Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke
-
- Engine off
- Berichten: 15
- Lid geworden op: za 03 mar 2012, 16:58
- 12
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1996
- Locatie: Meppel
Re: Distributie vervangen (4192T3)
Volgens mij niet hoor, zie hier een how-to uit Vadis:
http://www.2shared.com/complete/g9YXwaFf/s40belt.html
http://www.2shared.com/complete/g9YXwaFf/s40belt.html
Volvo S40 2.0 16V 1996 DOP LPG G3
- johnny
- 1st Gear member
- Berichten: 153
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 22:54
- 14
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Utrecht
Re: Distributie vervangen (4192T3)
misschien een verschil tussen diesels en benzine? Of aanpassing beleid bij Phase2? Dit is dezelfde tekst uit VADIS voor de phase2 85kw diesel: http://www.2shared.com/document/tXb9HUb ... _belt.html
2004 V40 1.9D 85kW - wie is .johnny - wdb RIP 2015-10-13.
-
- Engine off
- Berichten: 15
- Lid geworden op: za 03 mar 2012, 16:58
- 12
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1996
- Locatie: Meppel
Re: Distributie vervangen (4192T3)
Aah..bij een diesel zal het zeker anders zijn...
Volvo S40 2.0 16V 1996 DOP LPG G3
- johnny
- 1st Gear member
- Berichten: 153
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 22:54
- 14
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Utrecht
Re: Distributie vervangen (4192T3)
Kennelijk is VADIS vooral nogal wispelturig. onze britse vrienden to the rescue:
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=121836
Ik heb wel het idee dat de volgorde in het verhaal wat door elkaar staat, maar samen met wat er verder in dit topic staat moet het een heel eind kunnen. Deze brit gebruikt gewoon de 45 graden truuk (max draai op langste stuk 45') voor spanning meten
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=121836
Ik heb wel het idee dat de volgorde in het verhaal wat door elkaar staat, maar samen met wat er verder in dit topic staat moet het een heel eind kunnen. Deze brit gebruikt gewoon de 45 graden truuk (max draai op langste stuk 45') voor spanning meten
2004 V40 1.9D 85kW - wie is .johnny - wdb RIP 2015-10-13.
- johnny
- 1st Gear member
- Berichten: 153
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 22:54
- 14
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Utrecht
Re: Distributie vervangen (4192T3)
Ik heb nog niemand hier gehoord die bij deze motor zelf de distributieriem heeft vervangen, en krijg toch wel erg veel signalen dat dit misschien iets te ambitieus is als een eerste klus, dat ik maar ga afhaken; ook omdat de helft van de prijs ongeveer materiaalkosten zijn, en ik bij een brughuur bij dhz garage de andere helft bijna kwijt ben, dus voor het geld hoef ik het ook niet te doen (hooguit voor het plezier!)
Anyway, iemand hielp me in de tussentijd nog wel aan de Renault Megane garage handleiding voor D-Riem vervangen van een F9Q motor (=D4192T3 in een V40), zie hier de PDF:
http://www.2shared.com/document/2qgnPtf ... __001.html
Opvallend: ze hebben daar nog een special tool die ze gebruiken om de riem op eerste spanning te krijgen, wat ik in VADIS niet zie staan. Misschien kan iemand deze link toevoegen aan de knowledgebase?
Anyway, iemand hielp me in de tussentijd nog wel aan de Renault Megane garage handleiding voor D-Riem vervangen van een F9Q motor (=D4192T3 in een V40), zie hier de PDF:
http://www.2shared.com/document/2qgnPtf ... __001.html
Opvallend: ze hebben daar nog een special tool die ze gebruiken om de riem op eerste spanning te krijgen, wat ik in VADIS niet zie staan. Misschien kan iemand deze link toevoegen aan de knowledgebase?
2004 V40 1.9D 85kW - wie is .johnny - wdb RIP 2015-10-13.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 433
- Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
- 15
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Voorschoten
Distributie beurt, wel of geen koppakking mee pakken?
