Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke
-
- 4th Gear member
- Berichten: 433
- Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
- 15
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Voorschoten
Re: Distributie beurt, wel of geen koppakking mee pakken?
Nou, mijn conclusie is (mede dankzij advies van jullie) om de grote beurt nog even uit te stellen.
De twijfel is begonnen of deze wagen het nog waard is een distributie wissel te doen, of dat ik een vervanger ga opzoeken (met desnoods een benodigde distributie wissel, om de operatie bij die wagen uit te voeren).
Overige punten van de grote beurt kan ik prima zelf, al eerder gedaan. Met uitzondering van de airco...
Dus eind van de zomer is de distributie verwisseld, van deze wagen of van een nieuwe (indien die het nodig heeft). Wanneer er een tweede komt gat deze in onderdelen de wereld (Nederland) over.
De twijfel is begonnen of deze wagen het nog waard is een distributie wissel te doen, of dat ik een vervanger ga opzoeken (met desnoods een benodigde distributie wissel, om de operatie bij die wagen uit te voeren).
Overige punten van de grote beurt kan ik prima zelf, al eerder gedaan. Met uitzondering van de airco...
Dus eind van de zomer is de distributie verwisseld, van deze wagen of van een nieuwe (indien die het nodig heeft). Wanneer er een tweede komt gat deze in onderdelen de wereld (Nederland) over.
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
-
- Idle
- Berichten: 66
- Lid geworden op: vr 20 apr 2012, 19:45
- 12
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Etten-Leur
Distrubitieriem vervangen
Hallo allemaal, ik moet binnenkort mijn distrubitie riem vervangen, heb al aardig wat over kunnen lezen maar ik zit toch nog met een paar vragen:
Heb je speciaal gereedschap nodig zoals een momentsleutel of ander gereedschap?
Mijn motornr is B4204s2 V40 2.0 2002 heeft deze een mechanische spanner?
Is het alleen te doen?
Heb je speciaal gereedschap nodig zoals een momentsleutel of ander gereedschap?
Mijn motornr is B4204s2 V40 2.0 2002 heeft deze een mechanische spanner?
Is het alleen te doen?
-
- Idle
- Berichten: 32
- Lid geworden op: wo 12 mei 2010, 12:15
- 14
Re: Distrubitieriem vervangen
Aan te raden om ook je waterpomp te vervangen
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9433
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 13
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Distrubitieriem vervangen
is een hele discusie over, wel of niet.fuzzybeer schreef:Aan te raden om ook je waterpomp te vervangen
maar als je toch bezig bent.....
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- Idle
- Berichten: 32
- Lid geworden op: wo 12 mei 2010, 12:15
- 14
Re: Distrubitieriem vervangen
Indeed Vooral onder het motto "als je toch bezig bent en alles los is".volvoS40 schreef:is een hele discusie over, wel of niet.fuzzybeer schreef:Aan te raden om ook je waterpomp te vervangen
maar als je toch bezig bent.....
Ik heb in mijn familie al twee blokken naar de knoppen zien gaan, omdat de waterpomp vast sloeg :). Deze waren niet vervangen tegelijk met de distributie, dus binnen 20.000 Km na vervanging konden alsnog de koppen een revisie krijgen :)
-
- Engine off
- Berichten: 7
- Lid geworden op: do 01 mar 2012, 23:34
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Zutphen
distributieriem
Hallo,
Ik ben van plan om mijn distributieriem zelf te gaan vervangen.
de riem zit er nu bijna een 100.000 kilometer op vanaf 2008
waneer moet ie echt vervangen worden?
Ik ben wel handig maar heb het nog nooit eerder gedaan. (niet bij deze volvo wel eens bij een volkswagen golf)
Is er een stappen plan hier over beschreven?
Ik loop nu tegen het volgende, er zijn 2 type tandriemen een met 148 en een met 142 tanden.
er wordt gevraagd naar motor nummers
het volgense heb ik:
Type B4184S
Serinr. 897629
Ik zie op internet.
tot Serinr. 1266195 =148 tanden = met hydraulisch spanner
vanaf Serinr. 1266196 =142 tanden = met veer spanner
Als ik het dus goed begrijp moet ik dus de riem met 148 tanden hebben klopt dit? ik weet het niet zeker
Wie kan mij even op weg helpen ook met tips etc.
mijn auto is een volvo V40 1997
vorige distributie wissel door dealer bij de 360.000 beurt op 28-4-2002 nu staat de teller in middels op 452333 km
groeten roel
Ik ben van plan om mijn distributieriem zelf te gaan vervangen.
de riem zit er nu bijna een 100.000 kilometer op vanaf 2008
waneer moet ie echt vervangen worden?
