Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank topic
-
- Idle
- Berichten: 33
- Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 15:17
- 15
- Locatie: Ophoven ( BE )
Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank topic
Carterventilatie
Doel: Het afvoeren van dampen uit het carter die ontstaan door BLOW BY.
Uitleg:
Wat is Blow By?
Doordat de zuigerveren niet 100% afdichten met de cilinderwand zullen er bij de
arbeidsslag verbrandingsgassen in het carter terechtkomen. Deze moeten echter
afgevoerd worden om een overdruk in het carter te voorkomen. Dit gebeurt via de
carterventilatie.
Werking?
Carterdampen komen terecht aan de ingang “pot”. Deze carterdampen bestaan uit verbrandingsgassen, lucht en olienevel. De olienevelafscheider gaat er voor zorgen dat de olie terug in het carter terecht komt en dat de verbrandingsgassen worden gerecycleerd via de inlaat. Deze scheiding van olie, lucht en gas is nooit 100%. Daarom zul je meestal een lichte olieafzetting op je ingangsleidingen aantreffen.
Problemen voorkomen?
We spreken hier van een gesloten carterventilatiesysteem. De uitgang verbrandingsgas is om milieuredenen aangesloten op de inlaat, vroeger was dit gewoon een open uitgang met de buitenlucht. Indien het systeem verstopt geraakt, zal alles via de makkelijkste weg verdwijnen, de inlaat. Bij mij was dit het geval met als gevolg een olieverbruik van 1l/1000km doordat de carterdruk niet voldoende weg kon en enkel via de inlaat. Blauwe rookpluimen en dergelijke als gevolg.
De zwarte pot vervangen, nu slechts een verbruik van 1l - 1,5l /10000km.
Hoe heb ik het systeem gereinigd?
1° Alle luchtslangen verwijdert nl deze van de luchtfilter naar de turbo, de bocht onderaan de intercooler (kort stukje maar hier op dit laagste punt stapelt olie en vuil zich op), verder de uitgangsleiding van intercooler naar inlaatspruitstuk. Zijn rubberen leidingen of hard kunststof
2° Slangen die gemonteerd zitten op de uitgangen van de “pot” verwijdert
3° “Pot” verwijdert door het klembandje onderaan te lossen
4° Alles uitvegen en doorgieten met koudontvetter of dergelijk product (ook je “pot”)
5° Drogen
6° Monteren
7° Klaar!
Zo heb ik de klus geklaard.
Toevoegingen, verbeteringen of opmerkingen steeds welkom.
Veel succes!!!!
Volvo greetz,
Steef
Doel: Het afvoeren van dampen uit het carter die ontstaan door BLOW BY.
Uitleg:
Wat is Blow By?
Doordat de zuigerveren niet 100% afdichten met de cilinderwand zullen er bij de
arbeidsslag verbrandingsgassen in het carter terechtkomen. Deze moeten echter
afgevoerd worden om een overdruk in het carter te voorkomen. Dit gebeurt via de
carterventilatie.
Werking?
Carterdampen komen terecht aan de ingang “pot”. Deze carterdampen bestaan uit verbrandingsgassen, lucht en olienevel. De olienevelafscheider gaat er voor zorgen dat de olie terug in het carter terecht komt en dat de verbrandingsgassen worden gerecycleerd via de inlaat. Deze scheiding van olie, lucht en gas is nooit 100%. Daarom zul je meestal een lichte olieafzetting op je ingangsleidingen aantreffen.
Problemen voorkomen?
We spreken hier van een gesloten carterventilatiesysteem. De uitgang verbrandingsgas is om milieuredenen aangesloten op de inlaat, vroeger was dit gewoon een open uitgang met de buitenlucht. Indien het systeem verstopt geraakt, zal alles via de makkelijkste weg verdwijnen, de inlaat. Bij mij was dit het geval met als gevolg een olieverbruik van 1l/1000km doordat de carterdruk niet voldoende weg kon en enkel via de inlaat. Blauwe rookpluimen en dergelijke als gevolg.
De zwarte pot vervangen, nu slechts een verbruik van 1l - 1,5l /10000km.
Hoe heb ik het systeem gereinigd?
1° Alle luchtslangen verwijdert nl deze van de luchtfilter naar de turbo, de bocht onderaan de intercooler (kort stukje maar hier op dit laagste punt stapelt olie en vuil zich op), verder de uitgangsleiding van intercooler naar inlaatspruitstuk. Zijn rubberen leidingen of hard kunststof
2° Slangen die gemonteerd zitten op de uitgangen van de “pot” verwijdert
3° “Pot” verwijdert door het klembandje onderaan te lossen
4° Alles uitvegen en doorgieten met koudontvetter of dergelijk product (ook je “pot”)
5° Drogen
6° Monteren
7° Klaar!
