Ik doe het met hulp, en we hebben ervaring met een redblock in een 940 en 740 (inmiddels 3x gedaan)...
Enige nadeel van de S40 is dat alles zoveel krapper is. Bij de 940 kan je gewoon bij in de motorruimte zitten
jblokzijl schreef:Ik doe het met hulp, en we hebben ervaring met een redblock in een 940 en 740 (inmiddels 3x gedaan)...
Enige nadeel van de S40 is dat alles zoveel krapper is. Bij de 940 kan je gewoon bij in de motorruimte zitten
Ik wil het zelf gaan doen. Nog nooit gedaan, maar ben opzich niet heel onhandig, alleen niet veel ervaring met de auto.
Paar vragen waar ik nog mee blijf zitten:
welke specialistische apparatuur heb je wel of niet nodig?
Hoe breng je de juiste spanning aan zonder zo'n akoestisch instrument?
Moet de krukaspoelie er af? daar lijk je ook speciale apparatuur voor nodig te hebben, of valt dat allemaal wel mee?
Volgens VADIS moet de ECM eraf. klopt dat, of kun je daar ook wel omheen werken?
Wat is een goede distributie kit die je online kunt kopen? is er iets waar je op moet letten? ik wil hier niet op beknibbelen, maar me ook geen oor aan laten naaien. Ik zag bijvoorbeeld van ContiTech: CT1025WP1. Dat is een kit met waterpomp. Heb ik dan alles wat ik mogelijk nodig ga hebben (naast de multiriem natuurlijk), en is ContiTech ok, of moet ik bijvoorbeeld VKF of Bosch hebben? Ik schat de totale kosten van de Kit+waterpomp+multiriem op 200 euro. Het liefst wil ik alles in huis hebben als ik begin en niet alsnog naar de onderdelen boer moeten :-)
Edit: youtube videotje van een S40-benzine neem ik aan:
[youtube][/youtube]
Hierboven is S40, dit is een toyota maar de uitleg is iets duidelijker/algemener:
[youtube][/youtube]
Omdat je ook een vraag hebt heb ik even een kopie in knowledge geplaatst.
Dit topic verplaatsen heeft dus geen zin omdat leden niet kunnen reageren in knowledge.
Thnx voor de input.
V40new 1.6 T3 R-Design 2014
2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met. 2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
Dat snap ik...maar wellicht weet iemand of een B4204S altijd is geleverd met een mechanische, of juist niet?
Ik moet de onderdelen bestellen namelijk....
jblokzijl schreef:Ah...dat is dus een hydraulische spanner? Die zit dus op iedere B4204s?
volgens mij heb je me laatst nog een pm gestuurd met uit een vadis gekopieerd stuk waar dit al in aangegeven stond....
zowel de 1.8 als de 2.0 hebben die gevallen.
hoe het bij de GDI motoren en diesel zit weet ik niet, en phase II modellen hebben gleuf ik de hydraulische
Terwijl iedereen hier nog even over nadenkt :-) zie ik in de video dat de bij de benzine S40 de krukaspoelie blijft zitten volgens mij (zie bv 5:26). Kan iemand dat bevestigen?
Hier nog van een B2.0:
daan27 schreef:
In grote lijnen begin je met:
1. Tweetal kunstof kapjes verwijderen. Zodat je de riem al kunt zien
2. Stuurbekrachtigings olie reservoir loshalen voor meer ruimte.
3. krik met plankje onder het carter om te ondersteunen en iets te liften om de riem te vervangen
4. motorsteun helemaal loshalen/weghalen, multiriem verwijderen (en vervangen)
5. nog een kunstof kapje weghalen, helemaal onderop
6. krukaspoelie aftekenen/markeren
7. nokkenas aftekenen/markeren (staan ook merkstreepjes op) Want ja het verdraait altijd iets, deed de mijne ook)
8. Spanner los..... en dan de D-riem verwijderen
9. Waterpomp vervangen, vergeet de pakking niet, dacht 7 bouten (altijd doen)
10. Geleiderol en spanrol vervangen (zit meestal ook in de set die je koopt)
11. nieuwe D-riem erop, drie dubbel checken of je markeringen nog overeenkomen. Anders verdraaien. Dit moet je haast wel met zn tweeën doen hoor!!
12. riem spannen
13. de krukas een paar preof rondje laten draaien met een ratel (ik heb ook het rechter voorwiel verwijderd, dan kun je er lekker bij
14. nogmaals controleren of alles nog goed oplijnt, en dus alles nog goed op tijd staat. Dus 3 merktekens controleren!!!!!!!!
15. alles weer netjes terug bouwen
16. starten en goed luisteren of het netjes loopt. Die van mij starte meteen.
En nog een vraag om toe te voegen: kom je weg met een eenvoudige 40+Nm momentsleutel, of komt het heel nauw met die lage momenten die genoemd worden in Vadis om eea te bevestigen?
Over het akoestisch meten van de spanning: ik lees her en der dat mensen gitaarstemmers gebruiken. Die heb ik ook wel liggen, dus dat lijkt me wel een slimme optie (of nog beter: stemsoftware op een laptop en dan een microfoontje dichtbij houden, leest wat makkelijker af); Iemand ervaring met deze truc?
johnny schreef:En nog een vraag om toe te voegen: kom je weg met een eenvoudige 40+Nm momentsleutel, of komt het heel nauw met die lage momenten die genoemd worden in Vadis om eea te bevestigen?
Ik heb zelf een standaard momentsleutel gekocht van 28 tot .... veel in iedergeval, prijs licht rond de 50 / 60 euro.
sommige dingen staan lager in vadis aangegeven (25nm) dan komt 28 het dichtst in de buurt. en je kunt die kracht vergelijken met handvast en een tikje na.
maar zoals bij ophanging, motorophanging / steunen en riemen... zou ik toch zoiets wel aanraden.