertellen dat P1814 de EGR klep is.. P1816 wist de beste man niet zeker, wellicht
gloeirelais igg richting gloeisysteem, iemand een idee wat P1816 precies betekend?
nu wil ik de EGR loskoppelen om deze buiten werking te stellen.. dit zou theoretisch het stotteren kunnen veroorzaken..
ik heb em al eens schoongemaakt en losgekoppeld.. nu zit de stekker er weer op al enige tijd.. zou het voldoende zijn als ik de stekker eraf haal? dan blijft de klep toch dicht staan waardoor er geen uitlaatgassen terug het blok in worden gestuurd..?
ik vervang de EGR liever niet, vind het zonde geld voor een dergelijk onnuttig onderdeel..liever schakel ik de EGR helemaal
buiten..
The future is today !
-
- Supporting Member
- Berichten: 4748
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Inhouden/stotteren 1.9d 102pk
stekker eraf en proberen.
er rijden genoeg leden met de stekker los dus problemen krijg je er niet van.
er rijden genoeg leden met de stekker los dus problemen krijg je er niet van.
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
- mikey
- Idle
- Berichten: 60
- Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 17:50
- 14
- Model: V40
- Type: 1.9D 102pk
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: hoorn
Re: Inhouden/stotteren 1.9d 102pk
ik ga het nu rijden met de V40 .. haal eerst ff de stekker eraf.. hopen dat het probleem weg is ...
The future is today !
- yannickc
- 4th Gear member
- Berichten: 443
- Lid geworden op: zo 08 mei 2011, 00:57
- 13
- Model: V50
- Bouwjaar: 2008
- Locatie: Sint-Niklaas België
Re: Inhouden/stotteren 1.9d 102pk
Let er wel op dat de kans bestaat dat de ERG klep vast zit door roet, waardoor je meer roet dan lucht in je motor stuurt... Maar dit zal je snel merken aan veel zwarte rook bij gas geven.
Verder kan het inderdaad geen kwaad om zonder EGR te rijden... Het is technisch gezien zelf beter.
Verder kan het inderdaad geen kwaad om zonder EGR te rijden... Het is technisch gezien zelf beter.
- mikey
- Idle
- Berichten: 60
- Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 17:50
- 14
- Model: V40
- Type: 1.9D 102pk
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: hoorn
Re: Inhouden/stotteren 1.9d 102pk
de EGR stekker ligt alweer een aantal dagen los.. het gaat nu ook een stuk beter.. hij stottert niet meer. het lijkt erop
dat EGR toch de boosdoener is. ik kijk het nog ff aan want vorige keer had ik het zelfde probleem ging ook een paar dagen goed..
en toen kwam het gewoon terug.. terwijl de EGR stekker los lag en de EGR had ik toen ook helemaal schoongemaakt.. dus nog ff afwachten.. ik hoop dat het zo is opgelost.. dan kom ik er goed van af.. heb voor de zekerheid nog ff een reiniger bij de brandstof gedaan dit kan sowieso geen kwaad... we wachten het af.
dat EGR toch de boosdoener is. ik kijk het nog ff aan want vorige keer had ik het zelfde probleem ging ook een paar dagen goed..
en toen kwam het gewoon terug.. terwijl de EGR stekker los lag en de EGR had ik toen ook helemaal schoongemaakt.. dus nog ff afwachten.. ik hoop dat het zo is opgelost.. dan kom ik er goed van af.. heb voor de zekerheid nog ff een reiniger bij de brandstof gedaan dit kan sowieso geen kwaad... we wachten het af.
The future is today !
-
- Engine off
- Berichten: 9
- Lid geworden op: do 16 aug 2012, 12:04
- 12
- Model: V40
- Type: 1.9D 102pk
- Bouwjaar: 2001
V40 1.9D phase 2, stotteren en inhouden. Luchtmassa? EGR?
Dag allemaal,
Ik heb al aardig wat zitten zoeken op het forum, en lees dat het een niet geheel onbekend probleem van de V40 is.
Mijn V40 komt uit 2001, heeft 320.000 km gelopen en heeft de 1.9 D motor met 102 PK.