Ik laat binnenkort de distributie vervangen, door de dealert zijn de volgende prijzen begroot: €445 incl rollen, plus €165,- voor de waterpomp, plus €60 voor de multiriem. Is het verstandig gelijk de koppakking mee te laten pakken, of gaat hier weer nog meer werk (en dus euro's) inzitten?
Geheel wordt gecomplementeerd met een airco onderhoudsbeurt van €170,-
Bye bye vakantie geld Misschien beter bij de bovag garage laten doen?
Geheel wordt gecomplementeerd met een airco onderhoudsbeurt van €170,-
Bye bye vakantie geld Misschien beter bij de bovag garage laten doen?
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
- Kuip
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1999
- Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
- 13
- Model: V70
- Type: T4
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Feiko
- Locatie: Uithoorn
Re: Distributie beurt, wel of geen koppakking mee pakken?
Koppakking meenemen bij distributieriem vervangen...?
Hoe kom je daar nou bij?! Dat is wel wat overdreven hoor.
En ja, daar gaat veeeel meer werk en veeeel meer euro's in zitten!
Hoe kom je daar nou bij?! Dat is wel wat overdreven hoor.
En ja, daar gaat veeeel meer werk en veeeel meer euro's in zitten!
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9433
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 13
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Distributie beurt, wel of geen koppakking mee pakken?
wat is veeeeeeeel ?Kuip schreef:Koppakking meenemen bij distributieriem vervangen...?
Hoe kom je daar nou bij?! Dat is wel wat overdreven hoor.
En ja, daar gaat veeeel meer werk en veeeel meer euro's in zitten!
riemen liggen er namelijk er toch al af. +/- 16 bouten, en de kop is er af, pakking er tussen, bouten terug. riem er op.
dealert hiero rekende voor D-riem, rollen, pomp en PAKKING en oliewissel, filter etc 625,nogwat ex btw.
alleen heb ik dat niet gedaan, ivm financiele crisus na aankoop van m'n bolide in mijn portomonee. en alleen de D-riem, rollen en pomp vervangen bij de garage om de hoek (550 incl btw)
ps: het valt mij op dat de pakkingen na 3 ton er pas bij de (meesten) x40 er eens uitknalt.
Laatst gewijzigd door volvoS40 op do 31 mei 2012, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Re: Distributie beurt, wel of geen koppakking mee pakken?
Universele garage + geen koppakking = beter idee... denk ik :)
-
- 4th Gear member
- Berichten: 433
- Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
- 15
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Voorschoten
Re: Distributie beurt, wel of geen koppakking mee pakken?
Dan ga ik denk ik maar eens vragen wat het gaat kosten incl koppakking. Zoals gezegd rekend de dealer nu €610,- incl. BTW voor distributie, rollen en pomp. Dat is dus €512,- excl. BTW. Als we met pakking naar zeg €650 excl. BTW gaan, zitten we op €775,- incl. BTW.
Trouwens, de bovag garage rekent via mijngarage.nl ook €442,- voor de distributie (incl rollen, excl pomp).
Heb toch al drie jaar last van (gewetens) zorgen vanwege kleine olie lekkages aan de achterkant van het blok. Vermoeden is dat dit het kleppendeksel pakking is (niet bijzonder dus), maar door de vuiligheid is er verder niets te zien en dus niets bekend. En ja, mijn blok heeft een ruime 282000km op de klok...
gelijk door vragend: zit de krukas-keering ook direct bereikbaar? ik kan me het motor blok aardig voor de geest halen, maar dat is me nog steeds een onbekend onderdeel...
Trouwens, de bovag garage rekent via mijngarage.nl ook €442,- voor de distributie (incl rollen, excl pomp).