Zo heb ik de klus geklaard.
Toevoegingen, verbeteringen of opmerkingen steeds welkom.
Veel succes!!!!
Volvo greetz,
Steef
The man, the legend, the car ... Volvo
-
- Idle
- Berichten: 33
- Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 15:17
- 15
- Locatie: Ophoven ( BE )
Re: Carterventilatie topic
Ik heb deze klus zelf gedaan, het "potje" kostte me ongeveer 110€..
Ben je niet zeker van je stuk, demonteer eens de luchtslang van luchtfilter naar de turbo, 2 klembandjes lossen en je hebt m er zo af.. Je hebt zo al een zicht in je ingangszijde van de turbo..
Ook de slang van intercooler naar inlaat lossen en eens kijken in je inlaatcollector of er oliesludge in zit..
Mijn model van bouwjaar 2000 heeft de "pot" aan de voorkant van het blok zitten, nu weet ik niet hoe dat bij latere modellen het geval is..
Een foto van onder je motorkap zou al kunnen helpen kunnen we de vergelijking maken..
Volvo greetz,
Steef
Ben je niet zeker van je stuk, demonteer eens de luchtslang van luchtfilter naar de turbo, 2 klembandjes lossen en je hebt m er zo af.. Je hebt zo al een zicht in je ingangszijde van de turbo..
Ook de slang van intercooler naar inlaat lossen en eens kijken in je inlaatcollector of er oliesludge in zit..
Mijn model van bouwjaar 2000 heeft de "pot" aan de voorkant van het blok zitten, nu weet ik niet hoe dat bij latere modellen het geval is..
Een foto van onder je motorkap zou al kunnen helpen kunnen we de vergelijking maken..
Volvo greetz,
Steef
The man, the legend, the car ... Volvo
-
- Idle
- Berichten: 90
- Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 13:33
- 15
Re: Carterventilatie topic
dus de pot zelf reinigen kan niet, je moet een nieuwe halen
-
- Idle
- Berichten: 33
- Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 15:17
- 15
- Locatie: Ophoven ( BE )
Re: Carterventilatie topic
Je kan de pot eens goed doorgieten met koudontvetter maar echt hardnekkig vastgezette olie krijg je hier niet mee weg, dat is net als beton!
Voor onderhoud na plaatsing nieuwe is dit wel te doen
Volvo greetz,
Steef
Voor onderhoud na plaatsing nieuwe is dit wel te doen
Volvo greetz,
Steef
The man, the legend, the car ... Volvo
-
- 5th Gear member
- Berichten: 723
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
- 15
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Hengelo
Re: Carterventilatie topic
Waar zit deze pot precies gelokaliseerd? Heb zelf een '97'er. Daarnaast, is bij benzineauto's (en ook zonder turbo) de werking etc. hetzelfde?? En dus ook het reinigingsproces?
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
-
- Idle
- Berichten: 33
- Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 15:17
- 15
- Locatie: Ophoven ( BE )
Re: Carterventilatie topic
Met de Benzine heb ik geen ervaring, normaal zou elk slangetje wel dezelfde weg op moeten gaan als bij de diesel ( mss kunnen B eigenaars dit ondersteunen??)..
Maar het werkingsprinciepe blijft exact hetzelfde, ook voor het reinigen ( alles los wat los kan en vegen maar )
Heb m'n auto 2dehands gekocht, en had indertijd echt keiharde oliebrokken die zich in de carterpot en inlaatcollector hadden vastgezet, nu is ie wat meer verzorgd
Volvo greetz,
Steef
Maar het werkingsprinciepe blijft exact hetzelfde, ook voor het reinigen ( alles los wat los kan en vegen maar )
Heb m'n auto 2dehands gekocht, en had indertijd echt keiharde oliebrokken die zich in de carterpot en inlaatcollector hadden vastgezet, nu is ie wat meer verzorgd
Volvo greetz,
Steef
The man, the legend, the car ... Volvo
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: Carterventilatie topic
Ter ondersteuning
Als je last hebt van olie sludge (gele olie drap) in de gasklep, maak dan niet iedere keer alleen de gasklep schoon. Op een gegeven moment gaat de motor veel olie gebruiken en loopt hij stationair niet lekker.
Zorg voor:
- Pakking -gasklep, -stationairklep, -inlaatspruitstuk,
- "O"ringen voor injectoren
- Slangenklemmen
- Olie scheidings filter
- Olie
- Oliefilter
- Pakkingsring voor drainplug.