Het probleem is dat hij met warme motor af en toe slecht accelereert. Rond de 2.000 toeren voel je dat hij even zijn vermogen verliest,
en kruipt dan heel langzaam omhoog in toeren. Als je gas los laat en direct volgas geeft, kan het zijn dat hij éven goed pakt, maar daarna ook zijn kracht verliest. De topsnelheid ligt in deze situatie op 150 km/u (ipv 185 km/u).
Ik heb geprobeerd om de motor uit te doen en opnieuw te starten, dit hielp even maar voor korte duur (2-3 min).
Wat mij opvalt is dat dit alleen gebeurt bij een WARME motor. Koud tot nu toe nergens last van gehad!
Ik heb gezocht op internet (en dus ook dit forum) en kwam uit op:
- Luchtmassameter
- EGR klep
Hier een Engelse how-to hoe je de EGR klep schoon moet maken: http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=127481
1 Van de dingen die ik overal lees is dat mensen de EGR klep ''gewoon'' afkoppelen. Kan iemand mij vertellen hoe ik dat precies moet doen?
Wat denken jullie dat het probleem met mijn auto is?
Groet Kajotan
Ik heb al aardig wat zitten zoeken op het forum, en lees dat het een niet geheel onbekend probleem van de V40 is.
Mijn V40 komt uit 2001, heeft 320.000 km gelopen en heeft de 1.9 D motor met 102 PK.
Het probleem is dat hij met warme motor af en toe slecht accelereert. Rond de 2.000 toeren voel je dat hij even zijn vermogen verliest,
en kruipt dan heel langzaam omhoog in toeren. Als je gas los laat en direct volgas geeft, kan het zijn dat hij éven goed pakt, maar daarna ook zijn kracht verliest. De topsnelheid ligt in deze situatie op 150 km/u (ipv 185 km/u).
Ik heb geprobeerd om de motor uit te doen en opnieuw te starten, dit hielp even maar voor korte duur (2-3 min).
Wat mij opvalt is dat dit alleen gebeurt bij een WARME motor. Koud tot nu toe nergens last van gehad!
Ik heb gezocht op internet (en dus ook dit forum) en kwam uit op:
- Luchtmassameter
- EGR klep
Hier een Engelse how-to hoe je de EGR klep schoon moet maken: http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=127481
1 Van de dingen die ik overal lees is dat mensen de EGR klep ''gewoon'' afkoppelen. Kan iemand mij vertellen hoe ik dat precies moet doen?
Wat denken jullie dat het probleem met mijn auto is?
Groet Kajotan
- yannickc
- 4th Gear member
- Berichten: 443
- Lid geworden op: zo 08 mei 2011, 00:57
- 13
- Model: V50
- Bouwjaar: 2008
- Locatie: Sint-Niklaas België
Re: V40 1.9D phase 2, stotteren en inhouden. Luchtmassa? EGR
heel simpel, gewoon stekker eraf bij onze motoren. Ik rij al 1,5 rond zo zonder problemen. De stekker zit ergens aan de achterkant van de motor aan de bestuurderkant
dicht bij de plastieken afdekplaat. Het kan wel lastig zijn om los te maken want ik herinner mij dat het een lastige stekker was.
het is de grijze stekker op deze foto onder de zwarte buis (inter cooler buis).
[ Geplaatst met Mobile Device ]
dicht bij de plastieken afdekplaat. Het kan wel lastig zijn om los te maken want ik herinner mij dat het een lastige stekker was.
het is de grijze stekker op deze foto onder de zwarte buis (inter cooler buis).
[ Geplaatst met Mobile Device ]
-
- Idle
- Berichten: 43
- Lid geworden op: vr 17 feb 2012, 14:36
- 12
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
Re: Inhouden / stotteren
mijn auto reed volkomen ruk en nu ik op de sloop een andere luchtmassa meter heb gescoord rijdt ie zoals ik nog nooit heb gereden . En zelfs beter als toen de steker eraf was.
Dus voor €35,- kun je best de gok wagen .
In mijn geval was de vut er echt uit en doorschakelen was echt een ramp, hij zakte in zijn toeren behoorlijk in en werd een nachtmerrie in het woonwerkverkeer .
Nu is het een linker stoplichtkiller
Maar dit was bij koud en warm ....
Mzzls martijn
tip:kijk goed welke nummers erop staan en merk e.d. en na vervangen 30 min de accu ff afkoppelen voor reset motormanagement
Dus voor €35,- kun je best de gok wagen .