Heb toch al drie jaar last van (gewetens) zorgen vanwege kleine olie lekkages aan de achterkant van het blok. Vermoeden is dat dit het kleppendeksel pakking is (niet bijzonder dus), maar door de vuiligheid is er verder niets te zien en dus niets bekend. En ja, mijn blok heeft een ruime 282000km op de klok...
gelijk door vragend: zit de krukas-keering ook direct bereikbaar? ik kan me het motor blok aardig voor de geest halen, maar dat is me nog steeds een onbekend onderdeel...
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9433
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 13
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Distributie beurt, wel of geen koppakking mee pakken?
dit was toen m'n prijs opgave, offerte
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
- marcveen
- 4th Gear member
- Berichten: 460
- Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:57
- 14
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1996
- Locatie: Maarssen (prov. Utr.)
Re: Distributie beurt, wel of geen koppakking mee pakken?
Ik denk dat er een spraakverwarring ontstaat.volvoS40 schreef:PAKKING en oliewissel, filter etc 625,nogwat ex btw.
De pakking 977751 die op de offerte staat is namelijk de afdichtring van de olie aftapplug uit het karter.
S40 1.8 automaat, ECC, Cruise control, Flame Red 322, 1996. (246.734 km op 08-02-2018, eindstand)
Webdagboek
Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
Webdagboek
Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
Re: Distributie beurt, wel of geen koppakking mee pakken?
282000! Dan zou je t voor je eigen gemoedsrust kunnen overwegen. Kan je overigens een Bosch-garage wel aanraden als alternatief voor een Volvo-dealer (als je tenminste geen geldboom in de tuin hebt)
-
- 4th Gear member
- Berichten: 433
- Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
- 15
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Voorschoten
Re: Distributie beurt, wel of geen koppakking mee pakken?
Goed... Heb de Volvo Dealer gevraagd wat het mee pakken van de koppakking gata kosten, en he een Bosch garage in Voorschoten een offerte te maken voor een zelfde lijst klussen.
ik ben benieuwd.
ik ben benieuwd.
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
- Roffel-Patje
- 5th Gear member
- Berichten: 569
- Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 18:34
- 15
- Model: Andere
- Locatie: 's-Heerenberg
Re: Distributie beurt, wel of geen koppakking mee pakken?
Heb je niet overwogen om zelf de distributie te vervangen? Excl waterpomp ben je dan zo'n 100 piek kwijt. En een paar uurtjes werk.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 433
- Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
- 15
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Voorschoten
Re: Distributie beurt, wel of geen koppakking mee pakken?
Tsjah, ik vind het leuk om te sleutelen aan de auto, maar een distributie zelf doen? Heb het nog nooit gedaan, heb alleen een parkeerplaats (zonder stroom) voor de flat en voorlopig geen beschikbare vrije dagen.
Als er iemand is die het eerder gedaan heeft, de middelen en ruimte heeft om het voor me te doen voor een vriendenprijsje (uiteraard plus materiaalkosten), helemaal top!
Als er iemand is die het eerder gedaan heeft, de middelen en ruimte heeft om het voor me te doen voor een vriendenprijsje (uiteraard plus materiaalkosten), helemaal top!
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
-
- Supporting Member
- Berichten: 4748
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Distributie beurt, wel of geen koppakking mee pakken?
plus €165,- voor de waterpomp, plus €60 voor de multiriem.
volvo prijzen ?
bij mij vroegen ze +/- 60 voor de water pomp en +/- 20€ voor de Multiriem
Heb overigens vorig jaar door de dealer de Distributie riem en Multiriem laten vervangen door de dealer.
voor iets van 450€ ofzo
volvo prijzen ?
bij mij vroegen ze +/- 60 voor de water pomp en +/- 20€ voor de Multiriem
Heb overigens vorig jaar door de dealer de Distributie riem en Multiriem laten vervangen door de dealer.
voor iets van 450€ ofzo
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
-
- 4th Gear member
- Berichten: 433
- Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
- 15
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Voorschoten
Re: Distributie beurt, wel of geen koppakking mee pakken?