Noteer de radiocode, want we gaan de accu loskoppelen ivm met het werk naast de startmotor en veiligheid.
Koppel de accu min (-)pool los.
Demonteer gasklep en stationairklep en reinig deze met carbarateur reiniger.
Demonteer inlaatspruitstuk en injectoren en reinig deze met carbarateur reiniger
Demonteer de oliescheider en slangen, vervang deze of spoel deze door en controleer of alles schoon en open is.
Laat de olie uit de carter lopen en spoel de carter door via de uitloop, zodat zoveel mogelijk bezinksel en andere narigeheden eruit gespoeld worden.
Monteer de schone oliescheider en slangen.
Vervang het oliefilter, monteer de nieuwe gevuld met verse olie zodat er zo snel mogelijk weer olie en druk is.
Monteer de drainplug met nieuwe koperen ring of verwarm de originele ring rood gloeiend en laat de in de lucht afkoelen zodat deze weer zacht is geworden.
Vul de olie bij en laat deze rustig zakken.
Monteer het inlaatspruitstuk en injectoren met nieuwe pakkingen.
Monteer de gasklep en stationairklep met nieuwe pakkingen.
Start de motor en ervaar dat deze rustiger en stabieler loopt en beter reageert.
Ik hoop dat iemand er wat aan heeft.
Groetjes Wouter
Als je last hebt van olie sludge (gele olie drap) in de gasklep, maak dan niet iedere keer alleen de gasklep schoon. Op een gegeven moment gaat de motor veel olie gebruiken en loopt hij stationair niet lekker.
Zorg voor:
- Pakking -gasklep, -stationairklep, -inlaatspruitstuk,
- "O"ringen voor injectoren
- Slangenklemmen
- Olie scheidings filter
- Olie
- Oliefilter
- Pakkingsring voor drainplug.
Noteer de radiocode, want we gaan de accu loskoppelen ivm met het werk naast de startmotor en veiligheid.
Koppel de accu min (-)pool los.
Demonteer gasklep en stationairklep en reinig deze met carbarateur reiniger.
Demonteer inlaatspruitstuk en injectoren en reinig deze met carbarateur reiniger
Demonteer de oliescheider en slangen, vervang deze of spoel deze door en controleer of alles schoon en open is.
Laat de olie uit de carter lopen en spoel de carter door via de uitloop, zodat zoveel mogelijk bezinksel en andere narigeheden eruit gespoeld worden.
Monteer de schone oliescheider en slangen.
Vervang het oliefilter, monteer de nieuwe gevuld met verse olie zodat er zo snel mogelijk weer olie en druk is.
Monteer de drainplug met nieuwe koperen ring of verwarm de originele ring rood gloeiend en laat de in de lucht afkoelen zodat deze weer zacht is geworden.
Vul de olie bij en laat deze rustig zakken.
Monteer het inlaatspruitstuk en injectoren met nieuwe pakkingen.
Monteer de gasklep en stationairklep met nieuwe pakkingen.
Start de motor en ervaar dat deze rustiger en stabieler loopt en beter reageert.
Ik hoop dat iemand er wat aan heeft.
Groetjes Wouter
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: Carterventilatie topic
Kijk even hier :
http://www.skandix.de/en/spare-parts/en ... ather/905/
Hier is de prijs lager.
Groetjes Wouter
http://www.skandix.de/en/spare-parts/en ... ather/905/
Hier is de prijs lager.
Groetjes Wouter
Re: Carterventilatie topic
Thanks! Ik ga 's bekijken of ik de originele ga vervangen of een aftermarket 'oil catch can' installeer...
Re: Carterventilatie topic
Uit ander topic....
KIWI: Heb zelf alle onderdelen besteld om die oliescheidingspot te vervangen, binnenkort dus flink aan de slag....
SDIRKX: Een foto-verslagje zou welkom zijn in het desbetreffende topic :)
KIWI: Zal m'n best gaan doen, wordt dan zoiets als het uitbouwen van het dashbord.
KIWI: Heb zelf alle onderdelen besteld om die oliescheidingspot te vervangen, binnenkort dus flink aan de slag....
SDIRKX: Een foto-verslagje zou welkom zijn in het desbetreffende topic :)
KIWI: Zal m'n best gaan doen, wordt dan zoiets als het uitbouwen van het dashbord.
Re: Carterventilatie topic
@KIWI: Zit die pot bij jouw ook onder het uitlaatspruitstuk? Hoeveel km heb jij inmiddels op de teller?
Er zijn ook andere opties zoals een aparte oil catch can. Heb je daar naar gekeken of overwogen?