In mijn geval was de vut er echt uit en doorschakelen was echt een ramp, hij zakte in zijn toeren behoorlijk in en werd een nachtmerrie in het woonwerkverkeer .
Nu is het een linker stoplichtkiller
Maar dit was bij koud en warm ....
Mzzls martijn
tip:kijk goed welke nummers erop staan en merk e.d. en na vervangen 30 min de accu ff afkoppelen voor reset motormanagement
-
- Engine off
- Berichten: 9
- Lid geworden op: do 16 aug 2012, 12:04
- 12
- Model: V40
- Type: 1.9D 102pk
- Bouwjaar: 2001
Volvo V40 1.9 TD 102 PK Phase II - Inhouden / optrekken
Beste allemaal,
Een aantal maanden geleden hield mijn auto erg in, trok niet goed door in de versnellingen. Na het lezen op dit forum heb ik de EGR klep eruit gehaald en helemaal schoongemaakt, hierna was het probleem verholpen. Om te voorkomen dat ik dit weer zou krijgen, heb ik de stekker van de EGR klep afgehaald.
Hierna ging het een paar maand goed, tot een maandje geleden. Weer op internet gelezen, en las de tip de motor eens goed warm te rijden. Hierna 20 km met 4.000 rpm in de 4 versnelling gereden = het inhouden was weer weg. Maar nu is het weer terug.........
De motor start prima, loopt goed stationair, geen rare geluiden bij het afzetten van de motor en geen rook bij optrekken. De problemen doen zich af en toe voor, zeg maar 50/50. Als ik 2.000 rpm in zijn 2 rijd en dan volgas geef, kan hij tijdens het optrekken eventjes inhouden/stotter en hierna weer normaal rijden. Soms is het inhouden zo erg, dat hij met moeite een vrachtwagen bij kan houden en een topsnelheid van 120 km/u heeft. Het probleem doet zich tot nu toe enkel met een (redelijk) warme motor voor. Bovenstaande probleem deed me denken aan het rijden op een brommertje die even smoort/verzuipt.
De auto bij mijn garage gebracht. Hij heeft de smoorklep (EGR) vast gezet, dit maakte geen verschil.
Verder verschillende vacuumslangen gecontroleerd op lekkage, alles goed bevonden.
Vacuumslang van de turbo (?) naar de EGR (aansturing) afgedopt.
De turboregelklep handmatig getest (vacuum opzetten) terwijl de auto aan de computer hing, werkte prima en maakte de volledige slag.
Auto uitgelezen:
Bovenste 2 foutcodes zijn bekend, EGR is afgekoppeld.
Hierna de foutcodes gewist, en een stuk mee gereden. Vervolgens de auto opnieuw uitgelezen, we kregen dezelfde 4 meldingen + 1 nieuwe (iets over gloeibougies).
Hierna hebben we de vacuumklep vervangen voor een nieuw examplaar die de turbo aanstuurt (zeg ik dit zo goed?).
Het rood omcirckelde onderdeel.
Hierna waren de problemen veel minder, ik heb 1 dag (50 km) probleemloos kunnen rijden.
Een vrachtwagen bijhouden etc. was weer mogelijk. Ik heb het probleem vooral nog gemerkt wanneer de motor goed warm was na snelweg rijden, en accelereren v.a. 120 km/u als je even van 't gas moest vanwege het overige verkeer.
- Ergens bij de turbo zit een klepje waar een vacuumslang op moet, deze stuurt je EGR aan (als ik het goed heb begrepen). Garage had deze afgekoppeld, maar op mijn verzoek weer gemonteerd om alles in originele staat terug te brengen. Vanaf het moment dat dit weer aangesloten is, loopt de auto direct weer slechter (vergelijkbaar als in het begin): soms rijdt hij 100% goed, soms houdt hij weer in bij optrekken.
- De andere foutcode die uit het uitlezen kwam, gaat over de sensor in de gele cirkel.
Wat wij ons afvragen is: wat is de oorzaak, en wat is het gevolg.
Het kwam waarschijnlijk van alles zijn, wat deze foutmeldingen geeft............