Ik ben wel handig maar heb het nog nooit eerder gedaan. (niet bij deze volvo wel eens bij een volkswagen golf)
Is er een stappen plan hier over beschreven?
Ik loop nu tegen het volgende, er zijn 2 type tandriemen een met 148 en een met 142 tanden.
er wordt gevraagd naar motor nummers
het volgense heb ik:
Type B4184S
Serinr. 897629
Ik zie op internet.
tot Serinr. 1266195 =148 tanden = met hydraulisch spanner
vanaf Serinr. 1266196 =142 tanden = met veer spanner
Als ik het dus goed begrijp moet ik dus de riem met 148 tanden hebben klopt dit? ik weet het niet zeker
Wie kan mij even op weg helpen ook met tips etc.
mijn auto is een volvo V40 1997
vorige distributie wissel door dealer bij de 360.000 beurt op 28-4-2002 nu staat de teller in middels op 452333 km
groeten roel
- Roffel-Patje
- 5th Gear member
- Berichten: 569
- Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 18:34
- 15
- Model: Andere
- Locatie: 's-Heerenberg
Re: distributieriem
Hier vind je een how-to om de distributie van een B4184s te vervangen met mechanische spanner. Hydraulische spanner is iets anders, maar niet veel. Het grootste verschil is dat je met een mechanische spanner zelf de spanning moet instellen, bij een hydraulische spanner gebeurt dat automatisch.
-
- Engine off
- Berichten: 6
- Lid geworden op: ma 28 feb 2011, 18:54
- 13
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2002
Distributieriem hoeveel tands?
Ha 40forum,
Het is even geleden dat ik hier was en heb inmiddels helaas afstand moeten nemen van mijn trouwe v40 uit 1997. Een paar weken terug heb ik een v40 uit 2002, 2.0, automaat en lpg gekocht. Hoef ik niet aan te wennen - vertrouwd maar dan nieuwer.
Nu moet het verstelbare nokkenastandwiel vervangen worden en - zo heb ik begrepen - de motor er uit moet kan ik gelijk de distributieriem mee vervangen (al kan die nog 50.000 mee..).
Ik heb via de sleutelaar.nl een mooie distributieriem-kit gezien, twee. Eén is 142 tands en de ander 148. Ze worden aangegeven met 'Mot.1219110' en 'Mot.1219111'. Hoe kan ik nagaan welke geschikt is voor mijn motor? Bij Volvo in Harderwijk kunnen ze het me helaas niet vertellen..
Heeft iemand hier een idee over?
Het is even geleden dat ik hier was en heb inmiddels helaas afstand moeten nemen van mijn trouwe v40 uit 1997. Een paar weken terug heb ik een v40 uit 2002, 2.0, automaat en lpg gekocht. Hoef ik niet aan te wennen - vertrouwd maar dan nieuwer.
Nu moet het verstelbare nokkenastandwiel vervangen worden en - zo heb ik begrepen - de motor er uit moet kan ik gelijk de distributieriem mee vervangen (al kan die nog 50.000 mee..).
Ik heb via de sleutelaar.nl een mooie distributieriem-kit gezien, twee. Eén is 142 tands en de ander 148. Ze worden aangegeven met 'Mot.1219110' en 'Mot.1219111'. Hoe kan ik nagaan welke geschikt is voor mijn motor? Bij Volvo in Harderwijk kunnen ze het me helaas niet vertellen..
Heeft iemand hier een idee over?
-
- 4th Gear member
- Berichten: 400
- Lid geworden op: wo 03 aug 2011, 23:14
- 13
- Model: S60
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Den Haag
Re: Distributieriem hoeveel tands?
Als je even je motorcode en dergelijk kunt neerzetten dan kan iemand met VADIS je vast opweg helpen
-
- Engine off
- Berichten: 6
- Lid geworden op: ma 28 feb 2011, 18:54
- 13
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2002
Re: Distributieriem hoeveel tands?
Hoi Jeroen,
Goed idee. Ik heb van de dealer een lijstje gekregen met veel gegevens behalve de distributieriem.
De motorcode is: B4204S2
Artikel nummer: 30616129
Goed idee. Ik heb van de dealer een lijstje gekregen met veel gegevens behalve de distributieriem.
De motorcode is: B4204S2
Artikel nummer: 30616129
- Roffel-Patje
- 5th Gear member
- Berichten: 569
- Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 18:34
- 15
- Model: Andere
- Locatie: 's-Heerenberg
Re: Distributieriem hoeveel tands?
