CO CO2 meting te hoog APK (lambda sensor vervangen
-
- Engine off
- Berichten: 4
- Lid geworden op: zo 16 mei 2010, 22:21
- 14
CO CO2 meting te hoog APK (lambda sensor vervangen
Bij mijn laatste APK vam mijn V40/Phase I, 2000) was de CO uitstoot bij stationair 4.5% waar deze max 0.5% mag zijn, zowel op gas als op benzine . Op toeren wel netjes onder de norm van 0.3%. Afgekeurd. Kon geen garage vinden die me op korte termijn kon helpen, dus zelf maar aan de slag gegaan. Eerst hier op het forum gekeken voor nuttige tips, maar niet helemaal gevonden wat ik zocht.
Bij deze daarom mijn ervaringen.
Met kabel en software de OBD uitgelezen en die gaven alleen een probleem aan in het pre-heat circuit van de voorste lambda sensor. Die had ik wel eerder gezien, maar volgens mij kan die niet echt belangrijk zijn omdat de lambda sensor na een paar minuutjes echt wel heet vamzelf heet wordt.
Maar goed, het was de enige foutcode en dus besloten om de sensor te vervangen. Bij de onderdelen handel een generieke Bosch sensor (LS-615, €125) gehaald.
Via VADIS bleek dat ik het interieur paneel aan de bijrijders kant (voetenruimte/middenconsole) lost moest halen. De lambda sensor kabel gaat in het midden van de auto door de bodem en connector zat vast op de verticale spijl direct achter het verwijderde paneel.
De rubber tule waardoor de sensor kabel door de de bodem gaat, kan voorzichtig door de bodem naar buiten gedrukt worden. Dan de sensor los. Tja. Ik heb geen brug, dus de auto aan de voorkant opgekrikt en op steunen gezet om ruimte te creeeren. De voorste lambda sensor (ik heb een phase I uit 2000 met een voorste en achterste lambda sensor) zit aan de motorkant op de cat.
Eerst geprobeerd met bacho, maar deze gleed van de moer af, met beschadiging als gevolg . kiwi had kennelijk meer geluk. Veel WD40 erop gespoten, een paar keer met een brander bewerkt (bezint eer ge begint) en uiteindelijk gelukt door een goede 22 ringsleutel over de connector/kabel/tule heen te schuiven en de sleutel te verlengen kon ik liggend onder de auto genoeg kracht zetten om 'm los te krijgen .
Had overigens ondertussen bij de vakhandel nog een speciale lambda sonde dop sleutel gehaald voor €50,- (deze heeft een sleuf in de dop om de kabel door te leiden), maar deze was te lang om in de beschikbare ruimte te passen .
Had natuurlijk ook de sensor kabel eraf kunnen zagen om er een dop sleutel overheen te zetten, maar was niet helemaal zeker van mijn zaak, dus ik stel dat soort onherroepelijke acties echt heel lang uit.
Nieuwe sensor installeren. Bosch levert een tabelletje mee met kabel kleurcodes... en mijn geel-rood-zwart-wit kabel kleur code van de originele sensor stond er natuurlijk niet tussen.
Met een beetje puzzelen en met http://www.lambdasensor.co.uk/main/mcolours.htm uiteindelijk uitgekomen op (geen garanties voor correctheid; ik schrijf dit vanuit herinnering)
[edit: niet zo'n slim plan; zie mijn latere post over titanium en zirconia sensors]
Een stuk kabel van het de originele sensor afgeknipt en deze met de sensor meegeleverde kabel connectors verbonden aan de nieuwe sensor. Er voor gezorgd dat de kabel verbinding in het interieur van de auto terechtkomt (en niet onder de auto) en omwikkeld met isolatie tape. Daarbij niet de kabel bus gebruikt die met de sensor meekomt, maar deze zou niet door het gat in de bodem van de auto heenkunnen en aanzien ik de verbinding hiermee in het interieur houd, lijkt het mij wel ok
Sensor geinstalleerd en getest. Er kwamen andere error codes uit de OBD, maar deze verdwenen ook weer.
wist verder niet zo goed wat ik daar mee aan moest, dus op naar de herkeuring.....en hij zag dat het goed was
Bij deze daarom mijn ervaringen.
Met kabel en software de OBD uitgelezen en die gaven alleen een probleem aan in het pre-heat circuit van de voorste lambda sensor. Die had ik wel eerder gezien, maar volgens mij kan die niet echt belangrijk zijn omdat de lambda sensor na een paar minuutjes echt wel heet vamzelf heet wordt.