Zo, das ff schrikken. Heb net de offerte binnen van de dealer voor een onderhouds beurt:
* Grote onderhoudsbeurt
* Distributieriem
* Waterpomp
* Cilinder koppakking
* APK
Inclusief BTW en inclusief montage..... €1950,-
Ik dacht het dus niet, dat is m'n V'tje absoluut niet meer waard... Even aan het beraden op volgende stappen.
* Grote onderhoudsbeurt
* Distributieriem
* Waterpomp
* Cilinder koppakking
* APK
Inclusief BTW en inclusief montage..... €1950,-
Ik dacht het dus niet, dat is m'n V'tje absoluut niet meer waard... Even aan het beraden op volgende stappen.
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
- Roffel-Patje
- 5th Gear member
- Berichten: 569
- Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 18:34
- 15
- Model: Andere
- Locatie: 's-Heerenberg
Re: Distributie beurt, wel of geen koppakking mee pakken?
Als je de auto een paar dagen kunt missen, dan zou je kunnen overwegen om de distributie zelf te vervangen. Als blijkt dat dan ook de waterpomp vervangen moet worden, heb je even speling om die nog in huis te halen.
En verder: koppakking moet je pas vervangen als hij echt stuk is. Preventief vervangen (lijkt mij) is geld weggooien. Stel dat je koppakking eruit klapt, dan ben je net zoveel aan reparatiekosten kwijt dan wanneer je hem nu vervangt. (Tenzij je met kokende motor door blijft rijden, dan gaat er veel meer kapot)
Grote beurt zou je ook zelf kunnen doen. Brug huren, olie aftappen, filter verwisselen, nieuwe koperen afdichtring om de aftapplug, en nieuwe olie er weer in. Vervolgens remmen losmaken, schoonmaken en weer terugbouwen. Hier en daar een likje vet aan handremkabels en dergelijke. Afhankelijk van de kilometerstand bougies vervangen en luchtfilter vervangen of schoonblazen met perslucht. Voila: één grote beurt.
Ik schat dat als je alles zelf doet, met originele onderdelen en kwaliteitsolie, dan ben je rond de 250,- á 350,- euro kwijt.
just my 2 cents.
En verder: koppakking moet je pas vervangen als hij echt stuk is. Preventief vervangen (lijkt mij) is geld weggooien. Stel dat je koppakking eruit klapt, dan ben je net zoveel aan reparatiekosten kwijt dan wanneer je hem nu vervangt. (Tenzij je met kokende motor door blijft rijden, dan gaat er veel meer kapot)
Grote beurt zou je ook zelf kunnen doen. Brug huren, olie aftappen, filter verwisselen, nieuwe koperen afdichtring om de aftapplug, en nieuwe olie er weer in. Vervolgens remmen losmaken, schoonmaken en weer terugbouwen. Hier en daar een likje vet aan handremkabels en dergelijke. Afhankelijk van de kilometerstand bougies vervangen en luchtfilter vervangen of schoonblazen met perslucht. Voila: één grote beurt.
Ik schat dat als je alles zelf doet, met originele onderdelen en kwaliteitsolie, dan ben je rond de 250,- á 350,- euro kwijt.
just my 2 cents.
- johnny
- 1st Gear member
- Berichten: 153
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 22:54
- 14
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Utrecht
Re: Distributie beurt, wel of geen koppakking mee pakken?
Offerte die ik heb voor een driem op een diesel incl rollenset + multiriem + waterpomp is 470 euro bij een universele garage. Minus waterpomp ongeveer 400. Waterpomp hoeft namelijk lang niet altijd meegenomen te worden, een ervaren garagehouder kan dat inschatten (ik heb overwogen de hele wissel zelf te doen, dan had ik het wel preventief gedaan). Maar zoals anderen ook zeggen, met een auto uit dat bouwjaar en die afstand ga je je afvragen of je uberhaupt nog zo'n riem vervangt, en of je het als je het doet het dan niet beter zelf kan doen. Ik zou het me afvragen in elk geval.
2004 V40 1.9D 85kW - wie is .johnny - wdb RIP 2015-10-13.