Om exact te zeggen welke set je nodig hebt heb ik ook nog het serienummer van je motorblok nodig.
De versie met mechanische nokkenasriemspanner is 142 tands, de hydraulische spanner heeft een riem met 148 tanden. Misschien dat je hier al wat aan hebt?
De versie met mechanische nokkenasriemspanner is 142 tands, de hydraulische spanner heeft een riem met 148 tanden. Misschien dat je hier al wat aan hebt?
-
- Engine off
- Berichten: 6
- Lid geworden op: ma 28 feb 2011, 18:54
- 13
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2002
Re: Distributieriem hoeveel tands?
Bedankt voor je reactie Roffel-Patje,
Ik weet niet wat voor spanner er op zit. Het serienummer van mijn motorblok is 00000000000002875791. Kun je hier wat mee zien?
Ik weet niet wat voor spanner er op zit. Het serienummer van mijn motorblok is 00000000000002875791. Kun je hier wat mee zien?
- Roffel-Patje
- 5th Gear member
- Berichten: 569
- Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 18:34
- 15
- Model: Andere
- Locatie: 's-Heerenberg
Re: Distributieriem hoeveel tands?
Als ik vanavond thuis ben zal ik mn Vadis-computer even aanslingeren, aan de hand van het serienummer kan ik dan zien welke je moet hebben.
-
- Idle
- Berichten: 80
- Lid geworden op: zo 06 mar 2011, 03:39
- 13
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Amstelveen
Re: Distributieriem hoeveel tands?
b4204s2 is een tweede serie motor dus met een mechanische spanner en een snaar met
142 tandjes. By the way je motor hoeft er niet uit hoor om je nokkenasversteller te
vervangen. Je moet allee alles goed blokkeren.
142 tandjes. By the way je motor hoeft er niet uit hoor om je nokkenasversteller te
vervangen. Je moet allee alles goed blokkeren.
[color=#0000FF][size=200]V40 1.8 europa elegance 2002[/size][/color]
-
- Engine off
- Berichten: 6
- Lid geworden op: ma 28 feb 2011, 18:54
- 13
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2002
Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, w
Het was even zoeken naar het topic, maar ik heb 'm gevonden :-)
Bedankt voor je info, Michel. Is het niet zo dat je goed bij de distributieriem kan wanneer het verstelbare nokkenastandwiel wordt vervangen? Als het echt een apparte handeling is, denk ik er nog even over na.
Bedankt voor je info, Michel. Is het niet zo dat je goed bij de distributieriem kan wanneer het verstelbare nokkenastandwiel wordt vervangen? Als het echt een apparte handeling is, denk ik er nog even over na.
-
- Idle
- Berichten: 66
- Lid geworden op: vr 20 apr 2012, 19:45
- 12
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Etten-Leur
Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, w
Vandaag mijn distrubitieriem spanner en loopwiel vervangen, had dit nog nooit bij mijn volvo v40 gedaan en heb deze how to gevolgd: http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =34&t=8764
Kwam toch wat onduidelijkheden tegen.
- Meeste werk was het losmaken van de riemspanner, kon nergens ontdekken hoe hij ontspannen moest worden dus heb de 2 bouten los gedraaid waardoor de spanner ook los kwam, toen kon ik pas zien hoe de mechanische spanner met behulp van een torx sleutel ontspannen moest worden.
- krukaspoelie hoeft helmaal niet los gemaakt te worden, zou ook niet weten hoe want zit muurvast dus gewoon laten zitten, riem kon er makkelijk af nadat ik alles op tijd had gezet.
- nadat de driem was ontspannen sprongen allebei de nok.as tandwielen een stuk vooruit en heb deze weer op tijd gezet met behulp van tayribs vast gezet omdat ze blijven terug springen, daarna de driem er op gezet, en de spanner 2x moeten spannen nadat ik m.b.v. de krukaspoelie de motor 4x rond gedraaid heb.
-Multiriem kon ik niet meer op de juiste manier er op leggen..wat een puzzel!! heb daarna bij volvo motorparts een schema aangevraagd en kreeg dat gelukkig vrij snel, waardoor deze er binnen 5min. weer op zat. Kon hier op dit forum alleen de verkeerde schema's vinden.
Misschien heeft iemand iets aan mijn ervaring van vandaag.
Kwam toch wat onduidelijkheden tegen.
- Meeste werk was het losmaken van de riemspanner, kon nergens ontdekken hoe hij ontspannen moest worden dus heb de 2 bouten los gedraaid waardoor de spanner ook los kwam, toen kon ik pas zien hoe de mechanische spanner met behulp van een torx sleutel ontspannen moest worden.