Maar goed, het was de enige foutcode en dus besloten om de sensor te vervangen. Bij de onderdelen handel een generieke Bosch sensor (LS-615, €125) gehaald.
Via VADIS bleek dat ik het interieur paneel aan de bijrijders kant (voetenruimte/middenconsole) lost moest halen. De lambda sensor kabel gaat in het midden van de auto door de bodem en connector zat vast op de verticale spijl direct achter het verwijderde paneel.
De rubber tule waardoor de sensor kabel door de de bodem gaat, kan voorzichtig door de bodem naar buiten gedrukt worden. Dan de sensor los. Tja. Ik heb geen brug, dus de auto aan de voorkant opgekrikt en op steunen gezet om ruimte te creeeren. De voorste lambda sensor (ik heb een phase I uit 2000 met een voorste en achterste lambda sensor) zit aan de motorkant op de cat.
Eerst geprobeerd met bacho, maar deze gleed van de moer af, met beschadiging als gevolg . kiwi had kennelijk meer geluk. Veel WD40 erop gespoten, een paar keer met een brander bewerkt (bezint eer ge begint) en uiteindelijk gelukt door een goede 22 ringsleutel over de connector/kabel/tule heen te schuiven en de sleutel te verlengen kon ik liggend onder de auto genoeg kracht zetten om 'm los te krijgen .
Had overigens ondertussen bij de vakhandel nog een speciale lambda sonde dop sleutel gehaald voor €50,- (deze heeft een sleuf in de dop om de kabel door te leiden), maar deze was te lang om in de beschikbare ruimte te passen .
Had natuurlijk ook de sensor kabel eraf kunnen zagen om er een dop sleutel overheen te zetten, maar was niet helemaal zeker van mijn zaak, dus ik stel dat soort onherroepelijke acties echt heel lang uit.
Nieuwe sensor installeren. Bosch levert een tabelletje mee met kabel kleurcodes... en mijn geel-rood-zwart-wit kabel kleur code van de originele sensor stond er natuurlijk niet tussen.
Met een beetje puzzelen en met http://www.lambdasensor.co.uk/main/mcolours.htm uiteindelijk uitgekomen op (geen garanties voor correctheid; ik schrijf dit vanuit herinnering)
[edit: niet zo'n slim plan; zie mijn latere post over titanium en zirconia sensors]
Een stuk kabel van het de originele sensor afgeknipt en deze met de sensor meegeleverde kabel connectors verbonden aan de nieuwe sensor. Er voor gezorgd dat de kabel verbinding in het interieur van de auto terechtkomt (en niet onder de auto) en omwikkeld met isolatie tape. Daarbij niet de kabel bus gebruikt die met de sensor meekomt, maar deze zou niet door het gat in de bodem van de auto heenkunnen en aanzien ik de verbinding hiermee in het interieur houd, lijkt het mij wel ok
Sensor geinstalleerd en getest. Er kwamen andere error codes uit de OBD, maar deze verdwenen ook weer.
wist verder niet zo goed wat ik daar mee aan moest, dus op naar de herkeuring.....en hij zag dat het goed was
Laatst gewijzigd door hydrazine op zo 22 aug 2010, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 177
- Lid geworden op: do 25 mar 2010, 13:51
- 14
- Locatie: Almere
Re: CO meting fout APK->lambda sensor vervangen
Leuk verhaal
Maar wat is nu de uitstoot?
Maar wat is nu de uitstoot?
VW Passat V6 2.8 syncro aut TT5 Highline 193 pk bj 1998
- René
- Beheerder
- Berichten: 31687
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
- 15
- Model: V40new
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2014
- Roepnaam: Bompa
- Locatie: Oldenzaal
- Contacteer:
Re: CO meting fout APK->lambda sensor vervangen
Toch eerst weer even voorstellen Erik.
V40new 1.6 T3 R-Design 2014
2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
-
- Engine off
- Berichten: 4
- Lid geworden op: zo 16 mei 2010, 22:21
- 14
Re: CO meting fout APK->lambda sensor vervangen
Zal me weer even voorstellen
De CO meting was bij de keuring stationair eerst ruim onder de 0.3%, maar na meting op toeren eerst weer boven de 5%, dus dat zag er slecht uit.
Maar de keuringsmeester was heel vriendelijk en na wat proberen zat hij op 0.52-0.58% - ergens op het randje dus, maar wel goedgekeurd.
Het verhaal krijgt echter wel een staart: ik heb serieuze problemen nu omdat ik vrijdag op de snelweg steeds het vermogen kompleet verloor . Na loslaten gas en weer gas geven kon ik kortstondig doorrijden, maar dan weer mis.