Er zijn ook andere opties zoals een aparte oil catch can. Heb je daar naar gekeken of overwogen?
Re: Carterventilatie topic
Net nog wat meer info tegegekomen: http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic. ... 757#p14757
-
- 1st Gear member
- Berichten: 190
- Lid geworden op: ma 18 apr 2011, 09:31
- 13
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1997
carterventilatie vraagje
In Vadis staat keurig omschreven hoe ik de ventilatie moet aanpakken.
Een ding snap ik echter niet over de rubber slangen.
Vadis zegt dat je de slangen schoon moet spuiten in de richting van de ventilatie met hoge druk.
Maar als je dat doet dan blaas je de troep toch weer het blok in? Moeten die slangen er niet aan beide kanten af om door te blazen?
Een ding snap ik echter niet over de rubber slangen.
Vadis zegt dat je de slangen schoon moet spuiten in de richting van de ventilatie met hoge druk.
Maar als je dat doet dan blaas je de troep toch weer het blok in? Moeten die slangen er niet aan beide kanten af om door te blazen?
Volvo V40 2.0 16V Exclusive 1997
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: carterventilatie vraagje
Je moet daarna ook je olie en filter vervangen, om de troep af te voeren.
Het olie scheidingsfilter moet je gewoon vervangen, daar gaat veel sludge in zitten.
De losgenomen slangen (beide zijde) kun je doorblazen met carburateur reiniger.
Veel succes Wouter
Het olie scheidingsfilter moet je gewoon vervangen, daar gaat veel sludge in zitten.
De losgenomen slangen (beide zijde) kun je doorblazen met carburateur reiniger.
Veel succes Wouter
-
- 1st Gear member
- Berichten: 190
- Lid geworden op: ma 18 apr 2011, 09:31
- 13
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1997
-
- Supporting Member
- Berichten: 4748
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Carterventilatie topic
Steffen,
Heb jij dit inmiddels al gedaan?
was het veel werk ?
Ik heb welliswaar geen sludge, gasklep vorige week gereinigd maar was nog goed schoon dus niks bijzonders..
Is het dan wel nodig?
Gr Alexx
Heb jij dit inmiddels al gedaan?
was het veel werk ?
Ik heb welliswaar geen sludge, gasklep vorige week gereinigd maar was nog goed schoon dus niks bijzonders..
Is het dan wel nodig?
Gr Alexx
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Re: Carterventilatie topic
Nee, nog niet gedaan. Maar is wel behoorlijk veel werk. Gezien mijn beperkte km-stand heeft het nog niet zo'n haast. Er is niet een bepaalde km-stand waarbij je het zou moeten vervangen, maar tegen de 2 ton oid ga ik het wel een keertje doen denk ik (nu ca. 160.000).
-
- Supporting Member
- Berichten: 4748
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Carterventilatie topic
Mijn auto heb ruim 2ton gedraait inderdaad.sdirkx schreef:Nee, nog niet gedaan. Maar is wel behoorlijk veel werk. Gezien mijn beperkte km-stand heeft het nog niet zo'n haast. Er is niet een bepaalde km-stand waarbij je het zou moeten vervangen, maar tegen de 2 ton oid ga ik het wel een keertje doen denk ik (nu ca. 160.000).
Maar de gasklep was echt mooi schoon (Je zag wel wat zwarte randjes enz) dus wel gereinigd..
Dus geen drap ofzo.
'n moet het even een keer met iemand anders doen, gewoon 2 weten meer dan één.
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
-
- 5th Gear member
- Berichten: 667
- Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
- 15
- Locatie: Vlissingen
Carterontluchting en oil catch tank
Ik wil waarschijnlijk een oil catch tank aanschaffen, nadat ik wat info op internet heb gelezen. Ik weet niet precies hoe bij de x40 de carterontluchting werkt. Is het bij ons ook zo dat de oliedampen en hete lucht weer in de inlaat komen of..........?
In de link wordt er een uitleg gegeven over de soorten carterontluchtingen die er zijn. Ik vraag me af welke er bij ons is.
http://www.amt.nl/upload/64880401-2c5a- ... ddelen.pdf
Misschien dat ik dit wel aanschaf....
Kan iemand misschien uitleggen en/of laten zien waar de carterontluchting bij ons zit?
In de link wordt er een uitleg gegeven over de soorten carterontluchtingen die er zijn. Ik vraag me af welke er bij ons is.
http://www.amt.nl/upload/64880401-2c5a- ... ddelen.pdf
Misschien dat ik dit wel aanschaf....
Kan iemand misschien uitleggen en/of laten zien waar de carterontluchting bij ons zit?