Om niet onnodig op kosten gejaagd te worden, zoeken we liever naar de juiste oplossing i.p.v. alles klakkeloos te vervangen.
Maandag ga ik weer naar de garage, waarschijnlijk halen we dan die vacuumslang tussen turbo en EGR er maar weer af. Wellicht rijdt hij hierna weer een stuk beter? Zou het aan de vacuumpomp kunnen liggen die af en toe weigert? Of toch de luchtmassameter, ondanks dat die niet (altijd) een foutcode geeft? De sensor in de gele cirkel kapot wat voor deze problemen kan zorgen?
Iemand een goed idee?
Héél graag!
Groet,
Kajotan
Een aantal maanden geleden hield mijn auto erg in, trok niet goed door in de versnellingen. Na het lezen op dit forum heb ik de EGR klep eruit gehaald en helemaal schoongemaakt, hierna was het probleem verholpen. Om te voorkomen dat ik dit weer zou krijgen, heb ik de stekker van de EGR klep afgehaald.
Hierna ging het een paar maand goed, tot een maandje geleden. Weer op internet gelezen, en las de tip de motor eens goed warm te rijden. Hierna 20 km met 4.000 rpm in de 4 versnelling gereden = het inhouden was weer weg. Maar nu is het weer terug.........
De motor start prima, loopt goed stationair, geen rare geluiden bij het afzetten van de motor en geen rook bij optrekken. De problemen doen zich af en toe voor, zeg maar 50/50. Als ik 2.000 rpm in zijn 2 rijd en dan volgas geef, kan hij tijdens het optrekken eventjes inhouden/stotter en hierna weer normaal rijden. Soms is het inhouden zo erg, dat hij met moeite een vrachtwagen bij kan houden en een topsnelheid van 120 km/u heeft. Het probleem doet zich tot nu toe enkel met een (redelijk) warme motor voor. Bovenstaande probleem deed me denken aan het rijden op een brommertje die even smoort/verzuipt.
De auto bij mijn garage gebracht. Hij heeft de smoorklep (EGR) vast gezet, dit maakte geen verschil.
Verder verschillende vacuumslangen gecontroleerd op lekkage, alles goed bevonden.
Vacuumslang van de turbo (?) naar de EGR (aansturing) afgedopt.
De turboregelklep handmatig getest (vacuum opzetten) terwijl de auto aan de computer hing, werkte prima en maakte de volledige slag.
Auto uitgelezen:
Bovenste 2 foutcodes zijn bekend, EGR is afgekoppeld.
Hierna de foutcodes gewist, en een stuk mee gereden. Vervolgens de auto opnieuw uitgelezen, we kregen dezelfde 4 meldingen + 1 nieuwe (iets over gloeibougies).
Hierna hebben we de vacuumklep vervangen voor een nieuw examplaar die de turbo aanstuurt (zeg ik dit zo goed?).
Het rood omcirckelde onderdeel.
Hierna waren de problemen veel minder, ik heb 1 dag (50 km) probleemloos kunnen rijden.
Een vrachtwagen bijhouden etc. was weer mogelijk. Ik heb het probleem vooral nog gemerkt wanneer de motor goed warm was na snelweg rijden, en accelereren v.a. 120 km/u als je even van 't gas moest vanwege het overige verkeer.
- Ergens bij de turbo zit een klepje waar een vacuumslang op moet, deze stuurt je EGR aan (als ik het goed heb begrepen). Garage had deze afgekoppeld, maar op mijn verzoek weer gemonteerd om alles in originele staat terug te brengen. Vanaf het moment dat dit weer aangesloten is, loopt de auto direct weer slechter (vergelijkbaar als in het begin): soms rijdt hij 100% goed, soms houdt hij weer in bij optrekken.
- De andere foutcode die uit het uitlezen kwam, gaat over de sensor in de gele cirkel.
Wat wij ons afvragen is: wat is de oorzaak, en wat is het gevolg.
Het kwam waarschijnlijk van alles zijn, wat deze foutmeldingen geeft............
Om niet onnodig op kosten gejaagd te worden, zoeken we liever naar de juiste oplossing i.p.v. alles klakkeloos te vervangen.