Na een kilometer of wat hortend en stotend rijden (heerlijk in de avondspits), kwam ik op het lumineuze idee op de vluchtstrook de lamba sensor los te koppelen - probleem 'opgelost'.
Ik zal hier maar een nieuw topic aan wijden denk ik .....
De CO meting was bij de keuring stationair eerst ruim onder de 0.3%, maar na meting op toeren eerst weer boven de 5%, dus dat zag er slecht uit.
Maar de keuringsmeester was heel vriendelijk en na wat proberen zat hij op 0.52-0.58% - ergens op het randje dus, maar wel goedgekeurd.
Het verhaal krijgt echter wel een staart: ik heb serieuze problemen nu omdat ik vrijdag op de snelweg steeds het vermogen kompleet verloor . Na loslaten gas en weer gas geven kon ik kortstondig doorrijden, maar dan weer mis.
Na een kilometer of wat hortend en stotend rijden (heerlijk in de avondspits), kwam ik op het lumineuze idee op de vluchtstrook de lamba sensor los te koppelen - probleem 'opgelost'.
Ik zal hier maar een nieuw topic aan wijden denk ik .....
-
- 4th Gear member
- Berichten: 433
- Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
- 15
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Voorschoten
Re: CO meting fout APK->lambda sensor vervangen
Een vergelijkbaar probleem heb ik bij mij gister weten op te lossen, zie topic: http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=39&t=3818
Ik heb een 1.8 liter Phase I
Ik heb een 1.8 liter Phase I
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
-
- Engine off
- Berichten: 4
- Lid geworden op: zo 16 mei 2010, 22:21
- 14
Re: CO meting fout APK->lambda sensor vervangen
Een aanvulling van mijn kant:
De originele sensor heeft geel-rood-zwart-wit kabeltjes en de vervang die ik van de onderdelenhandelaar (niet Volvo dealer) kreeg had zwart-grijs-wit-wit.
En na enig zoeken ben ik er nu wel van overtuigd dat de originele sensor een titania type is en de vervang een zirconia (zie bijv deze link); met name de rode draad lijkt/blijkt aan te geven dat de sensor van het titania type is.
Op zich dan niet zo heel verwonderlijk dat het e.e.a. niet zo heel lekker meer samenwerkt. Andere sensor besteld en die dan maar eens proberen .
De originele sensor heeft geel-rood-zwart-wit kabeltjes en de vervang die ik van de onderdelenhandelaar (niet Volvo dealer) kreeg had zwart-grijs-wit-wit.
En na enig zoeken ben ik er nu wel van overtuigd dat de originele sensor een titania type is en de vervang een zirconia (zie bijv deze link); met name de rode draad lijkt/blijkt aan te geven dat de sensor van het titania type is.
Op zich dan niet zo heel verwonderlijk dat het e.e.a. niet zo heel lekker meer samenwerkt. Andere sensor besteld en die dan maar eens proberen .
-
- 4th Gear member
- Berichten: 433
- Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
- 15
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Voorschoten
Re: CO meting fout APK->lambda sensor vervangen
De zwart-grijs-wit-wit combi klinkt als phase I. Mijn originele sonde had deze codering, en de vervanger ook. En het rijdt bij mij als een zonnetje , dus ik ben benieuwd wat het bij jou gaat doen!
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
- alfa166V6
- Engine off
- Berichten: 19
- Lid geworden op: vr 18 feb 2011, 08:35
- 13
- Locatie: Oud Beijerland
CO2 te hoog voor APK
Net gebeld door garage met de mededeling dat de CO2 te hoog is. (APK)
Nu zei hij dat de kat waarschijnlijk kapot is en een nieuwe moet bestellen.
Zou het nog ergens anders aan kunnen liggen ipv de kat.??
Hoor graag van jullie
Volvo V40 1.8
05-1999
Nu zei hij dat de kat waarschijnlijk kapot is en een nieuwe moet bestellen.
Zou het nog ergens anders aan kunnen liggen ipv de kat.??
Hoor graag van jullie
Volvo V40 1.8
05-1999
VOLVO V40 1.8 bwj 05-1999
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10741
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 15
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: CO2 te hoog voor APK
Misschien een verkeerde verbranding?