- krukaspoelie hoeft helmaal niet los gemaakt te worden, zou ook niet weten hoe want zit muurvast dus gewoon laten zitten, riem kon er makkelijk af nadat ik alles op tijd had gezet.
- nadat de driem was ontspannen sprongen allebei de nok.as tandwielen een stuk vooruit en heb deze weer op tijd gezet met behulp van tayribs vast gezet omdat ze blijven terug springen, daarna de driem er op gezet, en de spanner 2x moeten spannen nadat ik m.b.v. de krukaspoelie de motor 4x rond gedraaid heb.
-Multiriem kon ik niet meer op de juiste manier er op leggen..wat een puzzel!! heb daarna bij volvo motorparts een schema aangevraagd en kreeg dat gelukkig vrij snel, waardoor deze er binnen 5min. weer op zat. Kon hier op dit forum alleen de verkeerde schema's vinden.
Misschien heeft iemand iets aan mijn ervaring van vandaag.
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9433
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 13
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, w
het schema is niet verkeerd.jfrousse schreef:Kon hier op dit forum alleen de verkeerde schema's vinden.
het is de juiste handelswijze zoals volvo heeft beschreven, de schema's (die je gevolgd hebt) komen uit vadis / haynes.
het wil alleen niet zeggen dat je helemaal aan het schema moet houden, ik kwam zelf ook wel dingen tegen die niet klopten, makkelijker konden worden uitgevoerd, die niet aanwezig waren of juist iets wat aanwezig was wat niet beschreven stond.
daarnaast zit er verschil tussen diverse phase modellen.
als je 2 zinnen verder doorgelezen had..... stond het er netjes in dat je een imbus moest gebruiken (6mm)jfrousse schreef:- Meeste werk was het losmaken van de riemspanner, kon nergens ontdekken hoe hij ontspannen moest worden dus heb de 2 bouten los gedraaid waardoor de spanner ook los kwam, toen kon ik pas zien hoe de mechanische spanner met behulp van een torx sleutel ontspannen moest worden.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- Idle
- Berichten: 66
- Lid geworden op: vr 20 apr 2012, 19:45
- 12
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Etten-Leur
Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, w
volvoS40 schreef:het schema is niet verkeerd.jfrousse schreef:Kon hier op dit forum alleen de verkeerde schema's vinden.
het is de juiste handelswijze zoals volvo heeft beschreven, de schema's (die je gevolgd hebt) komen uit vadis / haynes.
het wil alleen niet zeggen dat je helemaal aan het schema moet houden, ik kwam zelf ook wel dingen tegen die niet klopten, makkelijker konden worden uitgevoerd, die niet aanwezig waren of juist iets wat aanwezig was wat niet beschreven stond.
daarnaast zit er verschil tussen diverse phase modellen.
als je 2 zinnen verder doorgelezen had..... stond het er netjes in dat je een imbus moest gebruiken (6mm)jfrousse schreef:- Meeste werk was het losmaken van de riemspanner, kon nergens ontdekken hoe hij ontspannen moest worden dus heb de 2 bouten los gedraaid waardoor de spanner ook los kwam, toen kon ik pas zien hoe de mechanische spanner met behulp van een torx sleutel ontspannen moest worden.
Had het over de multiriemspanner, maar goed ben er uitgekomen en vandaag alles gecontroleerd (spanning driem) was goed dus nu naar de volgende klus.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: ma 20 dec 2010, 20:43
- 13
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Tjalleberd
Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, w
is inderdaad een torx die er in moest, de meeste spanners ontspan je zo.
tip voor iedereen voor welke riem dan ook, teken hem op papier hoe die loopt voor je hem verwijderdt!!.
verders klopt het dat je nokkenas verspringen, deze staan dan net onder spanning. de nokkenas aan het schutbord verspringt meteen, de andere verspringt bij het minste of geringste contact.
tip voor iedereen voor welke riem dan ook, teken hem op papier hoe die loopt voor je hem verwijderdt!!.
verders klopt het dat je nokkenas verspringen, deze staan dan net onder spanning. de nokkenas aan het schutbord verspringt meteen, de andere verspringt bij het minste of geringste contact.
-
- Idle
- Berichten: 66
- Lid geworden op: vr 20 apr 2012, 19:45
- 12
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Etten-Leur
Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, w
Volgende klus word het remsysteem, mijn rempedaal zakt ongeveer 4 cm voordat hij blijft staan, zal morgen een nieuw topic openen bij de techniek.