Maandag ga ik weer naar de garage, waarschijnlijk halen we dan die vacuumslang tussen turbo en EGR er maar weer af. Wellicht rijdt hij hierna weer een stuk beter? Zou het aan de vacuumpomp kunnen liggen die af en toe weigert? Of toch de luchtmassameter, ondanks dat die niet (altijd) een foutcode geeft? De sensor in de gele cirkel kapot wat voor deze problemen kan zorgen?
Iemand een goed idee?
Héél graag!
Groet,
Kajotan
-
- 5th Gear member
- Berichten: 854
- Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
- 15
- Model: S40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Danny
- Locatie: Nuenen
Re: Volvo V40 1.9 TD 102 PK Phase II - Inhouden / optrekken
Het lijkt er op dat de auto in noodloop zit wanneer je geen power hebt.
Hèb je al eens geprobeerd om de wagen bij problemen af te zetten en opnieuw te starten ?
Weet je iets meer over de foutmelding van de turbo regelklep?
Hèb je al eens geprobeerd om de wagen bij problemen af te zetten en opnieuw te starten ?
Weet je iets meer over de foutmelding van de turbo regelklep?
-
- Engine off
- Berichten: 9
- Lid geworden op: do 16 aug 2012, 12:04
- 12
- Model: V40
- Type: 1.9D 102pk
- Bouwjaar: 2001
Re: Volvo V40 1.9 TD 102 PK Phase II - Inhouden / optrekken
Uitzetten en de motor opnieuw starten maakt geen verschil.
Voor de goede orde, het is dus niet zo dat de auto continue inhoudt en niet goed loopt.
Tijdens het optrekken kan hij 'opeens' even inhouden, als je hierna afremt en opnieuw optrekt kan hij het 'opeens' helemaal goed doen.
Meer over de turbo regelklep weet ik niet, handmatig getest en alles leek goed.
Voor de goede orde, het is dus niet zo dat de auto continue inhoudt en niet goed loopt.
Tijdens het optrekken kan hij 'opeens' even inhouden, als je hierna afremt en opnieuw optrekt kan hij het 'opeens' helemaal goed doen.
Meer over de turbo regelklep weet ik niet, handmatig getest en alles leek goed.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 854
- Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
- 15
- Model: S40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Danny
- Locatie: Nuenen
Re: Volvo V40 1.9 TD 102 PK Phase II - Inhouden / optrekken
Hoe is de staat van onderhoud van de wagen?
Brandstoffilter, luchtfilter reeds vervangen?
M.n. Een vervuild brandstoffilter zijn deze diesels erg gevoelig voor.
Brandstoffilter, luchtfilter reeds vervangen?
M.n. Een vervuild brandstoffilter zijn deze diesels erg gevoelig voor.
-
- Engine off
- Berichten: 9
- Lid geworden op: do 16 aug 2012, 12:04
- 12
- Model: V40
- Type: 1.9D 102pk
- Bouwjaar: 2001
Re: Volvo V40 1.9 TD 102 PK Phase II - Inhouden / optrekken
Brandstoffilter & luchtfilter zijn beide 30.000 km oud (vervangen toen ik de auto kocht).
Wel las ik iets over het ontwateren van het filter, zou dat van invloed kunnen zijn?
Ik kan het me haast niet voorstellen, maarja...
Neem toch aan dat een brandstoffilter langer mee gaat, en daarbij zouden de problemen dan toch continue aanwezig moeten zijn? En hoe verklaren we de foutcodes?
Verdere onderhoud is goed. Auto heeft 340.000 km gelopen, maar netjes alle beurten gehad (grotendeels Volvo dealer).
Wel las ik iets over het ontwateren van het filter, zou dat van invloed kunnen zijn?
Ik kan het me haast niet voorstellen, maarja...
Neem toch aan dat een brandstoffilter langer mee gaat, en daarbij zouden de problemen dan toch continue aanwezig moeten zijn? En hoe verklaren we de foutcodes?
Verdere onderhoud is goed. Auto heeft 340.000 km gelopen, maar netjes alle beurten gehad (grotendeels Volvo dealer).
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10741
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 15
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Volvo V40 1.9 TD 102 PK Phase II - Inhouden / optrekken
Al eens hier gekeken?
Het is wel voor benzine maar misschien staat je probleem hier tussen:
http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=37&t=605
Het is wel voor benzine maar misschien staat je probleem hier tussen:
http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=37&t=605