- alfa166V6
- Engine off
- Berichten: 19
- Lid geworden op: vr 18 feb 2011, 08:35
- 13
- Locatie: Oud Beijerland
Re: CO2 te hoog voor APK
MarcO schreef:Misschien een verkeerde verbranding?
en dat zou kunnen liggen aan..........??
ben een leek op dit gebied
VOLVO V40 1.8 bwj 05-1999
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10741
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 15
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: CO2 te hoog voor APK
LOL ik ook. verhouding brandstof en lucht niet goed.alfa166V6 schreef:MarcO schreef:Misschien een verkeerde verbranding?
en dat zou kunnen liggen aan..........??
ben een leek op dit gebied
- alfa166V6
- Engine off
- Berichten: 19
- Lid geworden op: vr 18 feb 2011, 08:35
- 13
- Locatie: Oud Beijerland
Re: CO2 te hoog voor APK
Nu zit ik op Winparts te kijken en daar verkopen ze meerdere kats voor de v40
van 180 euro tot ruim 300 euro, waar zit het verschil in??
van 180 euro tot ruim 300 euro, waar zit het verschil in??
VOLVO V40 1.8 bwj 05-1999
- DinanT
- Veteraan
- Berichten: 4243
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 17:39
- 15
- Model: S80
- Bouwjaar: 2008
- Roepnaam: Dinant, Dien of Dean
- Locatie: Zwijndrecht
Re: CO2 te hoog voor APK
slechte; bougie(kabels), bobine, luchtfilter, luchtmassameter ??alfa166V6 schreef:Zou het nog ergens anders aan kunnen liggen ipv de kat.??
- krismazur
- Supporting Member
- Berichten: 6662
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
- 15
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Kris
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: CO2 te hoog voor APK
Dimakiro had het ook volgensmij, toen heeft hij zijn kat leeg laten maken
- Nick
- 5th Gear member
- Berichten: 524
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 15:31
- 15
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Roermond
Re: CO2 te hoog voor APK
Het was bij mij ook te hoog...
heb mijn originele luchtfilter terug erop gezet
en de temperatuur-sensor vervangen.
voordat ik de auto wegbracht flink warm gereden.
toen was alles oké.
misschien een idee
suc7
heb mijn originele luchtfilter terug erop gezet
en de temperatuur-sensor vervangen.
voordat ik de auto wegbracht flink warm gereden.
toen was alles oké.
misschien een idee
suc7
-
- Engine off
- Berichten: 12
- Lid geworden op: do 26 jul 2012, 11:38
- 12
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1997
Afgekeurd
Beste mensen ik heb vandaag met de s40 uit '97 2.0 naar de keuring geweest en deze werd onherroepelijk afgekeurd voor een te hoge co2 uitstoot... je mag maar 0,3 hebben en ik had er 3,45... Hoe kan dit???? Ik heb half jaar geleden een nieuwe uitlaat gemonteerd nadat de oude het had begeven ( originele ) zowel de middendemper als de einddemper... NU sindsdien die er onder zat de nieuwe brand telkens weer opnieuw na een tijdje het lampje van de lambdasonde... de ene keer duurt het weer wat langer als de andere keer. de uitlaat heb ik overigens besteld via ebay duitsland. BEST GRIEP aangezien hij binnen twee weken weer gekeurd moet worden en ik niet weet wat dit me weer gaat kosten...
-
- Supporting Member
- Berichten: 4748
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Afgekeurd
Je zegt het zelf al, lambazonde is kapot
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
-
- Engine off
- Berichten: 12
- Lid geworden op: do 26 jul 2012, 11:38
- 12
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1997
Re: Afgekeurd
En dat bepaalt welke gassen je uitstoot??? de lambdasonde? Overigens is het soms ook dat het heel lang duurt vooraleer het lampje begint te branden.
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9432
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 13
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Afgekeurd
Code: Selecteer alles
Lambdasonde
Lambdasonde.
Een lambdasonde is een sensor die zich bevindt in de uitlaat van een auto met benzinemotor.
De sonde meet het aandeel zuurstof in het uitlaatgas en geeft deze door aan het motormanagementsysteem. De lambdawaarde is een indicator voor de effectiviteit van de verbranding. Kleine afwijkingen worden door het motormanagementsysteem bijgestuurd door de samenstelling van brandstof en lucht aan te passen door de brandstofinjectie bij te regelen.
Sommige voertuigen hebben een tweede lambdasonde achter de katalysator om de effectiviteit daarvan te meten.
Grote verschillen in de lambdawaarde kunnen echter niet gecorrigeerd worden en duiden onherroepelijk op een externe oorzaak, zoals versleten bougies of kabels.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- Supporting Member
- Berichten: 4748
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Afgekeurd
Of defecte lambasonde
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98